Langdistansetransport av vørter - slangevalg

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei,
Var litt gæærn og kjøpte en 60L all-rounder som skal stå i et alt for lite kjøleskap i en kjeller med alt for lang trapp.
Bæring fra bryggestedet er uaktuelt, og vørteren må derfor ut på en slangebåren reise 10-15m fra vaskerommet ned i kjelleren. Da blir det fort kostbart med fjong silikonslange, men samtidig ønsker jeg noe jeg kan kjøre glovarmt med PBW på resirkpumping for å sikre at den er helt ren.
Av jobberfaring vet jeg at såpass lange slanger må rengjøres veldig nøye for å bli helt rene - hvis de noensinne blir det.

Så hva sier juryen? Må jeg bare ta en smell for å være så spontan, og bite i det svinedyre silikongresset?
Eller er det noen som har et supert billig foodgrade PBW-vennlig slangetips!?

A
 
Hei,
Var litt gæærn og kjøpte en 60L all-rounder som skal stå i et alt for lite kjøleskap i en kjeller med alt for lang trapp.
Bæring fra bryggestedet er uaktuelt, og vørteren må derfor ut på en slangebåren reise 10-15m fra vaskerommet ned i kjelleren. Da blir det fort kostbart med fjong silikonslange, men samtidig ønsker jeg noe jeg kan kjøre glovarmt med PBW på resirkpumping for å sikre at den er helt ren.
Av jobberfaring vet jeg at såpass lange slanger må rengjøres veldig nøye for å bli helt rene - hvis de noensinne blir det.

Så hva sier juryen? Må jeg bare ta en smell for å være så spontan, og bite i det svinedyre silikongresset?
Eller er det noen som har et supert billig foodgrade PBW-vennlig slangetips!?

A
Hva med pex-rør? Uponor combipex rør 15mm 50m - MegaFlis.no
 
Har gått med samme planer en stund jeg også, men er meget skeptisk til selve rengjøringen slik at man er 100% på at alt er rent og desinfisert. Brygger på vaskerommet i andre etasje og har siklet på grainfather fermenter og glykolkjøler lenge, men da må disse stå i garasjen.

Sorry, ikke meningen å stjele tråden din. Er interessert om noen klarer å komme opp med en fullgod løsning.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Har gått med samme planer en stund jeg også, men er meget skeptisk til selve rengjøringen slik at man er 100% på at alt er rent og desinfisert. Brygger på vaskerommet i andre etasje og har siklet på grainfather fermenter og glykolkjøler lenge, men da må disse stå i garasjen.

Sorry, ikke meningen å stjele tråden din. Er interessert om noen klarer å komme opp med en fullgod løsning.


Sent from my iPad using Tapatalk

Den er det jo mulig å bære også når den er full. Men kjøler+gjæringskar er jo uansett såpass stort at om man har plass til det så har man nok også plass til et kjøleskap.
 
Hvis du vil ha en kortere slange for rengjøringens del, så er det kanskje mulig å dele den opp med hurtigkoblinger?
 
Den er det jo mulig å bære også når den er full. Men kjøler+gjæringskar er jo uansett såpass stort at om man har plass til det så har man nok også plass til et kjøleskap.

Eehh, fullt mulig å bære? Med innhold? Ned en trapp? Tror ikke det nei. [emoji4]


- Catnip Brew -
 
Hva med å fylle halvparten av vørteren på all-rounderen og resten i en gjæringsbøtte, bære det på plass og tappe resten fra bøtta til all-rounderen.
 
Har brukt Pexrør men de er stive så nå bruker jeg "drikkevannsslange fra Biltema, Jula har samme men de er kortere så da blir det flere skjøter. Skjøter med Camlock som jeg har litt til overs av etter jeg begynte med tri clamp.
Spyler med vann etter brygging og Starsan før vørtpumping, ingen problem til nå.
Bruker
CHUGGER SS MAX PUMPE til kjøling og vørtpumping men billig eBay pumpe til Starsan pumping.
 
Vørteren er vel avkjølt før den skal ut på reise ned trappa, så temperatur er ikke noe problem.

I gamle herskapshus hadde de heis for å sende varer mellom etasjene. Men det er mulig det blir dyrere enn silikonslange å bygge en sånn...
 
Tilbake
Topp