Lavere FG - hva betyr det egentlig?

ToreK

Hei, alle kloke hoder

Håper noen kan bidra med et svar her.
Nå er det mulig dette allerede er omdiskutert, men etter noen søk i forumet fant jeg ingen tråder som ga noe eksakt svar.
Årsaken til spørsmålet er at jeg har satt en Vestbrygg Nelson Pale Ale (OG 1.052, FG 1.012), og alt gikk etter planen under bryggingen. Hadde temmelig fin kontroll på meskingen, og OG endte på 1.052 (target)@24 liter.
Etter anbefaling ble det brukt to pakker US-05 (23 gram totalt), dog ikke rehydrert (jada, jeg vet...:rolleyes: ).
Før pitching av gjær ble vørteren splashet fra kjele på kjøkkenbenk gjennom en sil til gjæringskar på gulv, for så å få en omgang med drill og malingsvisp.
Har hatt god kontroll på gjæringstemperatur på grunn av eget vinskap.

1 uke uti gjæringen skulle det tørrhumles, så jeg tok likegodt en måling, og der var jaggu FG på 1.008 etter én uke!
Jeg fikk flis i fingeren når jeg klødde meg i hodet... det første som slo meg var infeksjon, men det var ingen tydelige tegn på det (luktet godt, ingen landsbyer med slemme bakterier på overflaten), men tenkte å la det gå noen dager.
Nå (12 dager på gjæring, 4 dager etter tørrhumling) skulle jeg ta en ny måling, og denne var fortsatt 1.008. Fortsatt ingen visuelle eller luktbare tegn på infeksjon.

Så! Hva kan man konkludere med? Er årsaken til hurtig gjæring overpitching av gjær?
Og hva vil egentlig for lav SG si? ABV blir vel høyere, og så mister ølen noe sødme...?

Hva var mesketemp? Kan den ha vært noe lavere enn beregnet? Ellers blir vel denne god tenker jeg :)

Hva var mesketemp? Kan den ha vært noe lavere enn beregnet? Ellers blir vel denne god tenker jeg :)
-

Mesken holdt 71 grader ved innmesk, og etter 5 minutter var det 67 grader i senter av mesk, og litt andre steder i mesk (30 liters kjele, 6kg malt, ikke grusomt intimt i mesken).
Ca halvveis i mesketid var det 65,5 grader, og faktisk forlenget jeg mesketid med 10 minutter. Kjelen er i seg selv isolert med liggeunderlag.
Skyllingen brukte jeg god tid på, og skyllevann holdt ca 73 grader. Meskeposen fikk trekke i ca 15 minutter, før den så fikk renne av over kjelen etter jeg tilsatt skyllevannet. Kokevolum ble 27,9 liter.

Og som en tilleggsinfo: tok nettopp en kontroll på hydrometeret med destillert vann. Det er så korrekt som det kan bli på en kjøkkenbenk i Fyllingsdalen :cool:

Til forskjell fra min forrige batch som stoppet på for høy FG (trolig pga underpitching (og/eller for lite oksygen)) er det jo greit å også oppleve det motsatte. Den forrige var en 7Fjell Vinter, og den har etterhvert utviklet seg til å bli temmelig velsmakende :)

Aha. Og hva er nå coldcrashing, mon tro?

Godt spørsmål!
Sånn som jeg har forstått det er det å gradvis justere ned temperatur i gjæringskar (typ 1-3 grader pr døgn for å ikke stresse gjæren) for å få bunnfelling, og dermed en klarere øl.
Som sagt, første gang :rolleyes:

Du har nok kanskje overpitchet litt Tore ;) Kjørte faktisk Nelson pale ale igjennom mr malty og havnet på 1.2(?)pk US-05, uten rehydrering.

Men kommer jo helt an på dato på gjæren, så er greit å forholde seg til MrMalty :)

Godt blir det uansett! Snart tom selv :(

Du har nok kanskje overpitchet litt Tore ;) Kjørte faktisk Nelson pale ale igjennom mr malty og havnet på 1.2pk US-05, uten rehydrering.

Men kommer jo helt an på dato på gjæren, så er greit å forholde seg til MrMalty :)

Godt blir det uansett! Snart tom selv :(

Sånn sett er det vel bedre å overpitche enn det motsatte :D
Dersom resultatet blir fint, medvinden er med meg og jeg har sola i ryggen skal det fraktes en dose til Stavanger i anledning What's Brewing!

Godt spørsmål!
Sånn som jeg har forstått det er det å gradvis justere ned temperatur i gjæringskar (typ 1-3 grader pr døgn for å ikke stresse gjæren) for å få bunnfelling, og dermed en klarere øl.
Som sagt, første gang :rolleyes:

Jeg forstår ikke dette. 1-3 grader pr/døgn for å ikke stresse gjæren?
Er det ikke bare å gønne på med kaldkræsj? Gjæren har vel gjort jobben med å gjære ut all det gjærbare sukkeret i vørteren?

Ikke heng deg opp i FG gitt av en oppskrift. Det er svært mange variabler som bidrar til grad av utgjæring. Det som er viktig er at du kjenner ditt bryggeutstyr og lærer hvordan du når de målene du ønsker å oppnå. Ditt bryggeutstyr og dine rutiner vil aldri bli helt like som dem som har lagd dette ølsettet. Smak heller på sluttproduktet og juster etter hva du mener er riktig;)

Mesketemperatur er særlig viktig for utgjæring, her lå du litt under det som er gitt i oppskriften, noe som muligens kan være en del av forklaringen på hvorfor FG ble noe lavere enn oppgitt. Sannsynligvis er mesketemperaturen en viktigere forklaringsfaktor enn at du overpitchet litt, det blir ikke mer gjærbart sukker av at du bruker mer gjær enn anbefalt.

Som nevnt av kloke hoder lenger opp; det er ikke noe uvanlig i at utgjæringen er ferdig på en uke. Likevel bør den stå lenger for at gjæren skal redusere endel usmaker. Så bare la den stå i to uker uten å tenke noe mer over det så blir det bra. Det blir nok et knallgodt øl :)

Tilbake
Topp