lufting av gjærstarter uten bakteriefilter

venaa

Norbrygg-medlem
hei,

jeg tenkte å sette en starter i dag, men har ikke fått fatt i filter til luften for å fjerne bakterier og annet.

er det noen som har erfaring med lufing av gjærstarter med luftpumpe uten filter? hvordan gikk det? Fikk du det til uten å infisere starteren med alle kjøkkenets bakteriekulturer?

eller, - ....

...burde jeg bare kjøre uten luftpumpe til jeg får tak i filter (Sandnes/Stavanger)

Et alternativ er jo bare å kjøre en vanlig starter og så riste på den ved anledning - sjekk MrMalty og velg "intermittent shaking", du må bare kjøre en litt større starter enn om du hadde hatt kontinuerlig lufting.

Hadde jo håpet å tilføre luft kontinuerlig da litteraturen oppgir at oksygenet ved risting brukes opp på mindre enn en time og jeg ikke vil kunne riste hver halvtime i 36 timer.

Ingen akvariepumper i bruk der ute uten filter?

Valget "intermittent shaking" forutsetter at du rister en gang i timen (eventuelt hver andre time). I stede for å styre med kontinuerlig lufting ville jeg heller valgt "simple starter" og ristet så ofte du gidder den første tiden etter at gjæren er pitchet. Da er du helt sikker på at du får en starter som ikke blir infisert... Jeg har prøvd dette selv, og det funker helt fint.

Så anskaffer du deg heller en magnetrører på sikt. Det bygger du enkelt selv til en billig penge, eller du kjøper deg en om du har ti tommeltotter, som meg. Jeg kan i så fall anbefale den fra bryggselv. Koster litt, men er utrolig bra.

Det bygger du enkelt selv til en billig penge, eller du kjøper deg en om du har ti tommeltotter, som meg. Jeg kan i så fall anbefale den fra bryggselv. Koster litt, men er utrolig bra.

Jeg stod her om dagen og ventet på at en av de hyggelige gutta skulle hente noe for meg. og så de hadde en demo på røreren sin, så jeg vred litt på knottene.. Og den er mildt sagt det du skriver, utrolig bra, ble lettere flabbergasted. Det jeg liker litt med den butikken der, de er litt dyrere, men de går all inn på kvalitet.

Jeg har også røreren fra bryggselv og den er rett og slett RÅ. Den drar alt det du trenger at den skal dra og prisen er absolutt ikke gal i forholde til hva du får for pengene.

- men det følger med en mildt sagt merkelig bruksanvisning:mad:. Den er uleselig, og dessuten åpenbart for et annet apparat med varmeplate i tillegg til rørefunksjon!

Har akkurat skaffet meg en, og har flyttet en starter jeg hadde gående, over på den. Imponerende action. Men jag har et par spørsmål:
  • Kan jeg la den gå kontinuerlig - hvis det nå er noen vits i det? Eventuelt på hvilken hastighet? Ser i og for seg ikke ut som om det er noe poeng i å la den gå på full hastighet, forresten.
  • Jeg har en 5 liters Erlenmeyer-kolbe. Hvor stor starter kan jeg ha på den uten at det bobler over? Sørger røringen for å holde krausen på et litt lavere nivå under stormgjæringen?

La den gå kontinuerlig i 36-48 timer. Bruk så høy hastighet at du får et greit hull i overflaten, men du trenger ikke så mye at virvelen når magneten. Røringen gjør at co2 drives ut og krausen ikke dannes. Det kan boble litt men ikke så mye. Det er litt avhengig av gjærtype.

Du kan sikkert ha fem liter i en fem liters kolbe. Femlitersmerker er vel litt nede på flaska. Er kolben veldig full bør du kanskje bruke defoamer.

Edit:
PS. Ikke bruk gjærlås eller propp på kolben. Bare litt desinfisert alufolie løst på toppen.

Sist redigert:
Takk skal du ha. Da kjenner jeg meg på trygg grunn:).

Jeg er litt imponert over gjæren. Godt gjort å klare å formere seg når en kjører karusell hele tidao_O.

Den er massiv. Overkill opp til 5L men iallefall CE godkjent for de som tenker på det. Men bigger is funnier.

Har selv magnet røreren til bryggeland og den bråker som fy, kan hende at magnet som fulgte med ikke er passer med Kolben. Men liker at ting er overdimensjonert slik at en er sikker på at den trekker en 5 l starter..

Easybrew

La den gå kontinuerlig i 36-48 timer. Bruk så høy hastighet at du får et greit hull i overflaten, men du trenger ikke så mye at virvelen når magneten. Røringen gjør at co2 drives ut og krausen ikke dannes. Det kan boble litt men ikke så mye. Det er litt avhengig av gjærtype.

Du kan sikkert ha fem liter i en fem liters kolbe. Femlitersmerker er vel litt nede på flaska. Er kolben veldig full bør du kanskje bruke defoamer.

Edit:
PS. Ikke bruk gjærlås eller propp på kolben. Bare litt desinfisert alufolie løst på toppen.

Hvorfor så lenge?

"Doss says a starter made from an XL pack of yeast into 2 liters of wort will reach its maximum cell density within 12-18 hours. If you're starting with a very small amount of yeast in a large starter, it can take 24 hours or more to reach maximum cell densities. For the average starter, let's just say that the bulk of the yeast growth is done by 12-18 hours. " - Mr. Malty FAQ

Tilbake
Topp