Lucky Jack

Brygget Lucky jack den torsdag 9.9 oppskrift sa OG 1046 og FG 1008. fulgte stekmeskinga i anvisninga, hadde ok kontroll på temp heile veien. Starta med 21 L vatn til mesking, skylla med 11L. hadde da ca 27 L til kok. etter kok var SG 1047, og 22L i gjæringskaret. Tilsatte 2 stk SAFALE US-05 gjær og satte10407646_10152672358831203_6677905171182261407_n.jpg det på 19,5 grad i gjæringsskapet.Tilsatte tørrhumle på dag 5 (14.09) målte da SG til 1025.
Målte i dag igjen (18.09) SG og den er 1025. Er det ikkje litt merkeleg at den ikkje har endra seg på 4 dager.
 
Refraktometer viser ikkje rett når det er alkohol i ølet. Er vel mulig å regne om, men enklaste er hydrometer for måling av FG. Ølet er sannsynligvis ferdig utgjæra, derfor ingen endring.
 
Beersmith appen og en rekke andre regner galant over.

Edit: mens jeg ennå er innafor tidsfristen; et hydrometer bør man ha åkke som :)
 
Med omregning kan det se ut som at du ligger på ca. 1.013 nå. Det blir aldri heelt nøyaktig (ref kommentar fra SølveB), men kan indikere at du mer eller mindre er ved veis ende. Ville kanskje økt tempen til 21-22 grader i 2-3 dager for at US-05 skal rydde etter seg, og så flasket/kegget.

Dog som anbefalt av de over: hydrometer er et must for "fasitsvar".
 
Sier som Sjakkt, hydrometer er et must for måling av FG.
Coldcrashing er meget greit da du får et meget klart øl. Stresser du ned temperaturen, kan du bli litt plaget med kjøletåke. Selv senker jeg tempen med 3 grader pr.døgn og det fungerer fint..
 
Jeg planlegger å brygge en Lucky Jack-klone og opplever at humletilsetningene f.o.m. 15 min gjenstående kok og utover gir nok/ønsket IBU uten å tilsette Perle (rundt 9,4% alfasyre) @ 60 min. Både Chinook, Amarillo og Citra er relativt høyalfa.

Vil 5 gram Perle gi noe som helst spesielt preg, eller er det like greit å sløyfe den (så jeg slipper å redusere aroma-/smakshumle for å unngå for høy IBU)?
 
Sier som Sjakkt, hydrometer er et must for måling av FG.
Coldcrashing er meget greit da du får et meget klart øl. Stresser du ned temperaturen, kan du bli litt plaget med kjøletåke. Selv senker jeg tempen med 3 grader pr.døgn og det fungerer fint..
Stemmer det at langsom nedkjøling ifm Cold-crash kan hjelpe for å unngå kjøletåke? Trodde det var andre årsaker til kjøetåke, som f.eks for langsom nedkjøling av vørter etter kok...
Bruker selv ca ett døgn+ på nedkjøling fra ca 20 til 2-3gr og holder der I 2 døgn før tapping.
 
Vil 5 gram Perle gi noe som helst spesielt preg, eller er det like greit å sløyfe den (så jeg slipper å redusere aroma-/smakshumle for å unngå for høy IBU)?

Jeg kan i alle fall si at da jeg brygget Lucky Jack-klonen ble den langt mindre bitter enn originalen. Likevel et veldig godt og lettdrikkelig, friskt øl, men personlig - basert på erfaringen med min ene batch - ville jeg ikke droppet det.
 
Stemmer det at langsom nedkjøling ifm Cold-crash kan hjelpe for å unngå kjøletåke? Trodde det var andre årsaker til kjøetåke, som f.eks for langsom nedkjøling av vørter etter kok...
Bruker selv ca ett døgn+ på nedkjøling fra ca 20 til 2-3gr og holder der I 2 døgn før tapping.

Brewer's Clarex skal vel motvirke kjøletåke? Betyr det at jeg ved bruk av det for eksempel kan sette gjæringskaret ut over natta for å cold-crashe det med bra resultat?
 
Tilbake
Topp