Lav OG

Jeg er nybegynner på ølbrygging.
Brygger med Beer Brew 30 v3.

Jeg brygget ett brygg fra Bryggselv (Lucky Jack), og OG ble lav, 1042.
Tilsatte 2 dl spraymalt for å få høyere OG.

Spørsmål:
1) Hvorfor fikk jeg lav OG?
2) Er det riktig å tilføye f.eks 2 dl spraymalt?
3) Kan dette tilføyes 10 min før kokeslutt?
4) Skal jeg f.eks tilføye 2 dl sparymalt hver gang jeg brygger med Beer Brew 30 for å få nok OG?

Hvar sluttvolumet ditt i forhold til det som sto i oppskriften? Lager du mer øl med samme mengde korn får du lavere OG. Annen årsak til lav OG kan være at kornet er malt for grovt slik at man ikke rekker å skylle ut sukkerstoffene i løpet av meskingen. Men siden det høres ut som om du har kjøpt et ferdig sett, tipper jeg malingsgraden er ok.

Det er lettere å kommentere dette hvis du oppgir hva OG skulle være ifølge oppskriften. Forøvrig er vel spraymalt 10 minutter før kokeslutt godt egnet for å kompensere hvis du kommer litt lavt.

Jeg ville ikke planlagt for å kompensere med spraymalt, heller brukt tilsvarende mer malt. Men det blir kanskje litt annerledes når man bruker ferdige sett.

Tipper at du kan oppnå høyere OG ved å røre i mesken underveis, samt se på hvordan skyllingen gjøres.

Utmesk? Varmet du opp mesken (med sirkulering) til 78gr (målt i meskekaret) og holdt 5-10min før skylling?

Sist redigert:
Kjenner ikke til BB 30 men kan du ta noe av meskevannet og bruke til skylling så kan du få mer ut av malten.
Bruk litt tid på skyllinga.

Tilbake
Topp