Lille bryggeaften

35 VRM

Norbrygg-medlem
Hei folkens!

Da nærmer det seg veldig første bryggeforsøk på allgrain. Har prøvd å lese meg opp på prosessen og har blitt overrasket over alle variablene under ølbrygging. Har fire ekstraktbrygg bak meg og er nok det som kan kalles en skikkelig grønn nybegynner.

Når det gjelder valg av øltype er det nok undergjær som er min greie. Er gunstige forhold for gjæring i kjelleren nå for tiden.

Har lest og lekt litt med oppskrifter og tenkte å forsøke meg på dette. Ikke helt optimale ingredienser kanskje, men er det jeg har stående.

Starter ble laget og har nå 2 x 2 liter med ferdig starter. Starterene har hatt to steg.

Sakset fra Beersmith:

Style: Tjekkisk pilsner
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 50,00 L      
Boil Size: 65,99 L
Estimated OG: 1,056 SG
Estimated Color: 12,9 EBC
Estimated IBU: 37,4 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU      
10,00 kg      Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)             Grain        83,33 %      
1,00 kg       Caraamber (59,1 EBC)                      Grain        8,33 %        
1,00 kg       Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                 Grain        8,33 %        
50,00 gm      Northern Brewer [12,00 %]  (90 min)       Hops         30,4 IBU      
70,00 gm      Saaz [4,00 %]  (15 min)                   Hops         6,6 IBU      
50,00 gm      Saaz [4,00 %]  (1 min)                    Hops         0,4 IBU      
1,50 tsp      Irish Moss (Boil 10,0 min)                Misc                      
1 Pkgs        Czech Pilsner Lager (Wyeast Labs #2278)   Yeast-Lager                


Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 12,00 kg
----------------------------
Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Step Time     Name               Description                         Step Temp    
75 min        Mash In            Add 31,30 L of water at 71,9 C      65,6 C        

Tar gjerne i mot tips og kommentarer på oppskriften.


Av utstyr har jeg laget meg litt av hvert. En del av utstyret kommer til å forandre/lage nytt, men dette får duge enn så lenge.

Bilder av utstyr:
 

Vedlegg

  • Kokekjele hjemmelaget.JPG
    Kokekjele hjemmelaget.JPG
    213 KB · Sett: 426
kjempefin kjele  :)
flott med skjold rundt brenneren. men kanskje du tjener litt på å isolere kokekjelen også... som et lite tips.
ellers lykke til med pilsen!
 
Pokker!

Fikk problemer med bildene her. Skulle hatt med mange fler bilder. Sjønner ikke helt metoden for redigering av innlegg.

Takker for svar

Skjold skal monteres ja. Kommer etter hvert.

Prøver å legge inn fler bilder.
 

Vedlegg

  • Innfestning av krabbekoker.JPG
    Innfestning av krabbekoker.JPG
    274,1 KB · Sett: 1.124
  • Brenner.JPG
    Brenner.JPG
    147,1 KB · Sett: 414
  • Kjoler og meskesil.JPG
    Kjoler og meskesil.JPG
    189,6 KB · Sett: 415
  • Garasjen.JPG
    Garasjen.JPG
    179,7 KB · Sett: 433
  • Desinfisering.JPG
    Desinfisering.JPG
    206,6 KB · Sett: 419
  • Meskekar.JPG
    Meskekar.JPG
    217 KB · Sett: 421
Nå er bryggeaften i gang og jeg holder på å tappe vørteren av mesken.

Spørgesmål: Hvor klar forventes vørteren å være? Har resirkulert 3-4 liter, men ser jo at vørteren ikke er direkte gjennomsiktig. Dog fri for grums tror jeg.

35 VRM
 
Hmmmm. Syntes det ble mye vann ut av dette til å være et brygg på 50 liter. Hva kan jeg har gjort feil? Fikk kun 1,040 på 65 liter før koking.

