Jeg gjærer 12 dager og kjører så 2 dager diacetylrast i romtemp... fungerer hver gang..
Tok akkurat en prøve av en kølsch jeg satte - med to poser Køln - for to uker sida. Den er nede på 1.012 fra 1.048 (74% utgjæring), og er ennå ikke helt rolig. Jeg antar den kommer seg ned på 1.010. Det kjennes på smaken, også; den er ikke så tørr som den skal være ennå. Så den vil nok trenge 3 uker. Den skal ha god tid til å rydde opp eventuell acetaldehyd, som jeg har hatt lett for å få litt av tidligere. Nå kunne jeg ikke kjenne noe, men du veit aldri; det du ikke kjenner på dette stadiet, kan likevel bli merkbart i det ferdige ølet.
Så over til noe helt annet, som Monty Python sier:
Jeg har brukt litt Victory og mørkt hvetemalt i gristen til denne, og den har 11 EBC. Jeg sjekka med Norbryggs definisjon, og den er stadig innafor; grensa er 14 EBC der. Det trur jeg egentlig er litt høyt. Jeg synes egentlig jeg er over det jeg ville forvente av en kølsch med 11. BJCP setter ned foten ved 10 EBC, og det tror jeg er riktigere.
Samtidig fikk jeg friska opp irritasjonen over dette:
Duft/aroma: Fraværende til svak brødaktig maltaroma, vinøse fruktestere og mellomeruopeisk humle. Svake pepperaktige krydrede noter kan forekomme. DMS kan forekomme. (De vinøse esterne går igjen i beskrivelsen av smaken, også.)
Jeg strever så godt jeg kan for å brygge en kølsch som ligner på gode klassikere fra Køln som jeg har smakt, og de har ikke hatt merkbare vinøse fruktestere. (Det er en diskusjon om dette tidligere i tråden. Dette får bli en repetisjon til glede for nye lesere
.) Tydelige vinøse estere er en feil i dette ølet. Skulle jeg lykkes, og faktisk få til noe som ligner det jeg har smakt, skal jeg altså, om jeg sender inn ølet til en konkurranse, straffes for mangel på det som egentlig er en feil.
Det er i alle fall vanskelig å tolke definisjonen annerledes. Jeg synes
BJCP treffer langt bedre. Og jeg er helt enig i det Zainasheff sier i denne artikkelen:
https://byo.com/article/koelsch-style-profile/
Jeg skulle gjerne hørt kommentarer om dette fra kvalifiserte dommere.