Lekk gjæringsbøtte - hva nå

Grevling

Norbrygg-medlem
Hei
Brygget skulle egentlig vært tappet for en uke siden, men grunnet litt for høy feber måtte jeg kaste inn håndkleet og vente på bedre tider. Vasket flasker og annet tappeutstyr i går, og i dag har fat og omstikkingskar får vasket seg. Oppdager nå til min forferdelse at det drypper fra hullet der krana går inn i bøtta. Pakningen er gjennomtrukket av øl, og klarer ikke holde det inne. Nå må jeg hente unger før jeg tapper, og det tar fort et par timer tilsammen, så hvis noen har vært borti lignende setter jeg pris på innspill mens jeg kjører.

Er det så enkelt som tapp i vei så fort som mulig? Kan det ha kommer dritt inn i karet samme vei som det nå virker å komme ut? Hvordan unngå dette neste gang? (Tipper det blir noe annet enn bøtte).

G
 
Hei
Brygget skulle egentlig vært tappet for en uke siden, men grunnet litt for høy feber måtte jeg kaste inn håndkleet og vente på bedre tider. Vasket flasker og annet tappeutstyr i går, og i dag har fat og omstikkingskar får vasket seg. Oppdager nå til min forferdelse at det drypper fra hullet der krana går inn i bøtta. Pakningen er gjennomtrukket av øl, og klarer ikke holde det inne. Nå må jeg hente unger før jeg tapper, og det tar fort et par timer tilsammen, så hvis noen har vært borti lignende setter jeg pris på innspill mens jeg kjører.

Er det så enkelt som tapp i vei så fort som mulig? Kan det ha kommer dritt inn i karet samme vei som det nå virker å komme ut? Hvordan unngå dette neste gang? (Tipper det blir noe annet enn bøtte).

G

Det er bare å tappe med en gang. Ingen fare.

Jeg vil tro det er godset i den gjengede delen av krana som har sprukket. Det tåler ikke all verden, og det er fort gjort å dra til for hardt når du fester krana. Da drar du den rett og slett i stykker. Jeg har gjort det et par ganger, før jeg skjønte hva som skjedde. Bare pass på det, så er det ingen fare.

Pakningen skal sitte på utsiden av karet, forøvrig. Hvis ikke vil det lekke. Men siden du snakker om hvordan pakningen ser ut, går jeg ut fra at den sitter riktig.
 
Takk for svar

Det var to pakninger på krana, så jeg satte en på utsiden og en på innsiden. Virket logisk der og da
 
Hmm - har jeg aldri prøvd. Ser ikke at det skulle bety trøbbel, men hvis det gjør det, så gjør det jo det.

Ikke lenge etter at jeg hadde skrevet det første innlegget mitt her, tappet jeg av en prøve av en irish red. Prøven viste at ølet var ferdig utgjæret, men jeg tenkte jeg skulle la det stå et par dager til, for å klarne litt mer.

Men så så jeg at det hadde begynt å dryppe. Dermed var det bare å overføre til tappekaret i all hast.

Årsak? Godset i gjengene var så å si tvert av:confused:. Jeg må bli flinkere til å kontrollere kranene mine. Og mer forsiktig når jeg skrur til:oops:.
 
Hmm - har jeg aldri prøvd. Ser ikke at det skulle bety trøbbel, men hvis det gjør det, så gjør det jo det.

Ikke lenge etter at jeg hadde skrevet det første innlegget mitt her, tappet jeg av en prøve av en irish red. Prøven viste at ølet var ferdig utgjæret, men jeg tenkte jeg skulle la det stå et par dager til, for å klarne litt mer.

Men så så jeg at det hadde begynt å dryppe. Dermed var det bare å overføre til tappekaret i all hast.

Årsak? Godset i gjengene var så å si tvert av:confused:. Jeg må bli flinkere til å kontrollere kranene mine. Og mer forsiktig når jeg skrur til:oops:.

De er såpass skjøre altså. Hmmm. Frister med noe som er litt mer «sikkert».

En annen ting, nå som jeg har fått dette over på et 12l fat og 15 flasker. Det er første gang jeg tvangskarbonerer på fat. Gikk fint å stille ønsket trykk, men når det nå er oppnådd, skal gassen fortsatt stå på, elle kan den skrus av?

Det er veldig mange detaljer jeg ikke har tenkt på merker jeg.
 
Du kan la gassen stå på. Det er det beste for å opprettholde riktig karbonering.
 
Når det er ferdig karbonert etter en uke eller så, gjør det heller ikke noe om du kobler den av en stund. Den må ikke stå tilkoblet konstant, spesielt aktuelt dersom du har flere fat enn gassutganger.
 
Tilbake
Topp