Litt hjelp med oppskrifter....

Jeg er ny i forumet og ny i ølbryggingens store univers. Har siden januar brygget 8 brygg på min 25 liter Speidel. Så langt har det stort sett vært ferdige "badger" fra ulike leverandører. Har både hatt store opplevelser og små skuffelser selv om ingen av bryggene har vært mislykket. Nå er jeg klar for å ta neste steg og har i den anledning et spørsmål. I boken "Ølbrygging - fra hånd til munn" er det mange gode oppskrifter. Er det noen som har erfaring med å brygge disse oppskriftene i Speidel 25 l? For meg kan det virke som om alle oppskriftene har 30 l vann som utgangspunkt. Er det rett? Har jeg rett i at for å bruke mitt utstyr bør jeg skalere ned til startvolum på 25 liter? (redusere innholdet med forholdet 25/30)

Hvilken utgave har du av boken? det er mye feil i oppskriftene i utgave 1 og 2, Rettelser ligger her http://forum.norbrygg.no/threads/re...quot-olbrygging-fra-hand-til-munn-quot.18080/

Har ikke boken foran meg, men kan være det er tatt høyde for vann som blir sittende igjen i malten etter mesking. ca 0,7 -1 l vann per kilo malt vil forsvinne når du fjerner malten, samt fordamping under kok.

Ellers er det bare å skalere oppskriftene etter sluttvolum og OG. Behold forholdet mellom ingrediensene og bruk f.ex BeerCalc/Beersmith eller lignende for å tilpasse oppskriften. Du trenger en ide om effektivitet i % og volum før og etter kok.

Hvis du vet mengden malt, sluttvolum og OG for en tidligere batch, kan disse programmene regne ut effektiviteten også.
f.ex i BeerCalc er det bare å legge inn malten (type og mengde) og sluttvolum og prøve seg frem med effektivitet til du får den OG du målte for denne batchen. Da har du et utgangspunkt du kan bruke i nye oppskrifter.

Ikke gløm at Speidelen har en sweet spot pluss minus 5kg malt. Kan være greit å skalere oppskriftene etter volum eller å tilsette maltekstrakt for å oppnå ønsket OG. Du kan selvsagt trøkke inn 6kg, men da er min erfaring at du ikke vinner noe på det. Kunne like godt hevet den siste kiloen med malt rett i matavfallet før mesking.

Maltrøret har begrenset kapasitet. Når kapasiteten presses blir det dårligere gjennomstrømning og meskeutbyttet går ned.

Tilbake
Topp