Lavere OG etter kok?

Heisann, er ganske ny innen ølbrygging og har opplevd noe rart. Skulle lage en ale og målte OG etter skylling men før kok (kjølte ned prøven til 20grader før måling), målingen viste da 1053. Etter kok tok jeg for moroskyld ny måling og OG målingen viste 1044?? Dette ble kontrollmålt med flere apparat og det stemte. Det jeg ikke forstår er hvordan dette er mulig? 24Liter var det jeg satt igjen med i gjæringskaret men likevell går OG ned?

Oppskriften jeg brukte inneholdt litt over 6kg malt på en såkalt 25l batch.
 
Du har nok foretatt en måling av en dårlig utblandet vørter før kok. Man bør røre godt i vørteren før man foretar en preboil SG-avlesning. Med mindre du har tilsatt vann under kokingen skal det være en umulighet :) Og siden du har kontrollsjekket OG (etter kok), er det nok den første avlesningen som var feil (enten feil avlest, eller at vørteren ikke var homogen nok blandet).
 
Heisann, er ganske ny innen ølbrygging og har opplevd noe rart. Skulle lage en ale og målte OG etter skylling men før kok (kjølte ned prøven til 20grader før måling), målingen viste da 1053. Etter kok tok jeg for moroskyld ny måling og OG målingen viste 1044?? Dette ble kontrollmålt med flere apparat og det stemte. Det jeg ikke forstår er hvordan dette er mulig? 24Liter var det jeg satt igjen med i gjæringskaret men likevell går OG ned?

Oppskriften jeg brukte inneholdt litt over 6kg malt på en såkalt 25l batch.
Alle har vel gått på den smellen der. :) Du har nok bare hentet ut en vørterprøve fra bunnen av meske-apparaturen? Der er sukkerkonsentrasjon høyere enn ellers i vørteren. Et godt råd er å vente med preboil-prøven til etter at vørteren har kokt noen minutter. Da får du en homogen blanding – og en riktig måling. Det er fremdeles god tid til å foreta justeringer i koketid, evt. utvanning og humletilsetninger.
 
Alle har vel gått på den smellen der. :) Du har nok bare hentet ut en vørterprøve fra bunnen av meske-apparaturen? Der er sukkerkonsentrasjon høyere enn ellers i vørteren. Et godt råd er å vente med preboil-prøven til etter at vørteren har kokt noen minutter. Da får du en homogen blanding – og en riktig måling. Det er fremdeles god tid til å foreta justeringer i koketid, evt. utvanning og humletilsetninger.


Ahaa! Der har vi problemet! Men er det ikke litt rart at OG skal bli så lavt som 44 når jeg bruker over 6kg med malt ? Mulig jeg må skylle enda bedre, det er nok der problemet ligger! Hvilken temperatur er å foretrekke? Er det veldig viktig at det temperaturen er spot-on? Hitil har jeg ikke vært så nøye, det har variert mellom 70-80grader.
 
Temperaturen på skyllevannet har ikke så mye å si. Hvordan skyller du? Kontinuerlig eller partiskylling?
 
Rør opp mesken hvis du bruker silkar. Der er helt sikkert kanaler i mesken som gjør at du får lite ut av skyllingen. Og sjekk knusegrad.
 
Rør opp mesken hvis du bruker silkar. Der er helt sikkert kanaler i mesken som gjør at du får lite ut av skyllingen. Og sjekk knusegrad.
Det var ingen dum ide :). Skal prøve dette ved neste brygg, skal også sjekke opp i knusegrad. Mistenker (når du sier det) at maltet blir for lite knust. :)
 
Tilbake
Topp