Litt nybegynner spørsmål

Hei,

Har noen spørsmål jeg lurer på så håper noen har anledning til å hjelpe meg litt med dem.

Q1: Når vørteren er kokt og skal over på gjæringsfatet har jeg merket meg at det er mye grums (humle blant annet) i bunnen av kokeren.
Pleier dere å helle alt over i gjæringsfatet, eller stopper dere når det er noen cm igjen for å unngå å få dette med?

Q2: Under koking av vørteren blir det en del skum, pleier dere å fjerne dette?

Q3: For å få ølet klart etter gjæring har jeg merket meg at å sette det kaldt (f. eks utenfor i 4 grader) hjelper. Er dette en ide å gjøre før man tapper over til ny dunk for tapping til flasker? Kan gjæren dø av denne kulden slik at ettergjæringen på flaskene ikke skjer?

Q4: Har lest at det er lurt å få inn mest mulig luft i vørteren før man tilfører gjæren. Finnes jo fancy oksygen utstyr for dette, men har forstått det sånn at å riste dunken litt gjør jobben. Evt. andre gode metoder? Dedikert betongvisp på drillen kanskje? ;)

Q5: Etter å ha tappet vørteren fra kokeren ned i gjæringsdunken blir det alltid 10 cm med skum. Pleier dere å vente til dette skummet har lagt seg før dere tilsetter gjæren, eller bare drysser dere bare gjæren over skummet? Rører dere eller bare lar det synke inn?

Q6: I forhold til rengjøring av flasker pleier jeg alltid å skylle de 4 ganger i vann rett etter jeg har helt over på glass slik at de blir fri for gjærrester og annet smuss. Når jeg skal tappe ny øl på dem bruker jeg kun starsan for å desinfisere dem.  Er det nødvendig å gjøre noe mer? Leser at mange vasker dem med kaustisk soda o.l. for å deretter desinfisere dem. Dette er vell mer for å fjerne mugg og slikt dersom de ikke har skylt dem i vann?
Har vertfall aldri hatt noe problem med infisert øl ennå.

Blei en del spørsmål, men håper noen har tid til å svare på et par av dem :)

Mvh
Jan Erik

1. Selv så slutter jeg å tappe når det nærmer seg grumset. Har tatt høyde for dette tapet når jeg beregner volum på dunk.

2. Noen fjerner det andre gjør det ikke. Spørs kanskje på hvor mye rom til har til rådighet i kjelen.

3. Cold-crashing. Hvis du holder deg unna frysepunktet er du helt safe, gjæren overlever selv med fryst dunk, men bruker vel litt lengre tid på å hente seg opp igjen. Man fryser jo gjær til lagring. Ølen blir en del klarere.

4. Flere her på forumet som bruker en mørtelvisp.

5. Jeg har bare drysset over. Hvis det er noe for/imot vet jeg ikke. Når skummet har lagt seg så havner jo gjæren i ølen til slutt.

6. Kaustisk soda/PBW et er jo for å vaske. Hvis flaskene er rene nok så er de jo rene nok. Hvis du ikke har hatt infeksjon later det jo til å virke.

Miguel skrev:
1. Selv så slutter jeg å tappe når det nærmer seg grumset. Har tatt høyde for dette tapet når jeg beregner volum på dunk.
da beregner du  vel "tap" i OG på dette og?
slik at du beregner brygget til å bære f.eks 28 liter med ønsket OG, hvis det du skal sitte igjen med er 25 liter.

brygget mine to første brygg igår, et på ekstrakt og et på  DME, traff ganske bra på ekstraktet, men med DME endte jeg på 1042 der jeg skulle vært på 1048.

Ja.  Jeg husker ikke tallene mine her nå. Men jeg teller baklengs. Altså hvor mye tap jeg har i gjæringskar + kjele. Så deler jeg mitt volum med volumet i oppskriften og finner faktoren, og ganger denne faktoren med alle ingrediensene i oppskriften.

Hvis det helt korrekt på flaske vet jeg ikke. Men etter å ha plottet inn mine bryggeritall i beersmith, tatt frem kaklulatoren og så lagt tallene inn i bertsmith igjen så sier programmet at det stemmer med OG og IBU.

Jeg tar forbehold om at jeg kan ha skrevet noe baklengs eller glemt noe nå. Dillet med dette for et år siden så det er litt fritt etter hukommelsen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Miguel skrev:
5. Jeg har bare drysset over. Hvis det er noe for/imot vet jeg ikke. Når skummet har lagt seg så havner jo gjæren i ølen til slutt.

Det er viktigt å rehydrere gjæren før du har den  i vørteren, hvis du drysser gjæren rett i vørteren, så dreper du ca halvparten av gjæren.
Så uansett hvordan du gjør de andre tingene på den "varme" siden av bryggingen, så ville jeg hatt  fokus på det som skjer etter at gjæren/oksygen er kommet i, feil der vil ha mye større konsekvens enn om du har med litt trub og humle.

