Litt start hjelp ?!

Hei.
Jeg og en kamerat har tenkt på å prøve å brygge vårt eget øl, etter at vi har hørt over alt at dette er så mye bedre. i den sammenheng lurte jeg på om noen kan legge ut fremgangsmåten med litt forklaringer, og helst med link til hvor det kan kjøpes. Vil helst lage et lyst øl, siden det er det jeg synes er best innen kjøpe øl.

ser frem til en tid som ølbrygger hvis jeg får litt hjelp.

mvh en håpfull
 
Hei, og velkommen til forumet!

Det finnes allerede noen artikler på nettsiden til Norbrygg som forklarer noe om hjemmebrygging. Se gjerne helt øverst under 'Artikler'.

Men når vi likevel er i gang: dere ønsker altså å brygge lyst øl. Da kan du i utgangspunkt prøve å brygge øl av ekstrakt (se også ekstraktbrygging under 'Artikler'). Da trenger du ikke stort mer enn en gjæringsdunk, hevert, gjærlås, hydrometer og måleglass, samt ingredienser (maltekstrakt, humle og gjær) samt tomme flasker og rengjøringsmiddel.

For å finne en butikk i nærheten til der dere bor kan dere sjekke kartet på nettsiden. Du må finne en 'blå' eller 'gul' butikk for å få tak i ovennevnte ingredienser.

Har dere allerede litt utstyr stående, og hvor villig er dere til å mekke noe slik at man kan lage øl av ordentlig malt?  :brygging:

Når det gjelder kvalitet på øl, så tror jeg at man kan lage best øl med ordentlig malt (eller man kan styre prosessen best). Deretter kommer øl laget av maltekstrakt som også gir gode resultater, og på sisteplass er det øl laget med ølsett. Du kan jo prøve det først, men kvaliteten er ikke til å skryte av og kan ikke direkte betegnes som 'så mye bedre'.
 
takk å takk. skal prøve ut med maltekstrakt. har desuten litt av utstyret fra før som, gjeringsdunk, hevert og gjærlås.
 
Tilbake
Topp