Weissbier (hefeweizen), øl for våren 2025

Tror jeg har litt lyst til å brygge en hveteøl denne våren, evt. en dampfbier
men dårlig med fersk gjær til det (wlp300, 400)
Banana split finner jeg heller ikke :banana::confused:
Jeg brukte Fermentis W-68 nå sist, ikke fått smakt på den enda, men det blir nok i morgen. Har trua :)

Blir litt skeptisk når jeg leser

Den passer for både tysk og belgisk hveteøl, og produserer ofte høyt utgjærede, tørre øl med et snev av syre og crisphet.

• Gjær: Saccharomyces cerevisiae var. Diastaticus

Hvorfor har du trua? Lukta banan? :)
Bestilte denne nå så skal bli artig å se
Fordi jeg fikk høre at det var favoritten til en tysk brygger som driver en bryggeripub her i distriktet. Man stoler på autoriteter innen tysk øl :) men kan selvsagt ødelegge hele brygget med temperaturprofil, hefe er jammen ikke lett…

Fordi jeg fikk høre at det var favoritten til en tysk brygger som driver en bryggeripub her i distriktet. Man stoler på autoriteter innen tysk øl :) men kan selvsagt ødelegge hele brygget med temperaturprofil, hefe er jammen ikke lett…
Lyst til å dele oppskrift? Temperatur..?

Jeg brukte Fermentis W-68 nå sist, ikke fått smakt på den enda, men det blir nok i morgen. Har trua :)
I følge David Taylor er det den samme som wlp380. I Braumagazin-artikkelen (som vi alle har lest noen ganger:)) karakteriseres den slik:
  • More phenolic
  • Increased production ethyl butyrate (pineapple)
  • Very low flocculation
Mindre banan, altså, og mer nellik, om jeg tolker det rett. (Men ananas kan jeg ikke si jeg noen gang har kjent i weissbier.)

Hveteøl er nok den øltypen jeg har brygget mest av opp i gjennom åra. Og har sverget til Wlp380, gjæret fra 17 grader og svakt stigende temperatur første uka. Dette har gitt meg et nydelig øl med vekt på nellik og nedtonet bananprofil.

Nå er ikke bryggefrekvensen slik den en gang var, og jeg vet ikke om jeg klarer å holde liv i flere gjærstammer over tid slik jeg holdt på før.
(Har WLp007 og Wlp830 som husgjær for øyeblikket )
Jeg blir derfor nyskjerrig når jeg or første gang leser om Fermentis w68.

@PetterL Hva er erfaringen din med denne? Har du erfaring med Wlp380 og kan sammenligne? Det er fristende å teste.

Hveteøl er nok den øltypen jeg har brygget mest av opp i gjennom åra. Og har sverget til Wlp380, gjæret fra 17 grader og svakt stigende temperatur første uka. Dette har gitt meg et nydelig øl med vekt på nellik og nedtonet bananprofil.

Nå er ikke bryggefrekvensen slik den en gang var, og jeg vet ikke om jeg klarer å holde liv i flere gjærstammer over tid slik jeg holdt på før.
(Har WLp007 og Wlp830 som husgjær for øyeblikket )
Jeg blir derfor nyskjerrig når jeg or første gang leser om Fermentis w68.

@PetterL Hva er erfaringen din med denne? Har du erfaring med Wlp380 og kan sammenligne? Det er fristende å teste.
Jeg har har kun et par hefe brygg på nakken og kun ett nå med W-68 så jeg har desverre lite å bidra med. Jeg var på jakt etter mer banan enn jeg fikk sist så startet på 18,5C, opp 0,5C hvert døgn opp til slutt temp på 21,5C. Jeg har bokset ølet med 3,3 volumer CO2. Den var litt spesiell på tappedag, men tipper den roer seg litt. Prøver igjen snart.

Om dere ønsker mye banan, så er WB-06 et bra valg. Jeg gikk litt bort fra denne, da jeg syntes det ble for mye banan..
Jeg synes det vanskeligste med en Weiss bier, er å balansere estere og fenoler. Slik at den ene ikke dominerer.

Om dere ønsker mye banan, så er WB-06 et bra valg. Jeg gikk litt bort fra denne, da jeg syntes det ble for mye banan..
Jeg synes det vanskeligste med en Weiss bier, er å balansere estere og fenoler. Slik at den ene ikke dominerer.
Problemet med WB-06 er utgjæring, den blir altfor høy. Ikke at jeg forsøkte å lage en tysk hveteøl, jeg minnes heller ikke at jeg tenkte at det lignet på tysk hveteøl.

Står her at den er Diastaticus
Usikker på om det er en «ekte» Weiss gjær

Står her at den er Diastaticus
Usikker på om det er en «ekte» Weiss gjær
Mener dette også var diskutert i en annen tråd, at dette ikke er «ekte weiss gjær» men om det er banan dere er på jakt etter. Så kan jeg ut ifra min bruk av denne bekrefte at det blir banansmak. Vil også påstå at bruk av WB-06 ikke gjør seg helt bort i en Weiss bier heller, men det er nok smak og behag.

Tilbake
Topp