Lallemand New England vs. Verdant

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg ser Lallemand har en East coast/New England gjær. Hvordan er den sammenlignet med Verdant gjæren deres? Har fått litt inntrykk av at det er Verdant alle snakker om, og lurer på om det er en grunn til det, eller om den East coast gjæren er verdt å prøve? Tenker så klart i et humleøl :) Begge ser ut til å være fine til NEIPA osv.
 
Ingen som har noen erfaring med Lallemand New England gjæren i det minste? Er det en god gjær, og en fin erstatning for sine ferske venner?
 
Ingen som har noen erfaring med Lallemand New England gjæren i det minste? Er det en god gjær, og en fin erstatning for sine ferske venner?
Jeg kikket på den da jeg komponerte oppskrifter/ølsett for en stund siden. New England hadde, om jeg husker rett, lav viabilitet (slik som Lallemand Köln) – og krevde dobbelt dose sammenlignet med Verdant. Dette iflg. Lallemands egen kalkulator. Det gjør den jo ikke automatisk mindreverdig, men jeg vurderte den som uinteressant.
 
Jeg kikket på den da jeg komponerte oppskrifter/ølsett for en stund siden. New England hadde, om jeg husker rett, lav viabilitet (slik som Lallemand Köln) – og krevde dobbelt dose sammenlignet med Verdant. Dette iflg. Lallemands egen kalkulator. Det gjør den jo ikke automatisk mindreverdig, men jeg vurderte den som uinteressant.

Jeg la inn 2 pakker når jeg mekket oppskrift i går kveld, og gikk inn på Lallemand sin kalkulator senere på kvelden for å ta en sjekk - og da så jeg, som du sier, at den krever mer gjær. Jeg fant ut at jeg måtte ha 3 poser til 23 liter med OG på 1,063. Gir den likevel et forsøk :)
 
Vi har brukt den endel på Haandbryggeriet tidligere. Jeg mener at blant annet Cervisiam har brukt den og.
Jeg synes den gir en fantastisk fersken/aprikos tone som jeg ikke finner i blant annet når vi bruker 1318.

Det høres jo lovende ut. Om den er "approved by" både Haandbryggeriet og muligens Cervisiam, så bør den være verdt å teste ut :)
 
Sist redigert:
Brygget en måkeklone med denne (New England), og den ble helt suveren. Aprikos er nok smaken jeg også vil fremheve. Hadde ikke fått med meg at den helst skal pitches i høyere mengde enn normalt, så hadde mine sedvanlige to pakker oppi, og det putret og gikk etter ca 40 timer. Står på Lallemands sider at denne kan ha drøy lag time, men jeg rakk virkelig å bli bekymret. Igjen: hadde ikke lest på forhånd:rolleyes:

Resultatet ble iallfall helt upåklagelig. Kan virkelig anbefale denne!
 
Er New England like ivrig på å krype ut som Verdant og 1318?
Ser Lallemand anbefaler å tørrpitche denne, blande den inn mens vørter fylles i tanken. Har ikke sett den anbefalingen før.

(Har noen med utløp 06/2021 jeg ikke har testet men bør kanskje kjøpe noen nye...
Fortrekker for øvrig 1318 over Verdant)
 
Sist redigert:
Er New England like ivrig på å krype ut som Verdant og 1318?
Ser Lallemand anbefaler å tørrpitche denne, blande den inn mens vørter fylles i tanken. Har ikke sett den anbefalingen før.

(Har noen med utløp 06/2021 jeg ikke har testet men bør kanskje kjøpe noen nye...
Fortrekker for øvrig 1318 over Verdant)
I de forsøka Fermentis gjorde, fant de ut at det eneste som påvirka negativt når du tilsatte gjæren direkte til vørteren, var mekanisk påvirkning på tørrgjæren når den var tilsatt. Så jeg har trukket den konklusjonen at det beste er å fylle litt vørter i dunken, tilsette gjæren, og så la den stå i noen minutter. Og dessuten å fylle gjennom en slange, sånn at du unngår plasking. (Gjæren skal jo ikke ha oksygen, heller - uten at jeg kan skjønne at det skulle være så farlig om du blander inn noe. Men det er jo greit å unngå det når er såpass enkelt som å bare dytte en slange på krana.)

Antakelig har det ikke all verdens betydning om du dropper å ta sånne hensyn, men bare hiver gjæren oppi og fyller på vørter. Men det er noe med alt sånt vi ikke veit helt sikkert. Jeg gjør en del ting som jeg ikke egentlig trur betyr noe i praksis - men de skader jo ikke, så ... :).

Verdant har denne aprikos/fersken-tonen som gjør den litt spesiell. Det er ikke gitt at den alltid står på lista over det du ønsker i ølet ditt. Men i en NEIPA er den vel ikke helt av veien.
 
