Lav utgjæring juleøl. (ekstrakt+)

Satte øllet 19 des. slik at det kunne stå i jula, mens jeg var borte.

(Nettet krasjet før jeg fikk lagret oppskriften), så etter hukommelse:
3,5 kg spraymalt Dansk fra Bratbergs 20 kg sekk.
1.2 kg div malt (cacao, munich 3, aroma, havre +1 til. Mesket 60-70-75 grader på  50-15-15.
100 g appelsinskall
100 g brunsukker
100 g farin
100 g maltsirup fra butikken.
Div krydder
Humle: Northern brew. Bitter 25g og aroma 15g. 60 og 5 min.

Gjær Safbrew 33. Lagde starter av brygget etter å ha kokt det i 15 min. Startern formerte seg veldig kraftig med 2 klare topper i formeringen (4 t).
Brygget gjæret kraftig etter 10 timer. Etter 30 timer ned på 1 plopp i minuttet.

OG 80. Igår 02/1/11 ble det avlest FG 36. Mål skulle være 22. Rimelig skuffa!

Mulige feil:
1) Ikke kokt vørtern godt nok.(litt problem med overkoking, så temp fall noen ganger).
2) Ikke fått nok oksygen i vørter før tilsetting av gjær.
3) Muligens noe for varm gjæringstemp, men ikke over 24 grader.

Grumsete brygg. God ettersmak og lukt.

Spørsmål:
-Er det noe å gjøre for bedre FG? Tilsette mere gjær?
-Hva skjer med flaskekarbonering når det er så mye sukker igjen i brygg?
-Blir øllet drikkende med så høy FG?

Mulig feil 5) For lite gjær. Én pakke tørrgjær til – tja, 15 liter? – med såpass sterk vørter er for lite, og en starter skal helst være på 1,040 eller mindre, for at den ikke skal stresse gjæren, og stå lenger enn fire timer. Dessuten frarådes vanligvis starter av tørrgjær.

Det kan hende det nytter å tilsette mer gjær, men da må du lage en skikkelig starter og tilsette den på høyden av stormgjæringen.

Takk for kjapt og bra svar!

Kjøpte en "restarter gjær" i går. Ble anbefalt det siden brygget allerede har over 5% alkohol. Hydrerte gjæren og tilsatte dunken. Håper at det vil ta ned verdien.
Så får jeg bare se.

Fikk 2 bøker i julegave. Blir å lese meg bedre opp før jeg setter neste...

Så en uke etter restarter gjær. Vurderte tapping. FG var kommet ned på 1,025.

Men nå var den gode lukta blitt erstattet med en emmen søtaktig lukt. ala plast/glassfiber. Samme lukt som oppsto en gang etter at flasker hadde stått i 2 mnd. Finnes det oversikt over hva mulige ulukter er og hva som beskriver disse luktene?

Ble nok for mye rot med denne.
Har lest en del i bøker. Funnet ut at listen over mulige feil nærmer seg 10. Party i Oslos kloakksystem i går natt tipper jeg. Alt endte i do.

Vel vel: prøver en ny ladning i kveld eller i morgen. Fokus på renhold, korrekt behandling av gjæren og ro.

Tilbake
Topp