Litt nybegynner spørsmål

Q5: lurer på det samme. jeg bruker selv mørtelblander på drillen noe som gir meg ca 10 cm med skum etter noen minutters kjøring med drillen... jeg har tidligere helt den rehydrerte gjæren rett i skummet og så rørt det forsiktig sammen med en sleiv. men det store laget med skum bekymrer meg litt. hva gjør dere andre som bruker mørtelblandere? rehydrert gjær (eventuelt gjærstarteren ved fersk gjær) rett i skummet og så ferdig.. eller rører dere det hele sammen, eller venter/fjerner dere skummet? eller tilsetter dere gjær før vispingen starter? setter pris på noen tips her

Tilsett gjæra før du skummer.... og få en unødvendig bekymring mindre :)
Forøvrig er betong mixere ikke bra for plasten, da den lager riper som kan medføre øket risiko for infeksjoner pga ulumskheter som setter seg I ripene (der ble det en bekymring til, så det jevner seg ut....)

Hehe.. Utjevning er fint :)
Jeg er veldig forsiktig slik at blanderen ikke kommer i kontakt med plasten så det går fint.

Angående pitch før drilling så var jeg redd for at jeg stresset gjæren litt vel mye ved å gi den rundjuling med drillen i flere minutter.... Men kanskje gjæren tåler det?

Hehe.. Utjevning er fint :)
Jeg er veldig forsiktig slik at blanderen ikke kommer i kontakt med plasten så det går fint.

Angående pitch før drilling så var jeg redd for at jeg stresset gjæren litt vel mye ved å gi den rundjuling med drillen i flere minutter.... Men kanskje gjæren tåler det?
Ristet både før og etter tilsetting av gjær inntil jeg fikk O2 utstyr... Cellene blir nok litt svimle av all røringen, men de kommer nok til hektene igjen når du er ferdig med med piskinga vil jeg tro :)

Tilbake
Topp