Lauterhexe

Jeg har dog aldri forsøkt falsk bunn. Så jeg har ingen formening om Evt hvordan det påvirker effektivitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det gir vel nøyaktig samme effekt som en bazooka, sånn sett? Det mest effektive blir vel en falskbunn m. diptube, men forskjellen blir neppe stor, med mindre krana er plassert for høyt.
 
Nei. En bazooka er ~30cm og har nesten ingen overflate. Jeg tror min lauterhexe er 175cmog laget av mer eller mindre ideelt matriale. Iflg tilbakemeldingene humle.se så var resultatene rapportert der jevnt over bedre enn falsk bunn. Men siden jeg ikke har testet begge deler så tenker jeg kan la det være opp til folk som er mindre opptatt av å være nøyaktige til å spekulere i dette. :p
 
Sjekka med brewshop.no nå. De venter den inn snart.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Nei. En bazooka er ~30cm og har nesten ingen overflate. Jeg tror min lauterhexe er 175cmog laget av mer eller mindre ideelt matriale. Iflg tilbakemeldingene humle.se så var resultatene rapportert der jevnt over bedre enn falsk bunn. Men siden jeg ikke har testet begge deler så tenker jeg kan la det være opp til folk som er mindre opptatt av å være nøyaktige til å spekulere i dette. :p

Jeg vet ikke helt hvilke forhold dere tenker på her, men jeg tenker ut fra hvor mye av den væsken som finnes i mesken, man får ut. Og med mindre man bruker en dip tube, så er det vel hvor høyt/lavt krana er montert som bestemmer det? Hva slags ordning for å filtrere væsken man bruker, har vel ingen betydning. (Gitt at man bruker nok tid.)

Eller tuller jeg? Det forekommer:).
 
Kjente jeg fikk lyst til å teste en sånn i kokekjelen. Så de for første gang for ett års tid siden, men tenkte bare meskebruk.
 
Jeg vet ikke helt hvilke forhold dere tenker på her, men jeg tenker ut fra hvor mye av den væsken som finnes i mesken, man får ut. Og med mindre man bruker en dip tube, så er det vel hvor høyt/lavt krana er montert som bestemmer det? Hva slags ordning for å filtrere væsken man bruker, har vel ingen betydning. (Gitt at man bruker nok tid.)

Eller tuller jeg? Det forekommer:).

Hehe, det er snart ikke den ting det ikke er forsket på lenger. http://howtobrew.com/book/appendices/appendix-d/tun-geometry-and-flow-potential Det ER faktisk en urfordringe å få flow i hele mesken, og for å oppnå dette må en ha et godt nok filter i bunn.
 
Sjekka med brewshop.no nå. De venter den inn snart.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Kult. Skal til Køben og tenkte kanskje å plukke med en derfra, men greit å slippe det. Vurderer å gå over til å meske i kjøleboks, i hvertfall småbatcher, og tenker dette vil funke godt til det bruket.
 
Hehe, det er snart ikke den ting det ikke er forsket på lenger. http://howtobrew.com/book/appendices/appendix-d/tun-geometry-and-flow-potential Det ER faktisk en urfordringe å få flow i hele mesken, og for å oppnå dette må en ha et godt nok filter i bunn.

Men her forutsetter du mesking med sirkulering, og evt. også kontinuerlig skylling? For meg, som driver med batch sparge, og bare rører litt i mesken fra tid til annen, ville det være lite mening i å investere i den greia der?

(Jeg er forresten helt happy med den effektiviteten jeg får; 82/83% på normalsterke øl.)
 
Jeg fikk den korte varianten i posten igår. Jeg er på vei til å installere den i en Speidel 10L som per i dag har ingen filter i det hele tatt (humleposer er uaktuelt). Denne skal da filtrere ut trub og humle - ikke malt. Jeg kan også komme med gladmeldingen om at filterfjæra kommer akkurat bak varmeelementfestene slik at den ikke kommer i veien for maltrøret.

Jeg testet fort i Grainfatheren - den er i alle fall lett å montere med en overgang og/eller bruke gummiproppen fra GFs orginalfilter. Jeg har ikke prøvd den i et brygg enda.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp