Kan vi snakke om Kölsch?

Andreas Habel skrev:
Ja, absolutt! Det tar ikke lang tid hos oss før samtalene (blant oss og med andre) begynner å dreie seg om øl & brygging.

Hehe....ca 5 min, etter at høflighetsfraser er overstått  :)
 
Unik74 skrev:
(Kanskje har folk snakket seg ferdig om kölsch. Personlig har jeg nettopp begynt).

Kölsch: Brygget i Köln etter et forbud mot pilzner og alt det der. Men er det noe en nybegynner som meg MÅ vite? Jeg er lager-entusiast, noe jeg skjønner man kanskje ikke skal være, men alle har hver sin smak.

Jeg har brygget og danset O.G dansen på 1.058. Jeg er stolt av meg selv og mine 17 liter (vet det er litt lite). Nå gjærer det på 12,7-13,3 grader. Er det noen som har erfaringer jeg MÅ ha med meg i denne fasen?

Hvis det er humlet for mer enn 17 liter (20 liter ? ) kan du jo tilsette det manglende vann.

Pils er det selvfølgelig lov å både prate om og brygge, ikke mist drikke.
 
Unik74 skrev:
Lageren min i kjøleskapet gjærer helt superfint. Den skal også opp på loftet om noen uker for å stå på 16 grader. Så værmeldingen er plutselig dritinteressant.

Om du vil ha opp temperaturen litt så kan du vel evt hive over et pledd eller noen jakker eller noe slikt? Så lenge det er aktivitet i gjæringen vil det jo utvikle seg varme.
 
Jeg tenkte å bre om gjæringskarene mine med et lite drivhus og plassere dem på noe isopor og finne fram et liggeunderlag med isolasjon. Så det går nok bra. Det er i kaldeste laget der oppe for Kølschen min (som nok ikke er kølsch utfra O.G.
 
I går kom et medlem innom meg med bok om Kølsch. Dermed er jeg lesende.

Og bortskjemt.

Jammen fine folk! Takk til Øystein Røysland Sørlie! Kjernekar.
 
Unik74 skrev:
Ellers ellers: Kjærestemannen i går kveld: "Kremt. Tror du andre ektepar snakker så mye om øl...?"

Hjemme hos oss snakkes det også en hel del om øl.. Men det er vel for en monolog å regne. Fruen "lytter" for det meste..

Hun har til og med gått til skrittet å anbefale meg kjøp av Speidel 50.. Mest for å få fred, mistenker jeg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her er det også monolog, fra min side.

Jeg tror jeg kommer med interessante opplysninger, men da jeg begynte å forvente at han (som jo kun drikker dette ølet og lager etiketter) skulle svare på forholdet mellom Plato og gravity, var det stopp.

Jeg har fått taleforbud. Akk ja, det tar av dette.

Jeg tar gjerne imot flere lesetips. Jeg skal kjøpe alle bøker jeg bare finner i Berlin i sommer. Jeg vil dessuten anbefale alle  The Oxford Companion to Beer.
 
Akkurat nå leser jeg "Brew like a Monk". Den er fantastisk. Min ølinteresse gikk through the roof når jeg i perioder jobbet i Brüssel. I Belgia er jo øl høykultur.
 
En relativt lang liste med lesestoff, med både grunnleggende og teknisk fokus:

Det finnes et utall gode bøker der ute, men de tre jeg mener er det nærmeste man kommer noen "must haves" er følgende:

-"How to Brew", John Palmer (det grunnleggende og mye for viderekomne)
-"Brewing Classic Styles", Jamil Zainasheff og John Palmer (en særs god oppskriftsbok)
-"Yeast", Chris White og Jamil Zainasheff (et godt overblikk og også mange detaljer om bryggingens viktigste aspekt)

I tillegg finnes en rekke gode bøker om forskjellige øltyper og bøker av mer spesialisert art.

"The Classic Beer Styles Series" er kommet i 18 utgaver. Noen av bøkene er bedre enn andre, og en del begynner å bli litt utdaterte, men de er fortsatt lesverdige. Boka om kölsch er forøvrig bra.

