Weissbier (hefeweizen), øl for våren 2025

Tror jeg har litt lyst til å brygge en hveteøl denne våren, evt. en dampfbier
men dårlig med fersk gjær til det (wlp300, 400)
Banana split finner jeg heller ikke :banana::confused:
Jeg brukte Fermentis W-68 nå sist, ikke fått smakt på den enda, men det blir nok i morgen. Har trua :)

Blir litt skeptisk når jeg leser

Den passer for både tysk og belgisk hveteøl, og produserer ofte høyt utgjærede, tørre øl med et snev av syre og crisphet.

• Gjær: Saccharomyces cerevisiae var. Diastaticus

Hvorfor har du trua? Lukta banan? :)
Bestilte denne nå så skal bli artig å se
Fordi jeg fikk høre at det var favoritten til en tysk brygger som driver en bryggeripub her i distriktet. Man stoler på autoriteter innen tysk øl :) men kan selvsagt ødelegge hele brygget med temperaturprofil, hefe er jammen ikke lett…

Fordi jeg fikk høre at det var favoritten til en tysk brygger som driver en bryggeripub her i distriktet. Man stoler på autoriteter innen tysk øl :) men kan selvsagt ødelegge hele brygget med temperaturprofil, hefe er jammen ikke lett…
Lyst til å dele oppskrift? Temperatur..?

Jeg brukte Fermentis W-68 nå sist, ikke fått smakt på den enda, men det blir nok i morgen. Har trua :)
I følge David Taylor er det den samme som wlp380. I Braumagazin-artikkelen (som vi alle har lest noen ganger:)) karakteriseres den slik:
  • More phenolic
  • Increased production ethyl butyrate (pineapple)
  • Very low flocculation
Mindre banan, altså, og mer nellik, om jeg tolker det rett. (Men ananas kan jeg ikke si jeg noen gang har kjent i weissbier.)

Tilbake
Topp