Langsom gjæring av juleøl

Geir Ove

Dommer
Har brygget juleøl med wlp 833 German bock. OG var 1070 og det ble laget 1/2 liter starter med magnetrører (spray malt)
Dette har stått til gjæring i 11 dager på 11 grader C. I dag målte jeg den til 1035. Bør temperaturen heves noen dager eller er jeg bare utolmodig? Bør den stikkes om? Den lukter veldig godt, men siden det er min første juleøl vil jeg gjerne at det skal bli best mulig.

Har brygget 12 ales og en pilsner til nå. Pilsneren blir bare bedre og bedre med lagringen. Siden Juleølen og må lagres har jeg Jo ikke mulighet til å sette nytt brygg. Setter derfor min lit til det fantastiske forumet og deres erfaring i søken etter råd.
 
Hvor mye gjær brukte du, og hvor stort volum gjæres? En starter på 1/2 liter er lite, særlig til lager.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
nordtvedt skrev:
gi den 11 dager til :) og så kan du heve temp til romtemperatur 1 dag for diacetylrest. RDWHAHB

Er ikke litt av greia med diacetylrest (har vi ingen norske ord for det?), at den skal skje mens det fortsatt gjærer?
Blandt annet i "How to Brew" står det at det ideelle tidspunktet er etter at to tredeler av gjæringen er over.
Er ikke litt av greia at esterne i hovedsak produseres tidlig i gjæringa og at det derfor er greit å øke temperaturen etterhvert?

Særlig ved lave gjærmengder vil det produseres en del diacetyl, så her høres det litt viktig ut.
 
JO.  Og 2/3 er, som du sier,  anbefalt av flere.  Skal en ned fra 1070 til ca 1015 eller deromkring, så er vel 1030-35 ikke så verst stadie å gjøre det på.

Norsk ord?  Ryddesjau? 
 
Brukte du én pakke gjær i 1/2 liter starter? I så fall yar du brukt veldig lite gjær i forhold til det som er normen for lagerbrygging. Sjekk ut http://www.mrmalty.com/calc/calc.html for å beregne gjærmengder til ølene dine.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Har nå hatt gjæringsdunken stående i 4 uker og måler 1030. Sist jeg spurte om råd for ca. 14 dager siden målte jeg 1035. For en uke siden satte jeg gjæringsdunken i rom på 18 `C i 36 timer for "ryddesjau". Satte den så til gjæring i fryseboksen på 12 `C igjen. Målte ikke før ryddesjauen, men måler nå 1030.

Om jeg har forstått riktig har jeg brukt for lite gjær, men gjort er gjort. Er det mulig å gjøre noe med dette for å få gjæren wlp 833 German bock til å jobbe seg lengre ned?
Skal jeg stikke om, riste på gjæringsdunken, tilsette mer gjær, vente litt til eller anse dette som et noe søtt juleøl og ta lærdom til neste år?
 
Eventuelt la den stå litt lenger i romtemperatur.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Dette ligner skummelt mye på det jeg opplever, med samme gjær. Har økt temp. fra 8 til 11, det hjalp. Men tregt går det så jeg vet ikke ennå resultatet. Jeg tenker også at det må finnes mye gjær som har lagt seg til ro i dypet. Kunne det ikke hjelpe å hvirvle opp litt ?  En tenker også at kanskje innblandingen var for dårlig fra start.
 
Hvis det er gjæren du tenker på, så blander den seg i vørteren selv under gjæringen. Så fremt ikke vørteren er så kald at den går i dvale tvert, da. Å hvirvle opp gjæren kan fungere, men det er ikke sikkert det vil ha noen umiddelbar effekt. Det viktigste for å garantere god utgjæring på lager er nok frisk gjær og god oksygenering ved pitching. Å "reparere" ølet til slutt, kan være svært vanskelig. Men om det smaker bra, er det jo ikke så farlig...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Noen dager ekstra på 15 grader gjorde susen. Gjæret ned til FG 1011. Så nå ble det putter på fat og settes til lagring på 2 grader, noen uker før smakstest. Nok en gang, gode tips og tolmodighet kommer en langt med.
 
Tilbake
Topp