Lav temperatur på under gjæring.

Hei.

Jeg gjærer i en bod. Helt stabil temperatur. Holder gjæringen på 17 grader jevnt.

Finnes det noen ale gjær som trives bedre enn andre på så lav temperatur. Bruker mest wlp 001 og s-05 nå.
 
Jeg er mest kjent med tørrgjær. Ser du har brukt US-05, som jeg bruker mye. Som et alternativ har jeg funnet ut at Danstar Nottingham trives veldig godt på lave ale-temperaturer, i grenseland mot lager-temperaturer. En ganske så "anonym" gjær, som gjør den utmerket til å brygge lager-aktige øl, selvom man ikke helt har lager-temp tilgjengelig.

Brygget et veldig godt sommerøl på denne gjæren i våres. Malt og humlemessig som en Bohem-pilsner, men med Nottingham ale-gjær på 15 grader i 2,5 uker. Ble en særdeles frisk sommerøl. En slags blonde ale/pils crossover. Ikke belgisk blonde. Gjæren gir ikke det belgiske preget, men litt mer fruktighet og litt mindre crispy enn ordinær lager-gjær.
 
Om du målte temperaturen på vørteren under gjæring ville du nok ha opplevet at dine 17 grader blir økt opp mot 19grader når gjæringen er på toppen. Mao. vil nok 17 fungere helt fint for de fleste ale-gjærene. På slutten av utgjæringen har jeg ville hatt den noe varmere (20-22ºC) i 2-3 dager for å sikre at gjæren utføre jobben sin best mulig.
 
Er nå 17 grader etter stormgjæringen. Noen anbefaler å flytte det til varmere sted på dag 10-14.

Er vell bare et poeng om ikke lav nok FG er nådd. ?
 
Er vel også for at gjæren skal holde seg aktiv og spise opp evt rester av diacetyl og annet rot den laget i starten. Ikke alltid det er nødvendig dog.
 
Tilbake
Topp