Bernts skrev:
Miguel skrev:

Det er viktigt å rehydrere gjæren før du har den  i vørteren, hvis du drysser gjæren rett i vørteren, så dreper du ca halvparten av gjæren.
Så uansett hvordan du gjør de andre tingene på den "varme" siden av bryggingen, så ville jeg hatt  fokus på det som skjer etter at gjæren/oksygen er kommet i, feil der vil ha mye større konsekvens enn om du har med litt trub og humle.

Jeg gjorde du de første gangene. Men t.o.m på pakka så står det at det bare er å drysse over. Har ikke merket noe forskjell.  Ser for meg at å rehydrere så gir man gjæren 30 minutters forsprang, som jeg ikke ser på spm noe nevneverdig.

Da har du mye god lærdom i vente
Det er ikke bare celleantallet som spiller inn når man lager øl, også vitaliteten på de cellene som tilsettes spiller en vel så stor rolle for hvordan smaksprofilen blir i det ferdige produktet.
Grunnen til at tørrgjær rehydreres er at den første tiden tørrgjær er i kontakt med veske så har ikke gjærcellen mulighet til å kontrollere hva som passerer igjennom celleveggene, ved sprinkling rett i vørteren gir det en gjær som har en dårlig vitalitet, og som kan gi uøskede smaksprofiler i ølet, samt at opp til 50 % av gjærcellene kan dø.
Følger du det som står på pakken lager du riktignok øl, men det er forskjell på å lage øl og ØL.

Jeg synes det er underlig at så mange bryggere slurver og neglisjerer korrekt gjærbehandlig når man vet hvor mye det har å si for det ferdige resultatet.
Bryggere lager vørter, gjæren lager øl, derfor må man ta godt vare på den.

Akkurat det med hva som slipper igjennom celleveggene visste jeg ikke.  Greit at det er lett å overpitche med tørrgjær da.

Jeg skal splitte en batch i to og teste.

Takk for svar :)

Hvordan anbefaler dere å rehydrere gjæren?
Koke opp 2-3 dl. vann, og la det kjøle seg til ca. 20 grader også røre inn gjæren med ei steril skje for å la det stå i ca. 30 min?
Mine brygg pleier å være basert på S04.

Miguel skrev:
3. Cold-crashing. Hvis du holder deg unna frysepunktet er du helt safe, gjæren overlever selv med fryst dunk, men bruker vel litt lengre tid på å hente seg opp igjen. Man fryser jo gjær til lagring. Ølen blir en del klarere.
Frysing i vann (eller øl) dreper gjær. Noen gjærceller vil nok overleve, men mesteparten vil drepes gjennom at krystalliseringen av vannet ødelegger celleveggene. Når gjær fryses for lagring blandes det med glyserol for å unngå dette.

janerik80 skrev:
Takk for svar :)

Hvordan anbefaler dere å rehydrere gjæren?
Koke opp 2-3 dl. vann, og la det kjøle seg til ca. 20 grader også røre inn gjæren med ei steril skje for å la det stå i ca. 30 min?
Mine brygg pleier å være basert på S04.

Som beskrevet ovenfor, la gjæren ligge litt i vannet før du rører det sammen.

Spanderer du på deg et medlemskap, så får du tilgang til en egen seksjon med forskjellige artikler bla annet om gjærstarter.
Lykke til med bryggingen :brygging:

Bernts: Supert, da skal jeg gjøre det neste gang :)
Er forøvrig medlem, men ser jeg har klart å registrere meg på hypersys med en annen e-post adresse enn det jeg er registrert med her. Har nå endret profilen min på hypersys slik at det er samme e-post adresse begge steder.
Vet du om dette oppdater seg selv slik at jeg får tilgang på medlemsseksjonen, eller bør jeg kontakte brukerstøtte? Ser de sendte ut en post om at det hadde vært litt problemer med denne knyttingen tidligere.

Glennrlie: Takk for tipset :) Har vært der og tatt en titt nå. Ser ut til at de anbefaler at vannet eller vørteren er 27 grader når gjæren strøs over.

Mange takk for svar folkens!  :skitbra:

Det var en reportasje i magasinet Brew Your Own en gang i 2013 (tror jeg) hvor det etter svært inngående studier viste seg at det rehydrering av gjæring ikke ga noen som helst effekt.....
Jeg har sluttet med dette og merker ingen forskjell.

Jens Martinsen skrev:
Det var en reportasje i magasinet Brew Your Own en gang i 2013 (tror jeg) hvor det etter svært inngående studier viste seg at det rehydrering av gjæring ikke ga noen som helst effekt.....
Jeg har sluttet med dette og merker ingen forskjell.

Bare for å presisere: Artikkelen (fra desember 2011) var basert på forsøk gjort av hjemmebryggere og uten skikkelige kontroller. Ikke akkurat vitenskapelig, spør du meg. Selv om jeg selv har tømt tørrgjær rett i bøtta mange ganger, og laget gode øl, er rehydrering det beste: http://koehlerbeer.com/2008/06/07/rehydrating-dry-yeast-with-dr-clayton-cone/

Svar på Q2-
Jeg fjerner skum. Jeg liker å gjøre det. Vørteren blir gylden og "ren". Et pent syn som jeg innbiller meg også gir en god finish på det ferdige øllet. :).

Tilbake
Topp