Lambic Solera

Fet tråd, tenkte å gjøre noe lignende selv. Har en ekstrakt sur brun med gammel Dr. Rudi blomst, kveik primært, og roselare sekundært i 10L better bottle. Pluss en golden sour med sour mix i 23L better bottle. Kanskje bruke den store til noe sånt.
Kjør på! Tror jeg har glemt å linke tidligere i tråden, men har hentet mye inspirasjon fra bloggen Brain Sparging on Brewing. Han startet en solera i 2010 som fremdeles er aktiv. Anbefalt lesning. (de siste oppdateringene er ikke i den oversikten, men du finner dem om du leter litt)
 
Dette var virkelig artig lesning [emoji1303][emoji1303][emoji1303] En vakker dag.... så må det jo prøves [emoji85] Takk for du deler og inspirerer.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tiden flyr! Planen var å følge opp prosjektet i jula 2017, etter et år. Med unger og mye familie er jula en travel tid hos oss, så det skortet på motivasjonen. Gjæringskarene ble litt glemt bakerst i klesskapet, og plutselig har det gått to år!

I januar 2017 satte jeg en golden sour til i skapet. Det var et mye enklere prosjekt: briess pilsen extract, muntons wheat extract, maltodekstrin, litt saaz 2,8% og WLP655 belgian sour mix 1. Også denne har nå altså fått stå i to år.

IMG_20190115_203901.jpg

Nå i kveld dro jeg ut en smaksprøve av begge to. Begge hadde FG på 1.012, som var overraskende høyt. Ser jeg noterte at soleraen hadde 1.020 etter endt primærgjæring, så noe har ihvertfall foregått i ballongen. Begge ølene var klare og gyldne, og så nærmest like ut. Ekstrakt-ølet var hakket mørkere.

Smakte på ekstrakt-ølet først. Det hadde en lavmælt, men fin aroma i kjent belgisk surøl-stil. Litt funk, kanskje i negativ retning, men ikke særlig sjenerende. Ølet hadde overraskende lite smak. Litt syre, fruktighet og jeg vil også si fylde. Alt i alt et friskt og godt surøl i lambic-stil, men ikke spesielt spennende.

Soleraen (om man kan kalle det det på dette tidspunktet) hadde en fin syrlig og fruktig aroma. Smaken var god og syrlig uten at det ble for surt. Ølet hadde en fin dybde og forsiktig funk, men selvsagt ikke den kompleksiteten man finner i en god gueuze. Vil gå så langt som å si at det var skikkelig godt, selv om det var rom-tempererte og uten kullsyre. Dette var en motivasjons-boost så det holder!


Jeg har kjøpt inn malt til å brygge 20 nye liter av samme oppskrift. Denne gangen har jeg også gammel humleblomst som jeg tenker å bruke. Planen er å tappe av alt, rengjøre ballongen, og tappe tilbake 10 liter sammen med 20 liter ferskt øl. Denne gangen tar jeg primærgjæringen utenfor karet for å minske mengde trub, og holde glasset klart slik at jeg kan se hva som foregår inni. Gjæra blir WLP002 siden jeg har den gående.

Jeg har da til sammen nesten 40 liter surøl til disposisjon, og vil gjerne ha innspill til hva jeg skal gjøre med det. Ekstrakt-ølet er litt kjedelig alene, så tenker det er fint å tilsette frukt for litt mer syre. Foreløpige tanker:
- Dele ekstrakt-ølet i tre: en del ettergjæres med sure kirsebær (har allerede i fryseren), en del ettergjæres med annen bær/frukt og en del tørrhumles.
- Flaske 10 liter av solera-ølet som det er. Tørrhumle 5 liter, og sette til side 5 liter for eventuell fremtidig gueuze-blanding.

Tilbakemeldinger, innspill, idéer eller anbefaling på frukt/bær eller humle mottas med takk. :)
 
Mye spennende lesing her, kupper tråden litt :) Begynner på min egen solera nå neste uke. Har du øl som står å surner på vanndunker som blir tilsatt dregs hver 14 dag. Disse blir tilsatt fruktpure i sommer.

Men over til soleraen. Har nå 2 stk glassballoner en på 60l og en på 30l. Tenker å brygge en 30 liter å gjære kun med WLP655 Belgian Sour Mix den første batchen i glassballongen. hver 3-4 måned brygger jeg en ny batch og tilsetter i glassballongen(gjærer da dette med "vanlig" gjær og eget kar før det tilsettes i glassballongen som også jevnlig tilsettes dregs. Vil dette lage for mye bunnslam i ballongen og pitche WLP 655 i ballongen ?
 
Tilbake
Topp