Lang gjæringstid...?

hei!

Jeg har 20 liter som står til gjæring på dag 13 nå. OG var 1080 SG, Wyeast 1098 ved ca 20°C.

Det putrer jevnt og fint i gjærlåsen - sånn circa fire-fem ganger i minuttet.

Jeg er nå nede i 1027 SG - og der har den stått de siste fire-fem dagene.

Den skal ned til 1021 i følge oppskrifta, men jeg begynner tvile på om den vil nå det.

Hva tror folket? Skal jeg bare la den stå ei uke til? Stikke om? Gi opp og flaske?
 
Ville prøvd å svirle gjæra, ev røre forsiktig med desifinisert skje slik at gjæra kommer ned i suspensjonen igjenn. kommer du da ikke lenger ned i løpet av noen dager er det bare å tappe.
 
Jeg ville ha latt den stått i en uke ekstra. Jeg brukte samme gjær på en barleywine, og opplevde samme situasjon som deg. Gikk fra OG 91 til 28 på to uker, og ned til 20 etter tre uker. Det er i hvert fall verdt et forsøk, og skader ikke.
 
Takker for råd!

Dette skulle også være en slags barleywine...eller - det er en oppskrift fra Can you brew it? sin utgave av #100...OG skulle vært langt høyere men det gikk ikke...
Jeg tror jeg kombinerer begge forslag - røre forsiktig og la den stå ei uke til.
Man har det jo ikke travelt...ikke så veldig i allefall... :)
 
Jepp - i går kveld hevet jeg tempen en grad, rørte forsiktig og nå putrer det friskere. Måler igjen etter helga, så får vi se.

f.
 
Etiketten er proff den. :)  Jeg tror et sånt øl har godt av å stå en stund, da den kan smake litt rå dersom den er fersk. Prøv den igjen til høsten, så tror jeg nok at ølet vil ha utviklet seg en god del.  :skaal2:
 
Nei, ikke enda. Men jeg må innrømme at jeg elsker podcastene deres, den utrolig merkelige miksen av rølp og svært matnyttig bryggeprat. Mye inspirasjon og informasjon å hente der. Hopgranaten er fra en fotomanupilasjon jeg fant, ikke bn armys...forstår de er følsomme for den...
Er du medlem? Andre her?
 
Tilbake
Topp