Ludde's bryggeritråd ;)

ludde

Norbrygg-medlem
Tenkte at jeg fikk starte opp en liten tråd der jeg kan hive inn endel spørsmål nå når jeg skal til med å transformere en VVB til et ølbryggeri.
Jeg har tatt hjem to stk 200L VVB, siden jeg nok kommer til å ødelegge den første i læreprosessen ;).
Har sett på postene på forumet her at det er smart med et varmeskjold utenpå kjelen og at det brukes en VVB som er litt større for å få til dette. Kan jeg ikke bruke det "skallet" som allerede er utenpå VVBen?
Og når jeg nå skal dissekere VVBen, er det greiest å bare legge den flatt og dele hele sulamitten i to med vinkelsliper, eller tar jeg av det ytre skallet for så å dele innmaten i to?
Skal ta endel bilder av hele prosessen fra begynnelse til slutt tenker jeg, tror kanskje det (håper iallefall) er flere enn meg som lurer på disse små, praktiske tingene og på bildene som ligger ute av VVB bryggerier er jo allerede VVBen demontert...

Uansett, er glad for alle tips og triks som kan hjelpe meg med å få realisert bryggeriet mitt.
 
Du må vite hvor stor kjele du vil ha.
Du må styre unna beredere som har blandeventil på siden, de er også flenset i topp og bunn, dermed har du et oppsamlingssted for grums etc.

Tar du en 200 liters og utnytter alt mellom topp og elementet får du en 145 liters slett kjele, men du må da sveise på bunn, anbefales.

Gass bruker jeg ikke, med det finnes beredere med Ø 45 og Ø 50 cm.bruker du to slike vil jeg tro du har et meget bra varmeskjold, ellers bukes det som er utenpå berederen.

EDIT: mitt siste kjeleprosjekt http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3931.msg29577/topicseen.html#msg29577
 
Takk for info :D. Jeg tror jeg tok med meg en av hver type VVB... Skal se litt mer på det når jeg får dissekert dem :). Jeg har planer om kjele på ca 100L, mao. dele VVB i to og ha en til vann og en til å koke brygget i.
 
Kom på en ting til..
Jeg har jo planlagt på bruke en kjøleboks som meskekar, men hva om jeg isteden lager til en maltkurv som jeg kan senke ned i kjelen alà Speidel.. Er det noen som gjør dette? hvordan bør jeg evt. da dimensjonere denne "kurven" og hva kan jeg lage den av? Hvor store er hullene i bunnen av kurven/røret?

Neste spm.: Hvis jeg da finner ut at det er på Speidel-måten ;) jeg vil gjøre det, vil det ikke da bli litt grums i vørten etter at malten er silt og skylt? Skal dette bare bli med i kokingen eller bør jeg tappe ut det nederste?

Er det fordeler/ulemper med disse to forskjellige måtene?
 
Jeg har laget bryggerutstyr med VVS beredere.

De fungerer utmerket.

Med dette utstyret kan jeg brygge med intill 45 kilo malt.

Hvis jeg skal brygge fra 50-100 liter koker jeg i det minste karet, skal jeg brygge optill 150liter må jeg bruke det store, og hvis jeg skal brygge opp mot 250liter må jeg koke i begge karene samtidig.

Meskekaret fungerer også utmerket. Utbytte rundt 85-90% med partiskylling.

Her er bilder av utstyret mitt: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2761.0.html
Jeg har familie og barn som krever mye av min tid, derfor er det begrenset med tid jeg kan bruke til brygging, derfor passer det bra å kjøre store brygg hver gang jeg brygger. Familie og venner er helt ville etter å få med seg hjem noen flasker etter at de har vært på besøk så det det overhode ikke noe fare for at øl skal gå "ut på dato"
                                             
 
Ok, men her har du en tank for varmtvann, og en tank for mesking? Jeg tenker mer på å varme opp vannet i samme kjelen som skal koke vørten og ha et kurv som senkes nedi her for å ha malten i slik som Speidel Braumeisterene fungerer. Er det slik du har satt det opp?
Har du flere bilder du evt. kan sende meg? Er interessert i å se hvordan alt dette er satt sammen. Merk, jeg er helt ny med dette så jeg har ikke helt kontroll enda :).

