Loddedeler 10mm copper-rør

noen som vet hvor jeg kan få kjøpt det ? har vært på clas/biltema/rørlegger foretning, går for det meste i 12 mm der..

/rune g

10 mm er ganske tynne saker. Hvis du kjenner en rørlegger så kan du kanskje få kjøpt noe hos http://www.ahlsell.no/. Biltema har forresten koblinger til 10 mm rør, men det er ikke til å lodde: http://www.Biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=607

Si ifra hva du trenger, så har nok jeg dette liggende. Er gasstekniker og har gått bort fra loddedeler til kjappere løsninger, har derfor en hel masse loddedeler liggende.

Frank skrev:
Si ifra hva du trenger, så har nok jeg dette liggende. Er gasstekniker og har gått bort fra loddedeler til kjappere løsninger, har derfor en hel masse loddedeler liggende.

Hei Frank

Jeg fikk tak i 20 meter 10 mm kobberrør på loppemarked i helga - 100 kroner! :)  Men som nevnt ovenfor er 10 mm loddedeler vanskelig å få tak i.. Har du flere er jeg interessert i å kjøpe noen!

- 4 x vinkel (albue)
- 2 x 10mm-12mm muffe (evt 10-15), til å få tilsluttet hageslange.
- evt. også en ordning for å få montert en Gardena-type hankjønn i begge ender

Jeg bor i Oslo.

Evt. om noen andre har tips til hvor man får tak i dette?

Har vært byen rundt.. Clas Ohlson, Biltema, Jula og en rørlegger. Finner ikke.

MEN: man kan bruke 12mm kobberrør som loddedeler til 10mm rør, fant jeg ut! Hvis man har en rørbøyer burde det gå fint.. de koster fra 150kr.

Jeg hadde store planer om å lage en dobbel kjølespiral, da det er mere effektivt med to spiraler på 3 meter enn én på 6 meter - ved for lang spiral blir de siste meterne av spiralen den samme som i vørteren.

Hadde tenkt å koble en T (loddedel) i hver ende av de to spiralene og kjøre samme ut/inn-rør. Fant 12mm T-koblinger på clas ohslon. Biltema og Jula har bare skrukoblinger, og de vil jeg helst ikke koke i vørteren.. vet ikke hva de inneholder av nickel og annet.

Eventuelt blir det en motrstømskjøler på meg.. fant noen passende deler på Clas O: T-koblinger med mutter for 15mm rør + en overgangsnippel fra 15mm-kobling til 10mm rør

Kommer bilder etterhvert uansett hva det blir til :)

Regner med at jeg har de delene på lager, skal bare gå igjennom rotekassene med slike deler.

Ellers er det ikke noe problem å lodde 12mm evt 15mm deler til mindre rørstørrelser. Varm opp delen så den gløder, bruk vannpumpetanga til å klemme sammen en side. Da blir det tett og fint. Bare å legge på litt sølv så er det i boks.

Stakk ut å sjekka hva jeg hadde. Har nå 4 stk 10mm 90bend og en overgang 10mm-1/2gjenger. Denne loddet jeg med 40% sølv, men den skal vel stort sett ligge på utsiden av brygget.

Hvor skal jeg sende dette?

Sverre K skrev:
Eduard skrev:
Du husker da vel å lodde med sølv-lodding og ikke bly-lodding? ;)
Hvorfor det alt av drikkevannsrør er jo loddet med tinn/bly?

Det ble forbudt i sent 70 eller tidllig 80 tall, det er 3 % sølv og 97 tinn det går på, men det heter ikke sølvlodd som er til hardlodding og inneholder mye sølv og trenger høy temperatut.

Oddvar Demmo skrev:

Det var en fin link! Fant forresten ut at Oslo VVS senter en kort sykkeltur unna her (Furuset, Oslo) hadde et helt smågodt-stativ med loddedeler!  :skitbra: 25 kr per del, så jeg handla det meste på Clas Ohlson, men fant noen fine 15mm-10mm-overganger.

Har laget en dobbeltspiral, sånn at den egentlig består av 2 selvstendige spiraler satt sammen med 2 T-kryss.  Har da ca 5m + 7m 10mm kobberrør i spiralene, og 15 mm til vann ut og inn.

Dobbelt-spiralen blir mye mer effektiv enn å ha 12m alt i alt, da kjølevannet får en temperatur mer og mer lik vørteren, jo lengere rør man har.

Noen med litt loddeerfaring som kan gi et godt tips om hvordan man kan tette en utett lodding?  Et par av de første jeg satte sammen var vanskelig å få til å suge opp tinnet. Det kan ha noe med at jeg ikke penslet på flussmiddel på begge flater. En av disse skjøtene drypper litt da jeg holder igjen for vannet og lager trykk.

Hvordan kan jeg reparere loddingen? Regner ikke med at den kan skilles uten å ødelegge delene.

mojo skrev:
Noen med litt loddeerfaring som kan gi et godt tips om hvordan man kan tette en utett lodding?  Et par av de første jeg satte sammen var vanskelig å få til å suge opp tinnet. Det kan ha noe med at jeg ikke penslet på flussmiddel på begge flater. En av disse skjøtene drypper litt da jeg holder igjen for vannet og lager trykk.

Hvordan kan jeg reparere loddingen? Regner ikke med at den kan skilles uten å ødelegge delene.

Du kan skille delene etter å varmet dem opp.
Det du gjør når du skal lodde er å først pusse med den "grønne" siden av en svamp eller med pussefiller fra fx. rørleggeren, skjøter, albuer etc. må være blanke siden du ikke kommer lett til inni dem. (er rørene blanke trender de ikke å pusses)
Så må du ha ett flussmiddel som kan brukes sammen med gass, dette har jeg kun sett hos rørleggere, jeg har prøvd mange men de fungerer langtfra like bra sammen med gass, det kan gjøre det verre å få tinnet til å sitte fast.
Kan du kaste de delene du startet med gjør du det og pusser rørendene, så sykler du til Oslo VVS og får egnet flussmiddel (tipper du har et fra CO, det er sikkert egnet sammen med elektridk oppvarming) så lodder du sammen igjen og jeg tør nesten love det blir tett, men det kan være vanskelig å pusse rør som er loddet på helt blanke så du kapper de kanskje av.

Takk for tips!

har allerede kappet av en gang, så svingen på spiralen begynte å bli litt skarp øverst.. ikke noe problem i praksis, men ville helst at den skulle se noenlunde fin ut også. :)

Jeg varmet opp loddingen ordentlig godt, og penslet på tykke lag av fluss på den varme skjøten. Og så la på et fint lag tinn rundt kanten. Det bandt seg fint til overflaten, så nå er den tett! Brygget de 2 første batchene med den i går! Moro!

Regner med å ordne loddingen litt sikrere før neste brygg..

Diverse bilder fra kjølespiral-produksjonen. Var så heldig og fant 25 meter 10 mm kobberrør på loppemarked til en 100-lapp! ;D

(håper ingen får komplekser av den gyldne hudfargen..)

Vedlegg

• IMG_2791 resize.JPG
    IMG_2791 resize.JPG
    45,2 KB · Sett: 275
  • IMG_2793 resize.JPG
    IMG_2793 resize.JPG
    96,1 KB · Sett: 261
  • IMG_2855 resize.JPG
    IMG_2855 resize.JPG
    46,6 KB · Sett: 269
  • IMG_2794 resize.JPG
    IMG_2794 resize.JPG
    93,6 KB · Sett: 275
  • IMG_2856 resize.JPG
    IMG_2856 resize.JPG
    58 KB · Sett: 280
  • IMG_2885 resize.JPG
    IMG_2885 resize.JPG
    59,3 KB · Sett: 263

Så må du ha ett flussmiddel som kan brukes sammen med gass, dette har jeg kun sett hos rørleggere, jeg har prøvd mange men de fungerer langtfra like bra sammen med gass, det kan gjøre det verre å få tinnet til å sitte fast.
Kan du kaste de delene du startet med gjør du det og pusser rørendene, så sykler du til Oslo VVS og får egnet flussmiddel (tipper du har et fra CO, det er sikkert egnet sammen med elektridk oppvarming)
[/quote]

Bare for å bidra med min egen erfaring: Jeg har loddet kjølespiral med diverse bend og en skjøtemuffe, en H-formet skyllemanifold og en silemanifold, alt sammen med flussmiddel fra ClasO og gasslampe. Tett og fint, ingen problemer  :skitbra:

(auda, det ble visst litt kluss med sitatmarkeringen overfor)

Henning1 skrev:
Bare for å bidra med min egen erfaring: Jeg har loddet kjølespiral med diverse bend og en skjøtemuffe, en H-formet skyllemanifold og en silemanifold, alt sammen med flussmiddel fra ClasO og gasslampe. Tett og fint, ingen problemer  :skitbra:

(auda, det ble visst litt kluss med sitatmarkeringen overfor)

Joda, men du er kanskje god til å lodde, uansett, det ene kan være bedre enn det andre, Mercedes vs. Skoda

Kanskje både Mercedesen og Skodaen går gjennom EU-kontrollen uten anmerkninger, og det er nok det (aller) viktigste  ;)

Jeg er/var nybegynner som loddemann, i hvert når det gjelder kobberrør, men jeg gjorde hjemmeleksa før jeg satte i gang, og fulgte anvisningene nøye. Men som antydet, bare mine to øre som bidrag til tråden. Jeg mente ikke å motsi deg.

Tilbake
Topp