Litt mere kullsyre?

Hei da brygget mitt endelig var ferdig med sine 14 dager på flaske og jeg i kveld skulle smake på mitt første brygg merket jeg at det var for lite kullsyre i brygget.. Jeg brukte momobgrafiet fra How to brew by john palmer. Ca 8 spiseskjeer sukker til 2 cups ca 5 dl vann. Dette ble kokt opp kjølt ned og helt over gjærings karet. Jeg rørte forsiktig rundt og lot de stå en liten halvtime så bunnfallet kunne legge seg før jeg flasket ølet. Har jeg gjort noe feil? Er det mulig og etterfylle sukker på flaskene for å få mere kullsyre? Eventuelt kor mye burde eg bruke på hver flaske?

Vedlegg

• momo.gif
    momo.gif
    10,3 KB · Sett: 171
Hvor mye øl ?
Hvilke spisesjeer?
En spisesje fra bestikkskuffen er ca 5 ml. det samme som en tesje mens en spisesje er 15 ml, en målespisesje.
8 målte SS er ca 100 gram, litt i underkant av hva du trenger til 20 liter, 8 SS fra bestikkskuffen er langt fra hva du trenfer til 20 liter som jeg regner 6-7 gram liter.

Ja der har vi problemet. Jeg brukte spise skjeer fra bestikk skuffen min :( Ja det var til 20L. Er det mulig å etterfylle sukker i flaskene?

Henningselst skrev:
Ja der har vi problemet. Jeg brukte spise skjeer fra bestikk skuffen min :( Ja det var til 20L. Er det mulig å etterfylle sukker i flaskene?

Karbonerinfsdrops ? Det vil kanskje bli litt "brusing" når du etterfyller og du mister litt av kullsyren du har fra før.
Du må først kontrllmåle skjen du har bruky gor å se hva som mangler, en SS fra bestikkskuffen er litt variabel i størelse.
Etterfylling er uansett mulig, bedre å prøve (renslighet) enn å helle det ut.

Nå bruker ikke jeg ettergjæring så det er fint om de som gjør det svarer, det er nok en del som har måtte prøve etterfylling av karboneringssukker.

Økey skal se om jeg finner ut hvor mye sukker jeg brukte på hver skje slik at jeg kan finne ut hva som mangler. Takk for hjelpen. Har ikke veldig lyst til lå helle ut alt sammen.

Tilbake
Topp