Langdistansetransport av vørter - slangevalg

Jeg tapper 30-35 liter i Fermzilla, setter den på plass i gjæringsskapet og fyller resten med en 5l kanne. Har kun 5-6 meter fra kokekjel til gjæringskar og vurderte også slange, men fant ut at det var mer pes enn noen runder fram og tilbake med kanne.
 
Dagens ungdom ...

Herregud; jeg bærer alt ølet mitt - i flasker - to trapper ned. Og dessuten opp igjen, også. Og jeg har dårlig rygg, dårlige knær og dårlig hukommelse.

Og når jeg tenker meg om, så bærer jeg det jo både opp og ned i gjæringsdunkene, også:p.

Ingen av de løftene der er på 50-55kg ;)
 
Nei, men det er jo ikke nødvendig å bære alt på en gang. Men som min gamle farmor sa: Den late bær' heller 'hæl seg enn å gå to ganger.:p
Akkurat. Når jeg brygger Saison (Brewtoolsen står i garasjeboden min), gjæres den på en 80 liter tank som står på noen ølkasser og ei plate, ved trappa inne huset. Der er det passelig jevn trivselstemperatur for BE-134. Da går jeg fem ganger med vørter, ca 15 liter i 25 liters bøtte. Såpass med trim må jeg tåle. :D
 
Sist redigert:
Er det helt latterlig å foreslå syrefaste rør? Burde jo være en smal sak å holde ren, sammenlignet med silikon?
 
Hei dere,
Takk for stort engasjement og fine innspill!
For å ta den biten med bæring kontra slange først. Den har jeg egentlig avgjort. Etter en grundig risikoutredning kom jeg frem til at jeg trolig er flink nok til å rengjøre slange.
Det jeg er mindre sikker på, er hvor stor sannsynlighet det er for at jeg får bært ned og lurt inn 30-60L vørter i flere omganger gjennom en 4cm glippe mellom tank og kjøleskap-taket på en måte som ikke introduserer kontaminasjon. Skal jeg først lage 60L prima sommerpils, så skal den faktisk smake klokkerent også neste sommer (forutsatt kald lagring). Derfor har jeg falt ned på slange i mitt tilfelle.

Det er fristende med dette forslaget til TurboJens, det er jo snakk om 5-10 % av kostnadet for silikon:
Når det står "drikkevannslange" så må det vel være næringsmiddelgodkjent? Biltema har jo ingen datablader.....
60*C skal jo holde for vask med PBW helt greit, og hvis PBW eller starsan spiser opp slangen på første forsøk så er det ikke de helt store summene tapt.
 
Hei dere,
Takk for stort engasjement og fine innspill!
For å ta den biten med bæring kontra slange først. Den har jeg egentlig avgjort. Etter en grundig risikoutredning kom jeg frem til at jeg trolig er flink nok til å rengjøre slange.
Det jeg er mindre sikker på, er hvor stor sannsynlighet det er for at jeg får bært ned og lurt inn 30-60L vørter i flere omganger gjennom en 4cm glippe mellom tank og kjøleskap-taket på en måte som ikke introduserer kontaminasjon. Skal jeg først lage 60L prima sommerpils, så skal den faktisk smake klokkerent også neste sommer (forutsatt kald lagring). Derfor har jeg falt ned på slange i mitt tilfelle.

Det er fristende med dette forslaget til TurboJens, det er jo snakk om 5-10 % av kostnadet for silikon:
Når det står "drikkevannslange" så må det vel være næringsmiddelgodkjent? Biltema har jo ingen datablader.....

60*C skal jo holde for vask med PBW helt greit, og hvis PBW eller starsan spiser opp slangen på første forsøk så er det ikke de helt store summene tapt.

Bra for deg at den glipa er så lita, da:D!
 
En kort rapport på slangevalg. Jeg endte opp med drikkevannslange fra Biltema, artikkelnummer 15-331.
Jeg har testet slange med PBW @55*C (synkende temperatur) i fire timer, etterfulgt av sterk Starsan over natten. Ingen synlige endringer i slangens egenskaper.
Men kokende vann tåler den naturlig nok ikke. Ble raskt myk og lot seg «sveise» sammen enkelt.
 

Vedlegg

  • 843CB88A-7F1D-45BB-BD85-3A4B3F80A892.jpeg
    843CB88A-7F1D-45BB-BD85-3A4B3F80A892.jpeg
    502,8 KB · Sett: 38
  • CF770E44-5615-437A-838E-AFCAA9063F71.jpeg
    CF770E44-5615-437A-838E-AFCAA9063F71.jpeg
    262,7 KB · Sett: 38
  • 72CAC44D-7700-47C7-8638-10D15C48BE0F.jpeg
    72CAC44D-7700-47C7-8638-10D15C48BE0F.jpeg
    470,7 KB · Sett: 38
  • 98290247-938C-4428-8EDE-E47592ABDEF4.jpeg
    98290247-938C-4428-8EDE-E47592ABDEF4.jpeg
    283,9 KB · Sett: 39
Tilbake
Topp