Leverandører (Grossister) av brygge utstyr

Hei

Lurer på om noen har linker til seriøse grossister av brygge utstyr. Vi har et par nettbutikker og i alle fall en av dem kan passe til å ha litt utstyr til ølbrygging i. Siden vi driver i det små og ikke leier lokaler har vi mulighet til å kjøre gode priser om vi finner gode leverandører. Blir veldig glad for tips!

Dette er ikke så lett, tro meg. Det aller letteste er å registrere seg som forhandler hos bryggselv, men hvis man vil overleve i bransjen så ser man etter et stund at det ikke er gangbart da marginene blir små med mindre man priser seg ut. Men dette spørs jo også hvor tilgjengelig man bor.

Det "letteste" er å ty til Kina mtp marginer ved første øyekast, men derfra får man mye shitty saker så man må be om vareprøver først.

Ellers så er det nok sånn at man må ut og lete selv. Det er noen aktører her på berget som har eksklusive avtaler med de leverandørene man vil se på først, og hvis man får innpass et sted i Europa så er det ikke sikkert prisene er verdt å handle direkte fra produsent siden man som ny aktør kanskje ikke har mulighet å handle i stor bulk, da kan det være billigere å handle fra norsk/europeisk distributør igjen.

Frakt koster mye skal man ta inn rett fra distibutør/produsent i Europa. Med mindre du kjøper veldig mye så er det ikke så lett.
Skal man få god deal på utstyr og ikke prise seg ut må man nok ta inn mye av samme artikkelen hvis det skal være kvalitet. Tøff bransje.

Skjønner. Har erfaring med å ta inn varer fra Kina. (Hongkong) Elektronikk. På produktene vi har fokus på er vi faktisk Norges billigste. Billigere enn både Elkjøp, Proshop, og lignende. Så det kan gå, men det krever en del forhandling og pruting. Noe som tar mye tid, Men det er kanskje et sted å starte. Vi får se hvor mye arbeid vi gidder legge i det. Uansett, takk for informerende svar!

For å si det sånn mtp Kina. Rustfritt er ikke alltid rustfritt og ikke pokker om de klarer å lage en artikkel som er avhengig av volum/tall/nivå/verdi likt fra nummer tre i fabrikklinja til nummer fire med mindre du stiller krav.

Utstyr til ølbrygging som bryggeapparat, kjeler mm kjøper man seg "i teorien" ferdig med for en god stund. Utstyr til gjæring fornyes oftere. Malt, humle, gjær, kjemikalier, etc kjøpes hele tiden, men her er utfordringen at pris sammen med frakt skal slå den lokale bryggebutikken.

I de større byene er det nok rom for å konkurrere med de etablerte bryggebutikkene, men da tror jeg du må ha et utsalg/hentested for å få bukt med frakten.

Avansen på en god del bryggeutstyr er allikevel ofte meget høy (100+ prosent), og om en finner frem til disse burde produktene være lettsolgt, selv med frakt. Eksempler på disse kan være kjemikalier, gjærlås med propp, heverter, rør og slangdeler, tørrgjær...

Trenger ikke info om hvordan drive butikk, men linker til leverandører/produsenter ;)

Selv handler jeg konsekvent dette på nett, eller i butikker som selger utstyr jeg kan bruke, men som ikke er beregnet på ølbrygging.
Så sant det er mulig da!

Sjekket f.eks pris på en 60L gjæringsdunk, i plast, hos Ølgaarden i Fredrikstad. 844,- Riktignok med kran, som jeg ikke trenger.
60L gjæringsdunk hos Felleskjøpet (Solid blå dunk, med skikkelig lokk,strammer i metall til lokket + håndtak) 399,-

Sist redigert:
Hei

Lurer på om noen har linker til seriøse grossister av brygge utstyr. Vi har et par nettbutikker og i alle fall en av dem kan passe til å ha litt utstyr til ølbrygging i. Siden vi driver i det små og ikke leier lokaler har vi mulighet til å kjøre gode priser om vi finner gode leverandører. Blir veldig glad for tips!
Ta gjerne kontakt med bryggerne.no så ser vi om vi kan bistå. Grossist for blant annet iMake, Hambleton og Brouwland.

Tilbake
Topp