Alle tankene dine er doble, ikke sant? Der en VVB er brukt som varmeskjold utenpå den andre? Jeg komme og til å ha varmeskjold, men planlegger å bygge det av "skallet" som er utenpå VVB fra før av... Har ikke plass til så mange VVB i garasjen enda, må rydde litt først ;).
 
Stana sitt 50 liters bryggeri har også meskerør inni kokekjelen, denne fyller vel kjelen helt opp ca.
Jeg lagde et slikt system helt i begynnelsen av bryggekarieren, boret bl.a. for store hull, 3 mm. fykk et lavt utbytte så den ble ikke mye brukt.
 
hm, tror jeg skal prøve meg på det... uten å borre selv ;). Finnes vel perforerte stålplater som man kan lage bunnen av tenker jeg, eller så går det vel med en eller annen finmasket netting eller noe sånt... Hvor store er hullene i det maltrøret som er med i Speidelene?
 
Stana kan lage perforet plate til deg, problemet med å kjøpe netting eller hele perforerte plater er ad du får noen tusen kroner so kanskje ender i søpla.
 
Hvis en skal lage en meskerør lik stana, så tror jeg det kan være lurt å lage den av en lik VVS bereder som hovedtanken.

En kapper av bunnen og toppen av tanken, deretter så legger du tanken ned og kapper den på langs.

Poenget er at du fjerner feks. 5 cm av diameteren, for så å sveise den sammen igjen. Da burde du få et meskerør som passer perfekt.


Bunnen lager du av en rustfri stålplate som du kutter mange slisser i med en 1mm kappskive for rustfritt.
 
Ah, genialt :D. Det hjelper å spørre, plutselig kommer det noen som tenker litt annerledes  ;D. Jeg tok kontakt med en blikkenslager for å sjekke pris på perforert stålplate for å lage bunnen av, samt hva de evt. skulle ha for å lage meskerøret. For å si det slik, jeg slo det fra meg med en gang ;).
 
Ramsvatn skrev:
Hvis en skal lage en meskerør lik stana, så tror jeg det kan være lurt å lage den av en lik VVS bereder som hovedtanken.

En kapper av bunnen og toppen av tanken, deretter så legger du tanken ned og kapper den på langs.

Poenget er at du fjerner feks. 5 cm av diameteren, for så å sveise den sammen igjen. Da burde du få et meskerør som passer perfekt.


Bunnen lager du av en rustfri stålplate som du kutter mange slisser i med en 1mm kappskive for rustfritt.

Vil du spare deg for sveising kan du skru isammesn sidene, evt med Tec7 imellom, har du mulighet til å "banke" en del av berederen flat er du spart for å kjøpe silbunne og.
Mesketanken må ikke være tett, dermed har du et 0 kost projekt på mesketanken.

EDIT:
mener selvfølgelig at maltrøret ikke må være tett. :)
 
Tror virkelig jeg må prøve meg på å lage et maltrør :). Kan jo bli bra... Får sjekke litt rundt om noen har en bit med rustfri stålplate liggende og slenge, eller som du sier, får jeg banke litt av den ene tanken flat og bruke det.

Hvor lang/høy skal maltrøret være? I forhold til selve tanken...
 
et kjapt spørsmål til.. Når man brygger i en kjele som har et maltrør... tapper man da ut det som ligger i bunnen før man koker vørten sammen med humle? En kamerat sa at han tapper alltid ut det første som kommer ut fra meskekaret, siden det inneholder en del grums...
 
aha.. regner med alt blir rimelig klart som blekk når jeg nå engang kommer så langt at jeg får brygget første gangen :D
 
Ramsvatn skrev:
Hvis en skal lage en meskerør lik stana, så tror jeg det kan være lurt å lage den av en lik VVS bereder som hovedtanken.

En kapper av bunnen og toppen av tanken, deretter så legger du tanken ned og kapper den på langs.

Poenget er at du fjerner feks. 5 cm av diameteren, for så å sveise den sammen igjen. Da burde du få et meskerør som passer perfekt.


Bunnen lager du av en rustfri stålplate som du kutter mange slisser i med en 1mm kappskive for rustfritt.

Hvor får jeg tak i 1mm kappskive forresten... alle steder jeg har sett er de 2mm...
 
Tilbake
Topp