Lav FG og karbonering

Hoi,

Jeg er relativt ny i bryggegamet, og har et (muligens dumt?) spørsmål. Har en slags India Saison til gjæring basert på et CCCPale ale allgrain sett fra bryggselv, men gjæret med MJ m29 French Saison gjær. OG var spot on 1.050 i hht oppskrift, og den har nå gjæret helt ut til 1.000.
Vil den lave FG'en påvirke krav til mengden karboneringssukker, eller er FG uvesentlig her? CCCP oppskriften sier 5g per liter, men jeg er redd det er snaut.. vil gjerne ha tilstrekkelig kullsyre i et såpass tørt øl.
Setter pris på innspill :)

Mvh Endre
 
At du har en lav FG vil i og for seg ikke påvirke mengden med karboneringssukker.
Fordi, den restsødmen som er igjen i ølet (FG) uansett ikke vil bli forbrukt av gjæren i ølet når du tilsetter sukker for karbonering.

Men at du nå har et mye tørrere øl enn det oppskriften tilsier, og at du da velger å ha en høyere karbonering fordi mener det passer til det tørre ølet er jo helt opp til deg.
 
Dette høres i mine øyne ikke bra ut. Kan måleresultatet være feil? Bruker du refraktometer må du kompensere for alkoholen, er det hydrometer så må du sjekke det i kaldt vann før du er sikker.
Så lav gjæring kan vel faktisk tyde på mulig infeksjon. Når det er sagt ville jeg ikke kastet ølet, men kjørt på som vanlig og testet det med ganen etter at det var ferdig karbonert.
 
Takk for innspill begge to.
Bruker hydrometer som er kalibrert i riktig temperert vann, så måling skal være korrekt. Har lest flere plasser at Saisongjær kan ha en tendens til å gjære helt ut, men har altså ingen førstehåndserfaring med dette. Prøven både lukter og smaker utmerket - så jeg får håpe på det beste og kjøre på :)
 
Tilbake
Topp