Litt alternativ teori.

Fant en artikkelserie på BeerTools.com som går litt på tvers av "vedtatte sannheter" både når det gjelder mesking, og også gjærkultur. Sistnevnte er vel mye i tråd med det som hevdes her, bortsett fra oksygenering av vørter ved pitching.

Synes fyren virker troverdig, og får dermed lyst til å sette disse ut i praksis. Hva tror dere? Har han noe å fare med ??

http://www.beertools.com/html/articles.php?view=245
 
Jeg synes artikkelen forsåvidt er i tråd med kjent "vitenskap".

At mesking kan være "fullbyrdet" etter ca 20 min ved relativt høy mesketemperatur og vellmodifisert malt er kjent.
Årsaken til at de fleste av oss mesker lengre er forde vi ikke foretar test på hvorvidt meskeprosessen er ferdig, så for å være sikker forlenger vi mesketiden. Hvis man leser videre i "part two" er det noen som stiller spørsmål ved meskemetoden hans forde de ikke klarer å få
full konvertering av mesken på 20 minutter, hvorpå etter mye argumenter ender konklusjonen hans med at kanskje du må meske lengre.

Når det gjelder stegmesking/infusjonsmesking og teorien om dextrin kan det hende at han har ett påeng, men når det da i "part two" blir stilt spørsmål om teorien og vist til ett eksempel svarer han: At kanskje forskjellen i de to ølene var restsukker......hmmmm......
Jeg liker generelt ikke når det refereres til tester av ymse slag uten at kilden oppgis......

Når det gjelder gjærkultur er nok dette også kjent.
At han velger å ikke oksygenere vørteren er noe han må stå for, har man nok oppegående gjær går det bra.
Det som er "dagens standard" er at man ved bruk av rein O2 må ha kontroll på mengden oksygen som tilføres, holder man seg innenfor gjeldende mengder er man utenfor fare. Oksygen er jo ett tveegget sverd.....

Så alt i alt tror jeg ikke dette er så radikalt, tror han lager en stor sak ut av en litt tynn suppe, ved først å bare fortelle halve sannheten
for så å surre seg litt vekk når det blir stilt spørsmål ved teoriene. 
 
Tilbake
Topp