Lav FG??

Hei. Jeg brygger en Festival Razoback IPA - Kit, mitt andre brygg. Den hadde en OG på 1.049. For to dager siden målte jeg det jeg trodde var FG på 1.004. I dag hadde jeg tenkt til å tappe på flasker (brygget har nå gjæret i 13 dager), og målte en FG på 1.001. Jeg har forstått at dette er veldig lavt, og kalibrerte hydrometeret med vann som holdt 20 grader Celsius. Det viste det da 0,997.

Er det noen som kan fortelle meg hva som kan være grunnen til at FG er så lav? Er det stor sannsynlighet for at brygget er ødelagt, og er det verdt å tappe det på flasker?

Sist redigert:
Ikke det at jeg har et svar til deg, men mål alltid SG tre dager på rad før du kaller det FG, nettopp av slike årsaker.
Man skal ikke "tro" det er FG, man må vite.
Men du sjekka hvertfall kalibreringen på hydrometeret, bra jobba :)

Hydrometeret ditt viser 3 for lite i verdi, slik at den reelle FG er på 1004. Det er en meget utgjæret øl, men ikke noen eksepsjonell hendelse. Legg til 3 på avlesninger fra nå av med det hydrometeret.

Gjæra du har brukt har en høy utgjæring (etterlater veldig lite sukker/restsødme)

Hydrometeret ditt viser 3 for lite i verdi, slik at den reelle FG er på 1004. Det er en meget utgjæret øl, men ikke noen eksepsjonell hendelse. Legg til 3 på avlesninger fra nå av med det hydrometeret.

Gjæra du har brukt har en høy utgjæring (etterlater veldig lite sukker/restsødme)

Tusen takk for svar.

Tilbake
Topp