Litt liten tid for gjærstarter?

Tid for brygging i kveld. Så langt har eg holdt meg til tørrgjær, men etter siste brygg så hausta og vaska eg gjær frå gjærkaka. Dette er knappe tre veker sidan. Gjæren har stått kjølig sidan, og intensjonen var å lage ein gjærstarter før neste brygg. Men eg har vore på reise dei siste dagane og ikkje hatt tid til å setje gjærstarter i gang. Eg har nok gjær utan starter, men den har då som sagt stått kjølig og følgelig bunnfalt. Eg reknar med 12 timar er for kort tid for fullverdig gjærstarter, men bør eg lage ein gjærstarter likevel for å "vekke gjæren til live igjen", eller skal eg berre bruke kokt vatn for å røre opp gjæren før pitching, alternativt safe med tørrgjær?
 
12-18 timer er helt greit for en gjærstarter dersom du ikke har tenkt å kjøle ned og dekantere før du bruker den. Jeg ville kjørt på med starter.

Jeg ser at White Labs opererer med 24+ timer, men jeg har hatt startere med slurry som vært klar før 12 timer tidligere. Det er sikkert litt lengre lag hvis man lager starter med ny gjær.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp