Andreas Habel skrev:Ja, absolutt! Det tar ikke lang tid hos oss før samtalene (blant oss og med andre) begynner å dreie seg om øl & brygging.
Hehe....ca 5 min, etter at høflighetsfraser er overstått
Andreas Habel skrev:Ja, absolutt! Det tar ikke lang tid hos oss før samtalene (blant oss og med andre) begynner å dreie seg om øl & brygging.
Unik74 skrev:(Kanskje har folk snakket seg ferdig om kölsch. Personlig har jeg nettopp begynt).
Kölsch: Brygget i Köln etter et forbud mot pilzner og alt det der. Men er det noe en nybegynner som meg MÅ vite? Jeg er lager-entusiast, noe jeg skjønner man kanskje ikke skal være, men alle har hver sin smak.
Jeg har brygget og danset O.G dansen på 1.058. Jeg er stolt av meg selv og mine 17 liter (vet det er litt lite). Nå gjærer det på 12,7-13,3 grader. Er det noen som har erfaringer jeg MÅ ha med meg i denne fasen?
Unik74 skrev:Lageren min i kjøleskapet gjærer helt superfint. Den skal også opp på loftet om noen uker for å stå på 16 grader. Så værmeldingen er plutselig dritinteressant.
Unik74 skrev:Jammen fine folk! Takk til Øystein Røysland Sørlie! Kjernekar.
Unik74 skrev:Ellers ellers: Kjærestemannen i går kveld: "Kremt. Tror du andre ektepar snakker så mye om øl...?"
Kristoffer J skrev:Kan jeg tappe den rett på flaske og få et greit resultat, eller MÅ jeg ha kald "lagering" av den før jeg tapper?
Kan jeg tappe på flaske, la disse stå varmt for karbonering, og deretter sette flaskene kjølig?
Unik74 skrev:Gosh!
Jeg har tappet "Kölschen" min. Og det er krise. Jeg fikk en F.G på rundt 30! Kan det stemme? Jeg hadde jo O.G 1.058. Galskap. Har jeg lest feil? Den kom ikke på gult felt i det hele tatt, men altså litt under.
Gosh, jeg er så nybegynner at jeg kunne grine.
Etter mine hjelpesløse beregninger har jeg kommet fram til at følgende ligning er riktig for å regne alkoprosent.
(58-30)/7,6= 3,6 i alkoprosent. Samtidig sier man som en tommelfingerregel at O.G med kommaforandring skal gi omtrent indikasjon på alkoprosent, og da ville jeg tenkt 5,8%.
Jeg smakte på da, om ikke annet og det smaker kjempegodt. Jeg er fornøyd med humlen, bitterheten osv, men innser at gjæringsprosessen min, og meskingen ikke kan ha vært optimal.
Kommentarer?
Nå har jeg tappet på flasker og lar de lagre ved 20 grader i en periode. Deretter settes de inn i kjølen og ølet heter rett og slett K. Poster etiketter så snart det lar seg gjøre.