Lang tid i Gjæringskar

Hei, hart i kveld satt opp et par dunker med, Santas Winterwarmer.. Ølsett fra muntons. Har tidligere brygget dette med stort hell, men har tilsatt 1, 8 Kg Flytende maltekstrakt på hver dunk. Begge bryggene er på 27 liter, og og endte opp på rundt 60. I tillegg til ekstra ekstrakt tilsatte jeg 6 g ekstra gjær till hvert brygg for å oppnå litt bedre utgjæring.. veil ikke ha det for mye nedgjæret da dette ølet er meget godt med noe rest-sødme.
Nå hart jeg antagelig bare litt over 1 uke igjen av frituren, og skal reise bort ca midt i neste uka. Er litt redd for at en god uke er litt for kort tiid..
Så er spørsmålet.. Hvis brygget blir stående 4-5 uker i gjæringsdunken.. Kan det da bli ødelagt?
Har vert borte fra geamet en stund nå, så nå trenger jeg innspill. Gjøren jeg brukte var muntons Gold
Mvh.. litt usikker i
 
Kjenner ikke akkurat den gjæren du nevner, men de første årene jeg brygga stod øl'n alltid 4 uker på gjæringsdunken. Vi brukte forskjellige typer ale-gjær. Ikke noe problem det altså, opplevde aldri noe gjærsmak på øl'n av den grunn.
 
Tilbake
Topp