Lav meskeeffektivitet

lowland

Norbrygg-medlem
Jeg sliter av en eller annen grunn med veldig lav effektivitet på speidelen.
Jeg brygger ofte ferdige sett fra ølbrygging og den gang bryggselv. Tidligere var det såvidt jeg gadd å sjekke sg, den var alltid riktig.
Nå er den helt på tur og meskeeffektiviteten er nede på 45 -50%
Det er samme på det fra begge plasser.
Jeg kjøpte en mølle for å se om det kunne hjelpe, kvernet på 1,5mm med samme labre resultatet.

Siste forsøk var en nattmesk, men det hjalp ikke. Jeg rørte også ett par ganger i mesken.

Pumpene ser ut til å virke som de skal, jeg begynte å tenke på om en av de ikke virket, men det renner godt over i malrtrøret.

Tempen var noe off.. 66 grader på speidel og 64 målt på topp av risten. 64 skal jo uansett være innafor.

Noen tips der ute?

1,5mm er stor åpning. Jeg maler på 0,9mm og skyller saaakte - omlag 0,5 liter per minutt. Meskeeffekt på over 90%.
På all grainsett med butikkverning og rask skylling var jeg nede i en meskeeffekt på under 70%.

Ja det var det vannet. Brewfather sa jeg skulle bruke 23 liter, men det var altfor lite. Endte på 27 liter. Fikk bare ut 14 liter med riktig sg. Noen tips til antall liter på 50l med kort maltrør? Sikter på 20 liter til gjæring og OG på 1.050 en plass.

Ja 1,5mm var muligens for stor åpning. Mener på det tallet sto hos bryggselv. 0,9mm på speidel? Da prøver jeg gjerne det neste gang

Jeg har aldri tatt meg god tid på skylling. Har du målt skyllevannet etter ferdig skylling? Mitt var 1.020, er det håpløst lavt?

Målefeil.. det skal jeg sjekke, men jeg tror ikke det. Ferdig resultat er ikke tilfredsstillende, det var som oftest det før.

Ja det var det vannet. Brewfather sa jeg skulle bruke 23 liter, men det var altfor lite. Endte på 27 liter. Fikk bare ut 14 liter med riktig sg. Noen tips til antall liter på 50l med kort maltrør? Sikter på 20 liter til gjæring og OG på 1.050 en plass.

Ja 1,5mm var muligens for stor åpning. Mener på det tallet sto hos bryggselv. 0,9mm på speidel? Da prøver jeg gjerne det neste gang

Jeg har aldri tatt meg god tid på skylling. Har du målt skyllevannet etter ferdig skylling? Mitt var 1.020, er det håpløst lavt?

Målefeil.. det skal jeg sjekke, men jeg tror ikke det. Ferdig resultat er ikke tilfredsstillende, det var som oftest det før.
Åpning mellom valsene er også relativt til størrelsen på valsene. Med ei lita kvern må det være smalere åpning.

1.020 er veldig høyt om du driver med kontinuerlig skylling. Da har du mye godstoff igjen i mesken. OG 1.050 gir oftest godt under 1.010 etter skylling på mitt oppsett.

1.020 er høyt. John Palmer sier det ikke bør være under 1.008, så du har mye å gå på. Du har altså mye sukkerholdig vørter igjen i mesken når du er ferdig å skylle. Mindre kverning og lengre skylling gir mye mer sukkerholdig vørter ut.

Jeg har en som ble anbefalt her. Roller crusher mener jeg på den heter.

Jeg har ikke endret skyllemetode, men ja jeg vet den aldri har vært optimal.
Da skal jeg teste 0.9mm og skylling frem til det som kommer ut er ca 1.010. Må kanskje finne frem det jod,et som jeg har tenkt på i 15 år.

Jeg har en som ble anbefalt her. Roller crusher mener jeg på den heter.

Jeg har ikke endret skyllemetode, men ja jeg vet den aldri har vært optimal.
Da skal jeg teste 0.9mm og skylling frem til det som kommer ut er ca 1.010. Må kanskje finne frem det jod,et som jeg har tenkt på i 15 år.
Samme som jeg har, er 40 mm på den. Jeg bruker 1.0 mm på den til Brewtools, og får jevnt 78-82% utbytte. Jeg bruker konverteringstabell og refraktometer på vørter som sirkuleres for å se når SG er hvor man potensielt kan nå etter mesking.

Tilbake
Topp