"Brew Like a Monk" av Stan Hieronymus er allerede nevnt, og i samme serie finner du også "Farmhouse Ales" av Phil Markowski og "Wild Brews" av Jeff Sparrow om hhv. saison/biére de garde og surøl.

"IPA" av Mitch Steele er en god bok. Tittelen sier det meste.

For å lære om humle kan man lese "For the Love of Hops" av Stan Hieronymus (i samme serie som "Yeast" av White & Zainasheff). Hieronymus har også skrevet "Brewing with Wheat", dersom man er interessert i hvetens kavliteter i bryggingen (og det bør man selvsagt være...).

Av mer teksnisk art vil jeg anbefale George Fix sine to bøker "Principles of Brewing Science" og "An Analysis of Brewing Techniques".

For en god og relativt teknisk bok om lagerbrygging kan du titte på "New Brewing Lager Beer" av Greg Noonan.

For å lære om hvordan man setter sammen oppskrifter er Ray Daniels' "Designing great Beer" fortsatt kanskje det beste man finner, selv om den begynner å bli noen år gammel.

For å få en videre innføring i tenkningen rundt kvalitetsbrygging er "Brewing Better Beer" av Gordon Strong uovertruffen, det er en av de bøkene jeg har hatt mest glede av å lese de senere årene. "Radical Brewing" av Randy Mosher er også en slik bok, men den har mer fokus på oppskrifter enn Gordon Strongs.



Av ganske så nerdete art:

-Leser du tysk er "Abriss der Bierbrauerei" av Ludwig Narsiss en god og teknisk bok som selv om den er ment for dem som studerer brygging i en mer industriell setting, meget interessant og med innsikt i prosesser som kanskje ikke er i fokus hos hjemmebryggere flest. Selvsagt et fokus på lagerbrygging, men nyttig likevel. Dette er boka jeg har på nattbordet for tiden...

-"Brewing Yeast and Fermentation" er en murstein av Christopher Boulton og David Quain. Her snakker vi virkelig teknisk.

-Kanskje også "Brewing" av Michael Lewis og Tom Young.

En bør heller ikke glemme Michael Jacksons bøker om øltyper. Hans betydning for den moderne ølrevolusjonen kan knapt overdrives. "The New World Guide to Beer" og "Michael Jackson's Beer Companion" er noen år gamle, men fortsatt de beste bøkene som finnes av sin art. Og sisteutgaven av hans "Great Beers of Belgium" er det nermeste man kommer en bibel over belgisk øl.

Så mange bøker, så lite tid...
 
Jeg har en Kölsch til gjæring nå og lurer på hvor viktig resten av prosessen for Kölsch er?

Jeg startet gjæring på 13 grader og lot den få komme opp til 16 grader etter et par dager. Tenker å la temperaturen øke mot slutten av gjæringen.

Kan jeg tappe den rett på flaske og få et greit resultat, eller jeg ha kald "lagering" av den før jeg tapper? Problemet mitt er at kjellerboden jeg hadde tenkt å lagre i plutselig ikke er så kald lenger, så jeg har litt problemer med å få satt betterbottlen kjølig. Gjæringsskapet mitt som bruker en topp av en elektrisk kjøleboks for kjøling holder greit 16 grader (eller 13 grader hvis jeg bruker fryseelementer)

Kan jeg tappe på flaske, la disse stå varmt for karbonering, og deretter sette flaskene kjølig?
 
Kristoffer J skrev:
Kan jeg tappe den rett på flaske og få et greit resultat, eller jeg ha kald "lagering" av den før jeg tapper?

Kan jeg tappe på flaske, la disse stå varmt for karbonering, og deretter sette flaskene kjølig?

Jeg gjæret min Kölsch på 16 °C i 9 dager, så resten (5-6 dager) i romtemp. Det fungerte veldig fint. Du trenger altså ikke sette det kaldt før flasking, mener nå jeg.
Og "ja" til det siste spørsmålet ditt.  :ilike:
 
Gosh!

