Lav mengde vørter til flaskin

BuddhaBar

Norbrygg-medlem
Hei, detter en mn første tråd og andre batch. Første ble en IPA som var svært så vellykket.

Jeg har laget en Belgisk Wit med sluttvolum på 25 L. Bruker BIAB og fulgte oppskriften med 25 L til mesking og stegmesket. Deretter 8 L på 79 0 til skylling og 90 min koking uten lokk.

Etter 90 min kokingtraff jeg ikke OG på 1.050, så jeg fortsatt koking i ca 45 min til. og da traff jeg OG på 1.055.
Etter 14 dager gjæring, så tilsetter jeg sukkerlake i nytt kar og heller vørteren over i karet. Da oppdager jeg at jeg kun har fått 18 L til flasking.

Jeg er sikker på at jeg hadde 25 l til mesking og 8 L til skylling, så da har jeg to spørsmål:

1. Kan jeg ha kokt på for høy varme og dermed fordampet bukt mer enn forventet, i tillegg til at jeg kokte 45 min lenger for å treffe rett OG?
 
Det blir mye svinn, ja. Tømte du alt du hadde i gryta til gjæring? Det ble vel en del trub i gryta? Men det første jeg tenkte på er: dersom du kokte 45 min ekstra vil du få meget høyere IBU enn beregnet.
 
OPS Postet for tidlig.

Spørsmål 2:
Hvordan kan jeg regulere manglende veske til flasking?

På forhånd takk
 
Det blir mye svinn, ja. Tømte du alt du hadde i gryta til gjæring? Det ble vel en del trub i gryta? Men det første jeg tenkte på er: dersom du kokte 45 min ekstra vil du få meget høyere IBU enn beregnet.

Jeg la igjen det værste grumset i gryta, men målte ikke IBU, noe jg skjønner at jeg bør gjøre fremover.

Spørsmålet er da, hvordan kan jeg regulerer mengden etter gjæring, før flasking?

Kan jeg bare koke vann, avkjøle og helle oppi karet?

Takker og bukker for svar
mvh
BuddhaBar
 
Hvorfor vil du regulere mengden? Kokte du ikke ekstra lenge for å få OG dit du ønsket da?
 
IBU kan du nok ikke måle (såfremt du ikke har tilgang på avansert lab utstyerr). Fokuser på vørter styrken (OG/SG) og juster volumet I prosessen eller tilslutt for å treffe rett OG. Bruk litt tid på å lese deg opp.
Link til kalkulator for justeringer;
http://www.glennrlie.net/Kalkulator
 
Tja, jeg smakte på vørteren og den smakte veldig konsentret, så da tenkte jeg at det var nødvendig å regulere vesken
 
IBU er mål på bitterhet. Dess lengre man koker humlen, dess mer bitterhet får man ut av humlen. Siden du kokte 45 minutter ekstra, så vil du ha fått ut mye mer bitterhet enn beregnet. Det kan være derfor du mener det smakte "konsentrert". Når det gjelder OG (som er mengde sukker i vørteren), så vil den bli lavere dersom du fyller på med vann (mindre sukker pr. liter). Lavere OG gir blant annet lavere alkohol. Skulle tro at poenget med å koke 45 min ekstra var å få opp OG, da gir det ikke så mye mening å fylle på med vann, noe som senker OG. Det kan være et poeng å fylle på med vann dersom IBU er blitt altfor høy (altfor bittert øl). Men ikke aner jeg hvordan du skal beregne dette.
 
Her er ein kalkulator som fortel kor mykje vatn du kan tilsetje for å få ynskt SG. For å få 18 liter med og 1.055 til å gå til 1.050 kan du tilsetje 1,8 liter vatn.

Problemet ditt er truleg at du ikkje har funne effektiviteten i bryggeriet ditt. Har du lagt inn resultatet av brygginga i ein bryggekalkulator? Då kan du finne effektiviteten når du bryggar, slik at du kan kan berekne kor mykje malt du treng for å få ein viss mengde øl med ei viss styrke. Du har openbart hatt dårlegare effektivitet enn oppskrifta tilseier. Det er ikkje farleg så lenge du veit kva effektivitet du har, for då kan du justere oppskrifta etter den.
 
Takk for svar og gode tips. Jeg helte oppi 2 L vann før flasking, så da blir vel resultatet noe mindre alkohol.
Fra mitt nybegynner ståsted, så er jeg enig med kjetinho om at jeg fikk dårlig effektivitet, noe jeg stusset på også i bryggeprosessen. Dessverre visste jeg ikke da hvordan jeg skulle justere, så det får være læringen. Leskende øl blir det vel uansett :)

Hva gjør dere med TRUB, heller det over i gjæringskaret eller i dass?
 
Hei,

Reagerte på dette i starten jeg også, men har bestemt meg for å ikke bry meg så mye om litt svinn. Jeg brygger ikke primært for det økonomiske aspektet, så da tapper jeg vørter til det begynner å komme grums. Måler mengde trub, så jeg har kontroll på volum og kan regne effektivitet etc.

Mine volum er ca 31L til kok, 28 etter kok, og 21L til gjæring. Vet det er delte meninger om det, men trub går i dass.
 
Brygg større batch For å ta høyde for trub både i gjæringskar og etter kok.

Jeg begynner med 32.5 l til kok, 28 etter kok (en time), 27 etter kjøling og får mellom 25 og 26 l på kar uten noe trub.
 
Tilbake
Topp