Lite bitter og lite humlesmak

Hei

Brygget mitt første brygg 13. desember og og flasket dette 27. desember. Det var american IPA fra bryggselv. Fulgte oppskrift til punkt og prikke men endte opp med 18.5 liter i gjæringsbøtta.

Satte en av flaskene kaldt i går og prøvsmakte nå. Ikke overraskende at det ikke var noe særlig futt i ølen, men jeg ble mer overrasket over lite bitterhet og humlesmak. Det lukter friskt av ølet, men lite smak.

Ølet skal karboneres i 10-11 dager til og deretter 14 dager kaldt. Hvordan vil dette ølet utvikle seg fremover med tanke på smak og bitterhet?
 
Både bitterhet og humlearoma/smak vil bli mer fremtredende med karbonering/lagring...
gi alltid ølet en måned kjølig lagring etter karbonering.
 
Brukte du humlepose under kok? Etter jeg selv slutta med det, økte utnyttelsen av humle betraktelig. Ølet ble så bittert som det skulle være og like aromatisk din det skulle være. :)
 
Slapp av en uke til og sjekk igjen. settene fra BS inneholder gode råvarer. Få øott mer bobler i ølen, det hjelper mer enn du skulle tro.
 
Ja, brukte humlepose under koking, men ikke ved tørrhumlingen. Er spent på hvordan dette blir til slutt. Dette var mitt første bygg hvor jeg også prøvde meg på gjærstarter så det er mye som kan ha gått galt.

Prøver med ny prøvesmaking om en uke. Er fornøyd så lenge sluttresultatet ikke må helles ut :)
 
Brukte du humlepose under kok? Etter jeg selv slutta med det, økte utnyttelsen av humle betraktelig. Ølet ble så bittert som det skulle være og like aromatisk din det skulle være. :)

Det er min erfaring også. Slet lenge med at humlesmaken ble borte. Byttet ut humleposene med et stort humlefliter som henger oppi gryta. Opplever bedre utnyttelse av humlen nå.
 
Tilbake
Topp