Lallemand Köln

Brygget ca 40L kolsch her for snart 2 uker siden. Fikk litt høy Og, 1055. Est var 1050. Gjæringen har stoppet på 1020. Estimert er fg er 1010. Hva burde jeg gjøre? Har brukt 4 pk lallemand köln og gjæret på 18°
 
Bruker du refraktometer? du ligger vel noen poeng utenfor "vanlig" refraktometer-avvik. Men greit å spørre.
 
Brygget ca 40L kolsch her for snart 2 uker siden. Fikk litt høy Og, 1055. Est var 1050. Gjæringen har stoppet på 1020. Estimert er fg er 1010. Hva burde jeg gjøre? Har brukt 4 pk lallemand köln og gjæret på 18°
Köln brukte nesten tre uker på å gjære ut hos meg. Men så hadde jeg 1.012 etter 14 dager, 1.010 etter 3 uker.

1613074074104.png
 
Brygget ca 40L kolsch her for snart 2 uker siden. Fikk litt høy Og, 1055. Est var 1050. Gjæringen har stoppet på 1020. Estimert er fg er 1010. Hva burde jeg gjøre? Har brukt 4 pk lallemand köln og gjæret på 18°
Hvis målinga er riktig: Sett den på litt høyere temperatur, 21-22 grader, og når den har nådd den temperaturen, rister/roterer du på karet, hvis det lar seg gjøre, sånn at du får gjæren opp i suspensjon igjen.

Kølsch skal du ellers kunne gjære langt lavere enn 18 grader uten problemer, så det der er litt merkelig. Og 4 pakker Køln skulle være rikelig. Hvordan behandla du gjæren?
 
Hvis målinga er riktig: Sett den på litt høyere temperatur, 21-22 grader, og når den har nådd den temperaturen, rister/roterer du på karet, hvis det lar seg gjøre, sånn at du får gjæren opp i suspensjon igjen.

Kølsch skal du ellers kunne gjære langt lavere enn 18 grader uten problemer, så det der er litt merkelig. Og 4 pakker Køln skulle være rikelig. Hvordan behandla du gjæren?
Rehydrerte gjæren som anbefalt etter pakken.
 
Ifølge Lallemand sin kalkulator trenger du 5 pakker hvis du skal gjære 40l vørter med OG på 1055. Med jeg tviler på det sterkeste at det har noe å si om saken.
Umulig å si hvorfor gjæringen stoppa, men shit happens.
Hvis du ikke får liv i gjæren, pitch Nottingham. Notty fikser alt :beercheers:
 
Ifølge Lallemand sin kalkulator trenger du 5 pakker hvis du skal gjære 40l vørter med OG på 1055. Med jeg tviler på det sterkeste at det har noe å si om saken.
Umulig å si hvorfor gjæringen stoppa, men shit happens.
Hvis du ikke får liv i gjæren, pitch Nottingham. Notty fikser alt :beercheers:
Nei, det er gaffa, det:). Eller brettanomyces.

Nei, notty er vel et greit alternativ. Jeg var på vei til å si 05, som mange lager "kölsch" med.
 
Jeg gjærer 12 dager og kjører så 2 dager diacetylrast i romtemp... fungerer hver gang..
Tok akkurat en prøve av en kølsch jeg satte - med to poser Køln - for to uker sida. Den er nede på 1.012 fra 1.048 (74% utgjæring), og er ennå ikke helt rolig. Jeg antar den kommer seg ned på 1.010. Det kjennes på smaken, også; den er ikke så tørr som den skal være ennå. Så den vil nok trenge 3 uker. Den skal ha god tid til å rydde opp eventuell acetaldehyd, som jeg har hatt lett for å få litt av tidligere. Nå kunne jeg ikke kjenne noe, men du veit aldri; det du ikke kjenner på dette stadiet, kan likevel bli merkbart i det ferdige ølet.

Så over til noe helt annet, som Monty Python sier:

Jeg har brukt litt Victory og mørkt hvetemalt i gristen til denne, og den har 11 EBC. Jeg sjekka med Norbryggs definisjon, og den er stadig innafor; grensa er 14 EBC der. Det trur jeg egentlig er litt høyt. Jeg synes egentlig jeg er over det jeg ville forvente av en kølsch med 11. BJCP setter ned foten ved 10 EBC, og det tror jeg er riktigere.

Samtidig fikk jeg friska opp irritasjonen over dette:
Duft/aroma: Fraværende til svak brødaktig maltaroma, vinøse fruktestere og mellomeruopeisk humle. Svake pepperaktige krydrede noter kan forekomme. DMS kan forekomme. (De vinøse esterne går igjen i beskrivelsen av smaken, også.)

Jeg strever så godt jeg kan for å brygge en kølsch som ligner på gode klassikere fra Køln som jeg har smakt, og de har ikke hatt merkbare vinøse fruktestere. (Det er en diskusjon om dette tidligere i tråden. Dette får bli en repetisjon til glede for nye lesere:).) Tydelige vinøse estere er en feil i dette ølet. Skulle jeg lykkes, og faktisk få til noe som ligner det jeg har smakt, skal jeg altså, om jeg sender inn ølet til en konkurranse, straffes for mangel på det som egentlig er en feil.

Det er i alle fall vanskelig å tolke definisjonen annerledes. Jeg synes BJCP treffer langt bedre. Og jeg er helt enig i det Zainasheff sier i denne artikkelen: https://byo.com/article/koelsch-style-profile/

Jeg skulle gjerne hørt kommentarer om dette fra kvalifiserte dommere.


 
Brygget en kölsch i helgen og smalt en vørter som vel holdt ca 18 grader inn i kjellerrommet som holder ca 14 grader v, etter et døgn er det ingen aktivitet å se - er det fortsatt bare å vente eller bør den være på litt høyere temperatur til gjæringen har begynt?
 
Brygget en kölsch i helgen og smalt en vørter som vel holdt ca 18 grader inn i kjellerrommet som holder ca 14 grader v, etter et døgn er det ingen aktivitet å se - er det fortsatt bare å vente eller bør den være på litt høyere temperatur til gjæringen har begynt?
No worries. Lallemand Köln er alltid treg med å starte. Lallemand nevner det faktisk på hjemmesidene:
  • Lag phase can be longer compared to other ale strains, ranging from 24-36 hours
 
Lallemann Køln: 14 dager på 14c = 1.013. Der lå den lenge også etter en temperaturheving.
Stresset ikke med fating og fikk den ned til 1.010 etter 20dager gjæring, normalt? Aldri vært borti så treg utgjæring.
 
Tilbake
Topp