Jeg har tappet "Kölschen" min. Og det er krise. Jeg fikk en F.G på rundt 30! Kan det stemme? Jeg hadde jo O.G 1.058. Galskap. Har jeg lest feil? Den kom ikke på gult felt i det hele tatt, men altså litt under.

Gosh, jeg er så nybegynner at jeg kunne grine.

Etter mine hjelpesløse beregninger har jeg kommet fram til at følgende ligning er riktig for å regne alkoprosent.

(58-30)/7,6= 3,6 i alkoprosent. Samtidig sier man som en tommelfingerregel at O.G med kommaforandring skal gi omtrent indikasjon på alkoprosent, og da ville jeg tenkt 5,8%.

Jeg smakte på da, om ikke annet og det smaker kjempegodt. Jeg er fornøyd med humlen, bitterheten osv, men innser at gjæringsprosessen min, og meskingen ikke kan ha vært optimal.

Kommentarer?

Nå har jeg tappet på flasker og lar de lagre ved 20 grader i en periode. Deretter settes de inn i kjølen og ølet heter rett og slett K. Poster etiketter så snart det lar seg gjøre.
 
Hei!

Mener du 1030 i fg? I såfall må det jo være mye restsødme i det!?



Kenneth
 
Må være gjæringsprosessen ihvertfall!  Problem med meskeprosessen ville gitt utslag på lavere OG
 
Unik74 skrev:
Gosh!

Jeg har tappet "Kölschen" min. Og det er krise. Jeg fikk en F.G på rundt 30! Kan det stemme? Jeg hadde jo O.G 1.058. Galskap. Har jeg lest feil? Den kom ikke på gult felt i det hele tatt, men altså litt under.

Gosh, jeg er så nybegynner at jeg kunne grine.

Etter mine hjelpesløse beregninger har jeg kommet fram til at følgende ligning er riktig for å regne alkoprosent.

(58-30)/7,6= 3,6 i alkoprosent. Samtidig sier man som en tommelfingerregel at O.G med kommaforandring skal gi omtrent indikasjon på alkoprosent, og da ville jeg tenkt 5,8%.

Jeg smakte på da, om ikke annet og det smaker kjempegodt. Jeg er fornøyd med humlen, bitterheten osv, men innser at gjæringsprosessen min, og meskingen ikke kan ha vært optimal.

Kommentarer?

Nå har jeg tappet på flasker og lar de lagre ved 20 grader i en periode. Deretter settes de inn i kjølen og ølet heter rett og slett K. Poster etiketter så snart det lar seg gjøre.

Sikker på at du har målt riktig og at utstyret er til å stole på? Du skriver at det smaker godt, men personlig får ikke jeg det til å stemme med 1.030 i FG. Det må da være veldig søtt? Sikker på at du hadde nok øl i testrøret slik at vekten ikke tok ned i bunn?

Kan være flere årsaker til høy FG, bl.annet høy mesketemp, lite gjær, feil gjæringstemp.

Uansett, om du synes ølet er godt, er det bare å nyte eget verk!
 
Hurra. Flaskebomber blir helt sikkert en høydare, i og med at jeg tok i litt mye sukker i primeingen også.

Gjetter mannen blir kjempeglad for å høre dette...

Ja, ja. Jeg synes ikke den var spesielt søt da jeg smakte på den, men jeg skal i alle fall passe på her, og drikke med begge hender. Gosh.
 
Hvilket leder meg til et nytt spørsmål: I brewersfriend sin primeingkalkulator fant jeg ingen skala for hvor mye kullsyre en Kölch bør ha. Spørsmål er som følger:

1. Hva heter egentlig denne skalaen for karbonisering og kan noe fortelle meg hvordan den er tenkt, utformet, lagd? (Lese mer)

2. Hvor mye kullsyre bør egentlig en (helt skeiv) Kölsch ha? (I dette tilfellet kan man jo nesten gjøre hva man vil, det må uansett et mirakel til).
 
Tilbake
Topp