31,30 liter ved 74,4 grader sammen med 12 kg malt gav 67,8 grader i mesken. Holdt bra temperatur i 60 min. Falt kanskje en halv grad.

Tappet mesken. Ca 1 liter pr minutt

Fyllte opp med 47 liter vann 75.6 grader. Rørte godt om. Lot stå i 15 minutter før jeg tappet igjen.

Fyllte opp med 15 liter vann 75.6 grader. Rørte godt om. Lot stå i 15 minutter før jeg tappet igjen.

Etter Beersmith skulle jeg hatt enda en skylling, men jeg hadde jo allerede mye vørter. Brukte 65 av de første literene som det stod i oppskriften at jeg skulle bruke til kokekjelen. Var denne vørteren som holdt 1,040. Koker nå fint.

35 VRM
 
Her er utskriften fra Beersmith jeg prøver å følge om noen kan lese den.
 

Vedlegg

  • 1#.xps
    107,6 KB · Sett: 26
35 VRM skrev:
Her er utskriften fra Beersmith jeg prøver å følge om noen kan lese den.

Istedet for xps format, velg "Text" øverst i denne dropdownen for rapportformat, da får du vist hele i et tekstfelt nedenfor du kan kopiere..
 
Istedet for xps format, velg "Text" øverst i denne dropdownen for rapportformat, da får du vist hele i et tekstfelt nedenfor du kan kopiere..

Ser ikke ut til at skyllingen kommer med da.

35 VRM
 
35 VRM skrev:
Istedet for xps format, velg "Text" øverst i denne dropdownen for rapportformat, da får du vist hele i et tekstfelt nedenfor du kan kopiere..

Ser ikke ut til at skyllingen kommer med da.

35 VRM

Hvor legger du info om skylling (jeg får ikke sett xps fila, xps viewer er vist ikke med i windows 2008 r2)
Mash schedulen får du jo med, hvis jeg gjør annet rart utover det, så skriver jeg det i notatfeltet og det blir mer her iallefall.
Edit: ser jo ut som det er det du gjorde i første posten.. hm

eksempel:

Beersmith Recipe Printout - http://www.Beersmith.com Recipe: #002 Smoked Porter
Brewer: Mikkelsen
Asst Brewer:
Style: Robust Porter
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 20,00 L      
Boil Size: 23,47 L
Estimated OG: 1,064 SG
Estimated Color: 77,6 EBC
Estimated IBU: 42,9 IBU
Brewhouse Efficiency: 83,00 %
Boil Time: 75 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU      
3,00 kg       Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC)           Grain        58,25 %      
1,50 kg       Peat Smoked Malt (5,5 EBC)                Grain        29,13 %      
0,40 kg       Chocolate Malt (1200,0 EBC)               Grain        7,77 %        
0,25 kg       CaraBohemian (200,0 EBC)                  Grain        4,85 %        
25,00 gm      Magnum [14,50 %]  (60 min)                Hops         40,1 IBU      
25,00 gm      Fuggles [5,10 %]  (5 min)                 Hops         2,8 IBU      
5,00 gm       Klar Urt (Boil 10,0 min)                  Misc                      
20,00 gm      Lakris (Boil 5,0 min)                     Misc                      
20,00 gm      Oak Chips (Boil 5,0 min)                  Misc                      
1 Pkgs        Safale American Ale (DCL Yeast #US-05)    Yeast-Ale                  


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 5,15 kg
----------------------------
Single Infusion, Medium Body
Step Time     Name               Description                         Step Temp    
10 min        Mash In            Add 23,00 L of water at 39,3 C      38,0 C        
10 min        Protein            Heat to 52,0 C over 2 min           52,0 C        
35 min        Maltose            Heat to 63,0 C over 2 min           63,0 C        
40 min        Sacc 1             Heat to 67,0 C over 2 min           67,0 C        
15 min        Sacc 2             Heat to 72,0 C over 2 min           72,0 C        
10 min        Mash Out           Add 10,00 L of water at 93,0 C      78,0 C        


Notes:
------
Skylte med for mye vann, så det resulterte i ca 25 liter øl

-------------------------------------------------------------------------------------
 
Takker for svar underveis :)

Skylleskjema står før koking.

