London, engelsk øl

Spørsmålet dreier seg om hvilke mørke ølsorter som bør prøves på en utflukt til London, og hvor disse befinner seg, i hvilke puber, da man jo har hørt at engelskmennene skal ha god greie på øl, men også cider skal de ha kunnskap om, så informasjon om slikt er også interessant.
 
Ikke noe lett spørsmål. Det er utrolig mange puber i London, men ikke så mange av dem er bra. Dette nettstedet viser puber i London. Du går ut fra nærmeste undergrunnsstasjon og du får opp et mylder av puber.
http://www.fancyapint.com/ Til venstre på siden kommer det opp en oversikt over de beste i området med "pints". Veg puber med 3 eller helst 4 og mer. Det stemmer stort sett bra. Hvis du velger en pub kommer det fram mere informasjon.
Ellers har Camra (Campain for real ale) bøker til salgs. "London Heritage Pubs" og "Around London in 80 Beers" har jeg brukt.
Hva slags øl. Engelskmenn generelt har desverre ikke så mye peil, de drikker ofte lager. Men det finnes folk og pubeiere som vet hva de gjør, men da må du finne dem.
Har tappekranene store hendeler og ølet blir pumpet opp med dem er du som regel på rett veg. Prøv deg frem og bestill "half pints". Cask ale eller real ale er ferskvare. Samme ølet kan være fantastisk i en pub, men dårlig i neste. Eller du kommer tilbake etter 3 dager og det ølet du syntes var godt ikke lenger smakte. Når ølet skal severes blir fatet åpnet-oksygen kommer til. Sekundærgjæring og så får ølet kullsyre og blir servert. Men ølet blir desverre dårlig /oksydert etter noen dager. Derfor vil samme øl smake forskjellig fra dag til dag (time for time for de med gode smaksløker).
Gode puber med real ale har ofte god cider også. Du kan prøve "Perry"-pærecider hvis de har.

janh
 
Noen steder jeg mener du MÅ besøke:

The Jerusalem Tavern i Farringdon, The Lamb & Flag i Covent Garden, The Dove ved Themsen i Hammersmith-området og The Market Porter rett sør for Themsen ved Borough Market. Ellers finnes det selvsagt ufattelig mange fine puber ellers også. Mange steder har de samme ølene, men på The jerusalem Tavern får du hele utvalget til St. Peter's Brewery, og på the Market Porter rullerer utvalget stadig. I alle fall 8 cask-øl til enhver tid.

God tur!
 
Jeg holder meg til KISS-regelen: www.pubs.com. Den er den enkleste og greieste siden når det kommer til tradisjonelle puber i London. Her er kun gamle og æverdige steder å finne! Jeg er etter hvert svært godt kjent med London sine bedre vannhull, og mye er takket være pubs.com.

Ok da, et lite tips: Princess Lousie i 208 High Holborn. Om så bare for å se hvordan en ekte viktoriansk pub så ut. Nettopp åpnet etter lang tids restaurering og er virkelig et syn for guder.
http://www.pubs.com/pub_details.cfm?ID=226
 
Turen er jo nå et forlengst fullført prosjekt, og jeg må takke Gahr for tipset om Jerusalem Tavern, som var storartet. Det kan umulig finnes bedre ølhus.
 
Tilbake
Topp