Litt hjelp til min prosess

DagD

 
Hei dere.

Nå har jeg brygget et par år, og har forsøkt både ekstraktbrygging og AG-brygging. Jeg synes selvsagt sistnevnte gir best resultat og har kanskje 30+ AG-brygg bak meg. Jeg har eksperimentert med forskjellige metoder og har falt på en metode der jeg kommer i mål med en batch på 3,5 timer inkludert vasking og opprydding av utstyr og kjøkken. Noe som jeg synes er MEGET bra med tanke på at dette er en tidkrevende hobby. Jeg er dog ikke 100% fornøyd med effektiviteteten på bryggene som ligger på ca 70. Jeg tenkte å forklare min prosess under og håper at neon av dere der ute kan kommentere prosessen min.

Jeg bruker en kjele på 32 liter til både mesking og koking og regner ut temperatur på meskevannet med enn app.
Jeg har 80 grader varmt vann i springen så det er en lek å få riktig temperatur på meskevannet. Her spares mye tid.
I kjelen bruker jeg en hopstopper/bazookafilter koblet til kran i bunn av kjelen og en meskepose også.
Under mesken måler jeg opp humle, irish moss og gjærnæring.
Etter 60 min mesking tar jeg ut meskeposen og henger den over et gjæringskar, starter kok på kjelen og starter skylling ved å helle ønsket mengde skyllevann forsiktig over meskeposen for så å helle dette over i kjelen for kok.
koker stort sett i 60 min, og kjøler ned med platekjøler til pitchingtemp ila 10-15 min.
Lufter vørteren ved god gammaldags risting.
pitcher gjæren som stort sett er tørrgjær som jeg bare drysser over, har forsøkt rehydrering, men merker ingen forskjell selv.

Jeg er klar over at mn kan gjøre ting på andre måter, men dette fungerer greit med tanke på tid og at det blir minimalt med rengjøring. Det jeg er ute etter er små justeringer som ikke vil være veldig tidkrevende:) Er det noe poeng å meske lengre? Eller at man evt hiver hele meskeposen oppi skyllevannet og lar det ligge der å duppe litt i stedet for å skylle?

Alle gode tips mottas med stor takk:)

Mvh dag Dahl
 
Akkurat når det gjelder skylling av meskeposen er jeg litt intreressert i også. Ser på youtube at de som driver med BIAB der kun vrir opp, presser på meskeposen uten å skylle. Hva er mest hensiktsmessig?
 
Mesker du lengre vil du få en mer gjærbar vørter. Mesketiden velger du ut ifra hva du vil oppnå.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Det er vel mye du kan gjøre for å bedre utbyttet, men da øker tiden på bryggedagen din. Lengre mesketid og en mer omfattende skylling.

Det eneste jeg kommer på som du kan endre på uten at ting tar lengre tid er kverningsgrad på malten og eventuelt vanning av malten før den kvernes. Mener det er flere som har rapportert om høyere utbytte siden de da kan bruke en finere innstilling på kverna uten at skallet pulveriseres.

En annen ting som kanskje kan hjelpe uten å ta for lang tid er å gjøre en mash-out (kan ikke se at du gjør det). Da tilsetter du kokende vann etter at meskingen er ferdig for å øke temperaturen til ca 78 grader. Rør godt. Hvis dette står i 10-15 minutter skal sukkeret i malten bli mindre viskøst og lettere renne ut.

Temperaturen på skyllevannet kan også ha en del å si. Hvilken temperatur har du på skyllevannet nå?

Da jeg brygget BIAB opplevde jeg det som ganske vanskelig å få til en god skylling gjennom meskeposen. Det kan være verdt et forsøk å sette meskeposen i skyllevannet og røre godt rundt. Spennende om du rapporterer om forskjell i effektivitet. Mener jeg har sett forskjellige fiffige løsninger på BIAB-skylling på forumet uten at jeg finner dem igjen nå.

Hvis du har et stabilt utbytte på 70% på en bryggedag som tar 3,5 timer ville jeg vært veldig fornøyd. Det viktigiste er jo forutsigbarhet i forhold til planlegging av oppskrift. Du sparer vel kanskje 10-20 kroner på malt om du får høyere utbytte (85%) på en "vanlig øl", men om du da bruker over en time lengre blir ikke det spesielt god timebetaling...

Jeg vurder egentlig å redusere effektiviteten for å spare tid og dermed gjøre det litt lettere å få brygget på en vanlig ettermiddag men likevel komme seg i seng i minnelig tid.
 