Men nå er jeg ferdig. Endte opp med 50 liter grums som holdt 1,050

Begynte kl 10:00. Jaggu tidkrevende dette. Tror jeg må opp med volum. Regner med det er samme jobben.

35 VRM
 
35 VRM skrev:
Begynte kl 10:00. Jaggu tidkrevende dette. Tror jeg må opp med volum. Regner med det er samme jobben.

Jeg regner alltid 8 timer fra jeg begynner å rigge, og å måle opp malt, til alt er stablet vekk ferdig vasket.
Ser du da brukte 7,5 - så det stemmer jo bra.
Det er ikke slik at tiden er propsjonal med mengden.
Det er imidlertid litt mer ressurskrevende å f.eks koke opp 100 liter fremfor 50. Enten må du pøse på med mer effekt, eller bruke litt lengre tid.
 
Kan nok øke effekten en del. Kjørte ikke for fullt hele tiden. Varmeskjold oppover kokekaret vil vel også hjelpe på. Men vil nok prøve å skaffe meg elektrisk varming av meske/skyllevann som jeg kan varme over natt/tidsinnstille.

Fikk med meg altfor mye grums fra kokekjelen. Må justere røret på kjøleren. Er det lurest å la det stå stille og gjære i 14 dager og så stikke om, eller bør jeg stikke om med en gang? Hva med gjæren? Vil noe forsvinne med ut?

35 VRM
 
Majoriteten her på forumet mener vel at en bør prøve å unngå å stikke om så langt det lar seg gjøre.
Grumset vil falle til bunns sammen med bunnfellinga av gjæra, og om du er forsiktig når du tapper fra gjæringskaret for å flaske/ha på fat, så unngår du nok det meste.
 
JEg hadde 5-6 cm med gugge på bunn av et gjærkar, et par dager etter tapping var det vel et skille rundt 10-12 cm fra bunn, men det pakka seg etterhvert. Skapte ingen problemer, og lå fint rolig når jeg tappet gjærkaret.
Akkurat da var jeg vel fornøyd med at jeg ikke hadde kran på gjærkaret, det hadde nok fungert dårlig :)
 
Nå plopper det fint i gjærlåsen. Noe må da ha gått bra  :)

Har satt et digitalt termometer oppå dunken og det viste 9,2 i dag.

Ligger 4-5 cm med guffe på bunn.

Fulgte anvisningene på pakken med Irish Moss og hadde oppi 30 gram på 50 liter. Trodde nesten vekta var feil siden det så veldig mye ut, men sjekket restvekten på pakken og det hele så riktig ut. Ser noen skriver om en teskje eller to. Noen meninger om hvor mye Irish Moss som er passe?

mvh

35 VRM
 
Ang.  Irish Moss tror jeg det er viktig å skille mellom dette og Super Moss. Jeg bruker sistnevnte, og der anbefales det å bruke 1/4 teskje til 20 liter. Synes dette fungerer fint, og ølene mine blir klare etter en stund på fat. Det var voldsomme mengder vanlig Irish Moss som skulle til 50L synes jeg.

mvh

FredT
 
Hmmmm.... Kan jeg ha blandet grain og gram???? Får ta en tur i kjelleren og myse.

35 VRM

902.jpg
 
Nei du har nok gjort riktig. Men du har dosert helt til toppmengde  = 15/gr 25 Liter.  Skulle ikke forundre meg om du får greit resutat med ned mot minimumsdoseringen. 
 
Legger ut skylleskjemaet fra Beersmith i PDF. Syntes det er mye vann i skyllingen. Noen innstillinger jeg kan ha gjort feil?

Mvh

35 VRM
 

Vedlegg

  • Bsm7086.pdf
    26,5 KB · Sett: 50
Tilbake
Topp