1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Langdistansetransport av vørter - slangevalg

En tråd i 'Brygging' startet av AndyHagen, 12 Mai 2020.

1. AndyHagen

AndyHagen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei,
    Var litt gæærn og kjøpte en 60L all-rounder som skal stå i et alt for lite kjøleskap i en kjeller med alt for lang trapp.
    Bæring fra bryggestedet er uaktuelt, og vørteren må derfor ut på en slangebåren reise 10-15m fra vaskerommet ned i kjelleren. Da blir det fort kostbart med fjong silikonslange, men samtidig ønsker jeg noe jeg kan kjøre glovarmt med PBW på resirkpumping for å sikre at den er helt ren.
    Av jobberfaring vet jeg at såpass lange slanger må rengjøres veldig nøye for å bli helt rene - hvis de noensinne blir det.

Så hva sier juryen? Må jeg bare ta en smell for å være så spontan, og bite i det svinedyre silikongresset?
    Eller er det noen som har et supert billig foodgrade PBW-vennlig slangetips!?

A

2. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva med pex-rør? Uponor combipex rør 15mm 50m - MegaFlis.no

3. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

4. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

PE-rør tåler litt over 80°C.

5. Roadrune

Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Allrounderen tåler 50°C...

espux liker dette.
  6. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men den vaskes nok ikke i samme syklus :)

Vannledningsystem, 22 mm

De er oppgitt til 114c over kortere perioder der, men det står 95c på rørene. Kveilene med rør er derimot en god del lengre enn man trenger.

7. bardevjen

bardevjen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har gått med samme planer en stund jeg også, men er meget skeptisk til selve rengjøringen slik at man er 100% på at alt er rent og desinfisert. Brygger på vaskerommet i andre etasje og har siklet på grainfather fermenter og glykolkjøler lenge, men da må disse stå i garasjen.

Sorry, ikke meningen å stjele tråden din. Er interessert om noen klarer å komme opp med en fullgod løsning.

Sent from my iPad using Tapatalk

8. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den er det jo mulig å bære også når den er full. Men kjøler+gjæringskar er jo uansett såpass stort at om man har plass til det så har man nok også plass til et kjøleskap.

9. Espen A.

Espen A.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis du vil ha en kortere slange for rengjøringens del, så er det kanskje mulig å dele den opp med hurtigkoblinger?

10. bardevjen

bardevjen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eehh, fullt mulig å bære? Med innhold? Ned en trapp? Tror ikke det nei.

- Catnip Brew -

11. Rydin

Rydin
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva med å fylle halvparten av vørteren på all-rounderen og resten i en gjæringsbøtte, bære det på plass og tappe resten fra bøtta til all-rounderen.

12. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har brukt Pexrør men de er stive så nå bruker jeg "drikkevannsslange fra Biltema, Jula har samme men de er kortere så da blir det flere skjøter. Skjøter med Camlock som jeg har litt til overs av etter jeg begynte med tri clamp.
    Spyler med vann etter brygging og Starsan før vørtpumping, ingen problem til nå.
    Bruker
    CHUGGER SS MAX PUMPE til kjøling og vørtpumping men billig eBay pumpe til Starsan pumping.

bardevjen liker dette.
  13. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vannslange, 10 m

De er jo rimeligere, lengre og oppgitt til å tåle høyere temperatur. Sannsynligvis mykere også?

14. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noe billigere ja men de klapper lett sammen.
    PVC skal vel uansett ikke ha høy temperatur.

15. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vørteren er vel avkjølt før den skal ut på reise ned trappa, så temperatur er ikke noe problem.

I gamle herskapshus hadde de heis for å sende varer mellom etasjene. Men det er mulig det blir dyrere enn silikonslange å bygge en sånn...

Finn Berger liker dette.
  16. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Rengjøring, vil ikke rengjøre med varmt vann, da er glatte slanger fine greier.

#16 Oddvar Demmo, 12 Mai 2020
    Sist redigert: 12 Mai 2020
  17. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ah, I see

18. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg hadde tappa i mindre bøtter og tatt trappa.

Finn Berger og Rydin liker dette.
  19. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eller to All-Rounder 30l med bæresele, hvis det er plass i høyden i skapet da.

20. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har drevet litt med det, uten trapp men pumping er en bedre verden innen vørtflytting.

Del denne siden