Litt tips og triks mottas

Satt et brygg Gateway Addicitve IPA for en drøy uke siden og gjorde en feil. Humlen som skulle tilsettes ved 0 min, ble ikke tilsatt før etter nedkjøling. Litt panikk, så kastet den oppi.

OG på 1.070. Det ble bare 19 liter og skulle vært 25 liter. Så altfor høy OG.

Tilsatte tørrhumle i dag og lurer på om det kan være infisert. SG på 1.010 nå som gir en ca % på 8.
Smakte litt alkohol, men langt fra så sterkt som det gjorde rett etter stormgjæring.

Jeg reagerte imidlertid på skumlaget. Slik har det ikke sett ut i tidligere brygg. Kan det være infisert?

Spørsmål 2: Jeg ønsker gjerne å justere ned alkoholprosenten litt. Kan jeg tilsette kokt og nedkjølt vann når jeg stikker om og tapper? Tenkte å blande 3-4 liter vann i sukkerlaken i et kar før jeg stikker om ølet.
D078A797-7DCA-4EBF-B0F6-861F024DA995.jpeg
 
1) Hvis det grønne på bildet er humlen du akkurat har hatt i, ser det der helt normalt og greit ut, ikke noe av det jeg kan se som tyder på infeksjon.

2) Ja. Problemet er at det tar litt tid å luftkjøle mange liter, men du behøver ikke gå lengere ned enn til drøyt 40. Selv om de første gjærcellene som kommer ned får en grum skjæbne, er det hele snart i en grei temperatur for flaskegjæringeg. Jeg har brukt denne metoden mange ganger med mer eller mindre vann ettersom det er behov for / ønske om å justere ned alkoholprosenten.
 
Sist redigert:
1) Hvis det grønne på bildet er humlen du akkurat har hatt i, ser det der helt normalt og greit ut, ikke noe av det jeg kan se som tyder på infeksjon.

2) Ja. Problemet er at det tar litt tid å luftkjøle mange liter, men du behøver ikke gå lengere ned enn til drøyt 40. Selv om de første gjærcellene som kommer ned får en grum skjæbne, er det hele snart i en grei temperatur for flaskegjæringeg. Jeg har brukt denne metoden mange ganger med mer eller mindre vann ettersom det er behov for / ønske om å justere ned alkoholprosenten.
Setter du kjelen du har kokt vann i i kaldt vann, tar det ikke veldig lang tid. Jeg trur jeg hadde kosta på meg det.
 
På bildet er det tørrhumle tilsatt 30 sekunder før bildet.

Takk må prøve dette. Tenker at 4 liter sukkerlake er tilstrekkelig og kjøler ned ved å sette pannen i en større panne med kaldt vann.

Skjønner ikke hvordan dette gikk. Sannsynligvis har jeg komt ut av tellingen når jeg fylte i meskevannet med 3 liter om gangen.
 
Et lite tips: Lag merker i bryggesleiven for hver femte liter, så er det lett å kontrollmåle ;-) (Jeg har en 35 liters Bryggselv-gryte, i den er det rimelig nøyaktig 1cm pr liter
 
Endar du med altfor høg OG etter kok så kan du vurdera å etterfylla litt vatn i kjelen eller på gjæringskaret, viss du då ikkje har lyst på eit øl på vel 8 % då .. Det er litt verre andre vegen, dersom du får for låg OG og må styra med å tilsetta sukker eller maltekstrakt.
 
Joda, problemet var at jeg ikke målte og oppdaget dette før det var ferdig nedkjølt i gjøringsbøtta.
Merkelig dette, jeg føler jeg glemmer noe hver gang jeg brygger. Burde kanskje roe ned på ølsmaking under neste brygg.

Ølet er nå stabilt på 1.008 sg. Med 7,5 formelen gir det en øl på 8,2 %.
Smaker alkohol.
Ølet er jo ferdig humla. Noen andre triks for å dekke over alkoholsmaken en liten smule? Eller vil karbonering og nedkjøling fikse det?
 
Joda, problemet var at jeg ikke målte og oppdaget dette før det var ferdig nedkjølt i gjøringsbøtta.
Merkelig dette, jeg føler jeg glemmer noe hver gang jeg brygger. Burde kanskje roe ned på ølsmaking under neste brygg.
Et par tips:Lag deg en sjekkliste som du følger. Og ikke drikk - i alle fall ikke begynn før det nærmer seg å få vørteren i gjæringskaret.
 
Point taken. Jeg skammer meg.

Men tips for å dekke over alkoholsmaken, eller vil den modnes på flaske etterhvert?
 
Point taken. Jeg skammer meg.

Men tips for å dekke over alkoholsmaken, eller vil den modnes på flaske etterhvert?
Om du er følsom for alkoholstikk og er villig til å få mindre bitterhet ville jeg vannet den ned når du tilsetter sukkerlake i flaskekaret som du var inne på. Alkoholstikk reduseres med tid, men det forsvinner ikke.
 
Sist redigert:
Point taken. Jeg skammer meg.

Men tips for å dekke over alkoholsmaken, eller vil den modnes på flaske etterhvert?
Ingenting å skamma seg for . Me er mange som skulle ha skamma seg ein gong og to då.

dette er sikkert ikkje noko nytt men:
Lag alt til på førehand slik at du ikkje spring rundt på bryggedagen som ei forvirra høne og berre stressar. Blir ikkje noko koseleg brygging av dette.
Lag deg ein bryggelogg der du noterer og har faste felt som du skriv ned måleverdiar i. Kanskje litt enklare å huska på ting som å måla OG (sg mesk, sg skyllevatn, pre boilvolum og pre boil gravity viss du ser verdien i å måla dette), halda styr på vassmengder til mesking og skylling, tilsetting av gjærnæring, siste humletilsetting . Sikkert mykje som høyrest banalt ut, men utruleg kva som kan bli gløymd når du berre skulle gje mat til hunden eller seia god natt til ungane..

Ja, det finst mykje appar du kan bruka, men eg huskar mykje bedre ting eg skriv ned med penn og papir. Det finn eg stort sett igjen og ..
 
Tilbake
Topp