Lemongrass Ale

Marymoe

Norbrygg-medlem
Har drukket en del lemongrass pale ale eller noe sånt, fra nøgne ø og har lyst til å lage noe lignende. Hva tenker dere om følgende oppskrift?

29 l vann
1,5 kg coopers lys maltekstrakt
1,5 kg coopers hvete maltekstrakt.

60 g Fugelsnes 4,7 60min
30 g challanger 7,78 10min
40 g challanger          2 min
85g sitrongress etter kok

Wyeast 1272 american ale

IBU: 58

Noen erfaring med lignende brygg?
 
Hei
Jeg lagde en Saison med sitrongress, ca 60 g finhakket, ved flameout. Den smakte fint lite sitrongress. Så jeg forsøkte en gang til, denne gang med zest fra diverse frukter, og ved 15 minutter:

Appelsin 56 g - 3 appelsiner
Sitron 10 g - 2-3 stk
Lime 4 g - 2 stk
samt
Sitrongress 48 - 5 stk, hakket
Leechlimeblader 5 g - 7-8 stk, hakket

Den er ikke flasket ennå, men smaker mye mer "riktig" enn mitt første forsøk. Neste gang vil jeg nok kutte ut leechlimebladene. Jeg likte ikke helt smaken på dem.
Men om det i det hele tatt blir noe å skrive hjem om, vet jeg ikke... :)
 
Sikkert lurt å tilsette litt ekstra sitrus ja..
Men smaken på sitrongresset forsvinner ikke av det? Uansett bedre at det ihvertfall smaker noe sitron(....) går kanskje å øke mengden av sitrongress også?
 
Ja, det gjør det helt sikkert. Og jeg vet ikke ennå om sitrongresset vil forsvinne i resten av citrusen.
Jeg valgte å tilsette ved 15 min for å få smak, ikke bare aroma. Og det ble egentlig ikke noe aroma heller da jeg brukte kun sitrongress ved flame out.
Dette blir egentlig litt prøving og feiling (ev. suksess) fra min side. Mulig at noen andre har andre gode ideer.. ;)
 
Uansett bra tips! Du får gi en lyd, når du har smakt på det ferdige resultater:) håper det blir like godt som det høres ut!
 
Nja.. mitt ble ikke så godt, dessverre. Det gjæret veldig godt ut, fra 1,058 til 1,005 (91%), så det er en del strammere i alkoholen og tynnere i smaken enn jeg ønsket. Så nå står det i kjelleren til trangere tider (eller nachspiel, Gud forby *grøss*).
 
Hva gikk galt? jeg har veldig lyst til å lage en pale ale på rundt 5% med en del sitrussmak. Noen tips fra erfaringene du har gjort med denne?
 
Vanskelig å si hva som gikk galt, utover det at den gjæret for langt ut og ble tynn. Jeg mener den smaker for mye alkohol og for lite Saison. Lime/lemon-smaken kommer for så vidt godt frem. Det er fullt mulig at andre ville laget bedre øl med samme oppskrift.
 
Tilbake
Topp