Får gi Verdant en ny sjansje kanskje, var ikke fornøyd med resultatet med denne i humleøl i motsetning til 1318 som aldri har skuffet.

Hvis jeg finner en tørrgjær som har nogenlunde samme profil som 1318 og ikke stikker av med tørrhumlen underveis(Lallemand New England?)tror jeg kanskje favoritten 1318 må tre til side i slike øl :)
 
Da har jeg nettopp strødd en pose Verdant og en pose New England oppi en APA. Så får vi se.

Jeg er litt engstelig for å få høy utgjæring; det er ikke noe jeg egentlig ønsker her. Lallemand sier middels til høy. Men den produserer betaglukosidase, og det tilsier vel høy? Erfaringer med dette?
 
Da har jeg nettopp strødd en pose Verdant og en pose New England oppi en APA. Så får vi se.

Jeg er litt engstelig for å få høy utgjæring; det er ikke noe jeg egentlig ønsker her. Lallemand sier middels til høy. Men den produserer betaglukosidase, og det tilsier vel høy? Erfaringer med dette?
Splitbatch?
Fikk 84% på New England sist, litt over 80% på Verdant...
 
Sist redigert:
Da har jeg nettopp strødd en pose Verdant og en pose New England oppi en APA. Så får vi se.

Jeg er litt engstelig for å få høy utgjæring; det er ikke noe jeg egentlig ønsker her. Lallemand sier middels til høy. Men den produserer betaglukosidase, og det tilsier vel høy? Erfaringer med dette?

Verdant gjærer godt ut, så jeg har mesket litt høyere når jeg bruker den.
 
Verdant gjærer godt ut, så jeg har mesket litt høyere når jeg bruker den.
Verdant har jeg brukt, og har opplevd den som relativt moderat. Så det var egentlig New England jeg engsta meg for:). Glømte visst å være eksplisitt på det.

GJæringa har i alle fall kommet godt i gang:). Så får vi se hvordan den ender. New England kan jo være halvdød og temmelig impotent for alt jeg veit. Datoen gikk jo ut for et år sida.
 
Verdant har jeg brukt, og har opplevd den som relativt moderat. Så det var egentlig New England jeg engsta meg for:). Glømte visst å være eksplisitt på det.

GJæringa har i alle fall kommet godt i gang:). Så får vi se hvordan den ender. New England kan jo være halvdød og temmelig impotent for alt jeg veit. Datoen gikk jo ut for et år sida.

Har bare forsøkt New England en gang i en NEIPA, og da gikk den fra 1,060 til 1,010. Så gjærer godt ut den og, i hvert fall i det ølet der. Ser jeg mesket på 68 grader...

Kommer nok ikke til å bruke den gjæren igjen, i hvert fall ikke i en NEIPA. Opplevde at ølet ble ganske så klart etter kun kort tid på fat. Verdant derimot beholder det fine hazy utseende over lang tid.
 
Har bare forsøkt New England en gang i en NEIPA, og da gikk den fra 1,060 til 1,010. Så gjærer godt ut den og, i hvert fall i det ølet der. Ser jeg mesket på 68 grader...

Kommer nok ikke til å bruke den gjæren igjen, i hvert fall ikke i en NEIPA. Opplevde at ølet ble ganske så klart etter kun kort tid på fat. Verdant derimot beholder det fine hazy utseende over lang tid.
Nå er det en APA jeg har brygga, så det er bare bra om den blir klar. Tørrhumler ikke, heller. Det er litt interessant det der med flokkulering når jeg bruker ei blanding av to gjærtyper med ulike flokkuleringsegenskaper. Jeg har hørt - trur det var i en ganske ny biersmithpodcast med Chirs White om blanding av gjærtyper - at den mest flokkulente drar den andre med seg.
 
men hvordan var smaksopplevelsen?

Ølet ble bra det, for all del :) Jeg er ikke så god til å bedømme hva som er gjærens bidrag smaksmessig i et slikt heftig humleøl. Men når jeg brygger NEIPA så forventer jeg og et tåkete utseende (som holder seg over tid), og der leverte ikke New England gjæren. Men dersom man ikke er så opptatt av dette så vil den nok være et godt alternativ. Ellers ser jeg for meg at den er fin i en fruktig pale ale/IPA.
 
Ølet ble bra det, for all del :) Jeg er ikke så god til å bedømme hva som er gjærens bidrag smaksmessig i et slikt heftig humleøl. Men når jeg brygger NEIPA så forventer jeg og et tåkete utseende (som holder seg over tid), og der leverte ikke New England gjæren. Men dersom man ikke er så opptatt av dette så vil den nok være et godt alternativ. Ellers ser jeg for meg at den er fin i en fruktig pale ale/IPA.
Har samme opplevelse av denne gjæren :)
Innlegg i tråden 'Hva slags øl har du i hånden nå?' https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/post-583178
 
Tilbake
Topp