litt diverse...

Jeg lurer på om det går an å meske direkte i kjelen, hvis man har varmeelement i den så skulle det vel gå an? Tenker på å bare ha ei gryte (perforert sånn at meskevannet kommer til malten) stående oppi meskekaret/vørkerkoker'n (gammel 50 liters varmtvannsbereder).  En kan eventuellt koble på ei pompe på utløpet på vørterkoker'n, og få vannet til å sirkulere sånn at det fordeles ned på gryta som malten er i ala RIMS. Noen av de gamle varmtvannsbereder'ne er jo isolert, og holder ganske bra på varmen, skulle en tro.. vis ikke så får en bare slå på varmelementet litt nå og da for å holde temperaturen på meskevannet.

Når en da er ferdig med å meske, så er det jo bare å kjøre på med varmelementet og koke inn homla.
 

Skulle også greie å få laget en varmeveksler, har jo tilgang til både dreibenk og fres. ;D


Lurer også på om det er noen som har stående en pent brukt maltmølle av valsetypen.
Og hvor får en kjøpt varmelement som passer til 50 liter? En må ha ett med lav watt per kvadrat cm, ellers kan man jo brenne vørter'n. Tenkte meg ett på ca 3500 W eller deromkring..
 
Hei Haaken, og velkommen til forumet!

Det systemet du forklarer blir brukt en del, bl a i utstyret som selges av Leif Stana og den tyske Speidel Braumeister. Der har man malten i et indre spann med hull overalt, og da er det greit å kunne sirkulere, spesielt fordi malten får mer kontakttid. Det kan være litt vrient å skylle ut malten men det får man sikkert til på en eller annen praktisk måte

Og lager du en varmeveksler, så blir det vel egentlig en RIMS :)

Maltmølle av valsetypen får man sikket kjøpt hos Petit Agentur, eller hos fabrikanten, f eks Monstermill.

Spørsmålet om varmeelementene overlater jeg til ekspertene. Richard, Fei og Nøisom er vel litt bedre kjent i Varmeelementland :D
 
Du ma ha en måte å få maltrestene ut av vørteren eller omvendt. Ved vanlig mesking tapper du vørteren ut av mesken og skyller for å få med mest mulig av søtstoffene. Ved den alternative "Stana"-modellen heiser du malten, som er i ei indre perforert bøtte, ut av vørteren, skyller mens bøtta henger over, og koker videre i samme karet. Men brygget blir ikke godt hvis du koker med for mye maltrester, fordi det bl.a utløser tanniner og annet vi ikke vil ha...
 
Du skrev at du har både dreiebenk og fres (mao godt utrystet ;)), men hva slags varmeveksler tenkte du lage da? Mange bruker en kobberrørspiral som de senker ned i brygget og kobler til springen, andre bruker motstrømskjølere (platekjølere eller rør-i-rør), mens enda andre kjøler kjelen på utsiden. Så da er jeg spent hva slags varmeveksler man kan lage med utstyret du nevnte
:idea:
 
Eduard skrev:
Du skrev at du har både dreiebenk og fres (mao godt utrystet ;)), men hva slags varmeveksler tenkte du lage da? Mange bruker en kobberrørspiral som de senker ned i brygget og kobler til springen, andre bruker motstrømskjølere (platekjølere eller rør-i-rør), mens enda andre kjøler kjelen på utsiden. Så da er jeg spent hva slags varmeveksler man kan lage med utstyret du nevnte
:idea:

Jeg tenkte på å lage en boks som det er 49 12mm ( 50 cm lengde ) tynnvegga kobber rør inni.. Kjølevannet skal da sirkulere forbi de. Vørteren renner igjennom nevnte rør og blir nedkjølt.

Mulig at det er like greit å bruke aluminium, problemet er bare det at jeg er usikker på det i henhold til lodding, jeg vet at det går an å TIG/MIG sveise det, men da må jeg til en blikkenslager er jeg redd for.

Det enkleste er nok en såkalt rør i rør kjøler.

Jeg vet iallefall om en metode som faktisk gjør at en rør-i-rør kjøler faktisk blir litt mer effektiv. Man tar å plukker hele stasen i fraverandre, og mellom de to rørene, så legger man inn en metallspiral av ett egnet materiale, den gjør da sånn at kjølevannet blir tvunget til å bevege seg rundt ( i spiral ) det røret som vørteren renner i.

Poenget er jo å få kjølt ned vørteren så fort som mulig.
Er man litt brutal, så kan man jo rive ut kjøleaggregatet fra en fryseboks og koble det til vørterkjøleren men det er nok ikke ett prosjekt jeg gir meg i kast med.

Har lagdt ved en skisse av den boksen jeg nevnte, sett ovenfra.


dreibenk:
http://img.photobucket.com/albums/v676/steelhead2/IMGP0094.jpg http://img.photobucket.com/albums/v676/steelhead2/IMGP0098.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v676/steelhead2/IMGP0099.jpg http://img.photobucket.com/albums/v676/steelhead2/IMGP0097.jpg
 
En sånn boks vil helt sikket fungere, men det spørs om det ikke blir veldig dyrt da. Tenk, 49 rør på 50 cm hver, det blir ca 25 m med kobberrør. Og ikke minst alle disse U-svingene som skal forbinde rørendene med hverandre... Litt av en jobb!  :eek: Derimot så tror jeg at man ville få bra kjølekapasitet.

Hvis du skulle lage en rør-i-slange-kjøler på 1 x 10-15 meter så tror jeg at du pent får kjølt ned vørteren din uten å bruke altfår mye tid på å bygge kjøleren. Ellers så finnes det jo også platekjølere til salgs. Petit har fått inn Blichmanns Therminator, som visst er det siste innen bling-bling for hjemmebryggere  :brygging:
 
Tilbake
Topp