Litt hjelp tas imot med takk!

Mathias J

Norbrygg-medlem
5858c629-7ee5-886c.jpg

Kom hjem fra en rundtur innom københavns microbryggerier(mye pent og godt der) til dette. Dunken har gjæret i en uke og innholdet er en IPA med wlp001. På fredag var den helt fin og jeg regnet med at den værste gjæringa var over etter at jeg allerede hadde vasket og desinfisert gjærlåsen en gang(3. Dagen). Kan det være jeg som har ødelagt batchen ved den første rengjøringen av gjærlåsen, eller er dette vanlig? Kan jo nevne at det er 27L i et 30L kar.

Med 27 liter i en 30 liters dunk kan det lett bli sånn som dette! Har selv hatt det sånn med ca 22 liter på 30 liters dunk, så det er helt normalt. Vask og desinfiser på nytt så blir det nok bra øl skal du se!  :)

Har selv erfart at det er en fordel å droppe gjærlåsen til stormgjæringen er over! Bruk heller litt sølvpapir over hullet! Desinfisert såklart!  ;)

Hehe,,  ;D
Har selv en imperial IPA stående der jeg har vasket og skiftet gjærlås tre dager på rad!!
Det e liv i den dunken!!
Håper det går bra.

Det lover sikkert godt  :) Jeg syns bare det var litt merkelig at det var minst to "rene" dager fra første gang det rant ut av gjærlåsen til det som møtte meg idag.  :jaha:

Ganske likt det som møtte meg i dag tidlig. WLP099 med OG 1.102. Jeg løftet bare litt på lokket og la et håndkle over, så får den gjøre ifra seg. Vasker opp så snart den roer seg :)

jNuzW.jpg

Tilbake
Topp