Guinness Nitrosurge

Slik jeg leste det, må det til med spesialbokser sånn at toppen kan festes.

Vis vedlegget 65848
Ser flere som har testet den på forskjellige bokser, Guinness og andre merker, så den skal passe det meste :)

"Spesialboksen" i denne sammenheng er at det er en boks med 558ml volum som skal være optimal for å tappe en perfekt Guinness med rett skumhøyde og skumkrone i et pint glass og uten den der kula inni som de mindre boksene har.
 
Det er vel også nitrogen i boksen vil jeg tro. Enten i form av en slik "widget" eller in løs vekt.
"Dingsen" over her har ikke nitrogen i seg, den bare "rister" ut CO2 slik en også oppnår med en stout tupp på kranen.

At det er så mye nitrogen i Guinness er nok mest en gimmik. Ja, de bruker blandingsgass på tappeanleggene (75% N2 / 25% CO2 i UK). Det gjør jo at en kan kjøre høyere trykk på tappelinjene igjennom trange stout kraner uten å overkarbonere ølet men løseligheten for nitrogen er latterlig lav sammenlignet med CO2 så det er ørlite nitrogen som faktisk er bundet opp i selve ølet.
 
Synes å huske for 9-10 år siden var det snakk om hjemmebrygget guinness. Mange som mente at man kunne etterlikne effekten ved å ha svært lavt karboneringstrykk (kun et par PSI) for å deretter skru på 30 PSI når man skulle drikke av ølet og kjøre ølet gjennom stoutkran. Når man var ferdig for kvelden må selvsagt trykket settes lavt igjen, og fat må tappes for trykk, for å ikke direkte karbonere ølet høyere enn det skal være.

Husker å ha sett noen videoer av folk som har gjort det slik med god effekt.

Nå ser jeg at det nyeste innenfor å etterlikne guinness er å tilsette melkesyre etter at ølet er gjæret ferdig for å få ned pH'en på ølet. Jeg er jo rimelig enig om at guinness har en litt spesiell smak, men om den er direkte sur, det vet jeg ingenting om. Mulig den har noe lavere pH enn vanlig øl? :oops:
 
Synes å huske for 9-10 år siden var det snakk om hjemmebrygget guinness. Mange som mente at man kunne etterlikne effekten ved å ha svært lavt karboneringstrykk (kun et par PSI) for å deretter skru på 30 PSI når man skulle drikke av ølet og kjøre ølet gjennom stoutkran. Når man var ferdig for kvelden må selvsagt trykket settes lavt igjen, og fat må tappes for trykk, for å ikke direkte karbonere ølet høyere enn det skal være.

Husker å ha sett noen videoer av folk som har gjort det slik med god effekt.

Nå ser jeg at det nyeste innenfor å etterlikne guinness er å tilsette melkesyre etter at ølet er gjæret ferdig for å få ned pH'en på ølet. Jeg er jo rimelig enig om at guinness har en litt spesiell smak, men om den er direkte sur, det vet jeg ingenting om. Mulig den har noe lavere pH enn vanlig øl? :oops:
Blir mye sløst CO2 på denne måten :(

Den røsta malten senker pH når den tilsettes, jeg har ikke hatt behov for å senke pH ytterlige for å ligne på Guinness. Tror mye av «signaturen» ligger i husgjæren de bruker.

Prøver meg nok på en dry stout til NM i år for å få dommertilbakemeldinger / tips til forbedringer, brygges uansett igjen snart for konsum :p :beercheers:
 
Jeg fikk den aller beste stout jeg noen gang har fått i Dublin hos Mahons pub like ved OConnell bridge. Og det var ikke Guinness. Den var smooth som silke, fyldig og frisk. Annonsert som craft beer, 8 ganger bedre enn Guinness og, så vidt jeg vet, ikke nitrogen.
 
Jeg fikk den aller beste stout jeg noen gang har fått i Dublin hos Mahons pub like ved OConnell bridge. Og det var ikke Guinness. Den var smooth som silke, fyldig og frisk. Annonsert som craft beer, 8 ganger bedre enn Guinness og, så vidt jeg vet, ikke nitrogen.
Og hva het ølet?
 
Jo, men likevel. Den var fyldig i smaken, myk i munnen men ikke tung. Litt som å havne himmelen, tror jeg. Begivenhetensløst, harpemusikk, men ikke kjedelig!
 
Tilbake
Topp