Lauterhexe

Tvilsomt. Den suger nok luft ganske umiddelbart etter T-koblingen. For min del tipper jeg bare på kjelen, men du har kanskje en annen utfordring, Miguel?

Jeg har beregnet slik at når det slutter å renne ut av kjelen så har jeg mitt gjæringsvolum. Men med en sånn i gjennomføringen så vil det slutte å renne mye før.
 
Men her forutsetter du mesking med sirkulering, og evt. også kontinuerlig skylling? For meg, som driver med batch sparge, og bare rører litt i mesken fra tid til annen, ville det være lite mening i å investere i den greia der?

(Jeg er forresten helt happy med den effektiviteten jeg får; 82/83% på normalsterke øl.)
Hm... Var batch-sparging i kjølrboks jeg så for meg at denne ville være genial til....
 
Hm... Var batch-sparging i kjølrboks jeg så for meg at denne ville være genial til....

Vel, den er sikkert helt utmerket. Og det er mulig den er et bedre filter enn en bazooka. Men den egentlige fordelen ved den må vel ligge i det at den drenerer jevnt fra et stort område - mer eller mindre fra hele bunnen - og dermed skaper jevn strøm ned gjennom hele mesken. Det er viktig når du driver og sirkulerer med pumpe, og når du skyller kontinuerlig, men irrelevant når du i stedet bare rører (eller ikke gjør noe som helst, hvilket fungerer helt utmerket, i følge mange), og ikke skyller, men bare tapper. Da er det jo aldri noen strøm gjennom mesken.

Det eneste måtte være når du kjører vorlauf - hvis du gjør det. Men jeg tviler på at det har betydning der, for du sirkulerer egentlig ikke. Du tapper først, stenger krana, og så heller du tilbake på toppen.
 
Leste av selveste'n som har laget greia at den ikke fungerer i kokekjele pga tilstopping av proteiner. FYI til de (bl.a jeg) som har vurdert å bruke den til det.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tilbake
Topp