Se der ja, takk for svar. Det er vel i utgangspunktet ikke økonomien det står på, så du har et godt poeng der. Jeg skal forsøke å komme med en tilbakemelding etter neste brygg som antakelig inne blir lenge til. Da skal jeg skylle ved å sette posen i skyllevannet og røre litt før jeg lar det renne av igjen. Når det gjelder kondisjonering av maltet før kverning så kjøper jeg ferdigkvernet hos Birger på Vestbrygg, dette medvirker jo selvsagt også til en kortere bryggedag, så det blir vanskelig å gjøre noe med før jeg evt kjøper egen kvern. Ellers skyller jeg med vann som holder etparogåtti grader, noe som kanskje ikke er varmt nok til en skikkelig mash out.

Andre som har innspill?

-Dag
 
Hvis du har stor nok kjele så du kan brygge ren BIAB uten skylling bør du ta mash out når mesketiden er ferdig. Du setter bare på varmen på kjelen og rører til temperaturen i mesken er 78 grader før du siler av. Dette vil øke utbytte og kan gi fyldigere smak uten at det tar lengere tid, siden du uansett må varme vørteren til den koker. Mashout trenger ikke ta mange minutter og en slik gradevis oppvarming er ideelt, så du kan bare kjøre på med samme varme du bruker til koking. Ikke noen stor fare for å svi posen heller, men det er best at ikke posen og malten ligger helt på bunnen så det får sirkulert litt. Jeg fikk utbytte på over 80% med denne metoden. Hvis du skyller bør du vel ikke gå mye høyere på temperaturen enn 80 grader?
En annen ting som sparer deg litt tid er å lage et silkar for meskeposen. Jeg brukte en bøtte som jeg festet ett dørslag halveis nedi. Så kan du legge meskeposen der og la den renne av i ro og mak mens du begynner å koke vørteren.
Du bør også se på vannjustering hvis du ikke gjør dette allerede. Riktig pH verdi i mesken gir bedre utbytte uten at det tar lengere tid. Kjøp deg ett billig digitalt pH meter og kjemikalier for vannjustering. Ved BIAB kan du trenge litt mer surhetsregulerende middel under mesking siden vann/malt forholde blir større, men det er best å måle og prøve seg fram litt. Ideelt bør du ha en pH verdi på 5.2 for best meskeutbytte. Riktig mineralinnhold i vannet kan også gi bedre utgjæring, flokkulering og bedre smak på ølet.
Jeg ville vært litt skeptisk til å bruke vannet fra varmtvannstanken, det kan inneholde ting som ikke er bra å drikke. Skal du fortsette med det ville jeg vurdert å ta en vannprøve. Ellers er det jo en grei løsning som sparer tid så lenge du ikke får i deg tungmetaller e.l.
 
Se her ja, nå kommer det enda flere gode tips. BIAB med større kjele, eller evt. mindre brygg skal også prøves. Det er et mål å få til en mashout på neste brygging, det burde ikke ta så mye lenger tid. Større kjele får vente litt da det har litt begrensinger hva jeg har plass til. Jeg har vært litt skeptisk til å vikle meg inn i for mye kjemi med vann justeringer osv, men det kan være verdt et forsøk, plukker med meg noe lakmuspapir neste gang jeg er på Vestbrygg. Så får vi se hva dette fører til. Når det gjelder vann fra varmtvannstankern er jeg ikke nevneverdig bekymret for tungmetaller osv da den er i rustfritt stål, og rørene er i kobber så dette bør ikke være noe anderledes enn om man koker i rustfritt stål, skal ikke inneholde bakterier heller da temperaturen er på over åtti grader, og kjapt og greit er det... :skitbra:
 
Hvis du ikke har gjort det bør du lese Gard sin artikkel om vannjustering. Den ligger sammen med de andre artikkelene som bare er tilgjengelig for Norbrygg medlemmer, som jeg går ut i fra at du er:) Den forklarer det hele greit og har en tabell med verdier for hvor hva som bør brukes for ulikt øl. Når du har satt deg inn i dette er det ikke mye styr.
Det er ikke sikkert at prosessen din blir noe bedre av mashout en om du kjører skylling, her er det bare å prøve seg frem.
Hvis du skal måle pH er det bare å bestille et digitalt meter på ebay til noen 10-ere, lakmus papir er alt for unøyaktig til dette formålet.
 
Da har jeg brygget igjen og denne gangen ble det en oatmeal stout. Denne gangen forsøkte jeg med en mashout på 78 grader og rørte rundt i meskeposen som sto i et eget kar mens jeg startet på kokingen av meskekjelen. Jeg brukte nok litt mye skyllevann og måtte koke inn litt mer enn opprinnelig tenkt. Endte opp med 27 liter til kjøling og til min store overraskelse endte jeg opp med en effektivitet på 64% og en OG på 1.042. Jeg mesket på 64C så får håpe den gjærer godt ut... Skjønner ikke hva som gikk galt, og på toppen av det hele brukte jeg nærmere 4 timer totalt, nesten en halv time lenger enn vanlig.

Frustrerende!
 
Tilbake
Topp