Lukter oliven

Jeg satte mitt aller første brygg til gjæring for 4 dager siden.

Jeg brygger en pilsner på ekstrakt ettersom jeg er nødt til å brygge i en kjeller som er ganske kald på denne tiden av året (kanskje ikke helt ideelt som et første brygg? Men det holder seg ganske stabilt på 10 c så håper det skal gå fint)

Er brygget på pilsnermalt ekstrakt, Saaz pellets til både bitter, smak og aroma og mye saflager w37/70 etter anbefalt dosering. Har også brukt en teskje white labs gjærnæring. OG 1.049

Det begynte å ploppe i låsen etter kun noen timer og har holdt på bedre enn forventa siden da, men nå lukter det sterkt av grønne oliven fra gjærlåsen. Spørsmålet er altså har jeg gjort noe galt ut ifra den informasjonen jeg har oppgitt? Er dette en vanlig lukt? Kan ølet mitt være infisert?

Ikke kjent med den gjæren, men en del gjær lukter fy og fanden før det er ferdig gjæret..

hmmm - grønne oliven er jo snadder, det. Litt fruktig sniffing i gjærlåsen er ikke noe dårlig tegn - men grønne oliven var ny. Får ta meg en tur i kjelleren og kjenne på den pilsen jeg har stående, med samme gjæren. Det er rart hvordan den tanken du har i hodet kan styre det du sanser!

edit: Nei, min har nok mer et snev av pølen, men ikke aggresivt. Klarer ikke helt å få oliven ut av det.

Googlet litt og fant en som hadde den lukta. Mulig løsning var brent malt. Ekstrakt kan kanskje brenne fast i bunnen av kjelen?

merka ikke noe brent lukt eller noe som var brent fast under kokinga, men brukte full varme på plata for å få det til å koke så det kan veldig godt tenkes. Står det noe om resultatet?

Det kan se ut som om de fleste som opplever dette, opplever det i mørke øl, og helst med amerikanske humler. Men du brygger jo pils med Saaz!

Kan det være at dette er en lukt du er spesielt følsom overfor, og at denne lukta kanskje er relativt vanlig, men noe som de færreste merker? Men da ville du antakelig ha kjent den tidligere.

image.jpeg tok du med all trub over i gjærings karet?
ikke at jeg tror det har med saken å gjøre, men det tar seg fint ut å spørre om, virker som om jeg har peiling på et eller annet

Jeg tok en tur og sniffa min egen pils som står og gjærer nå på den samme gjæren som Lokejo bruker (w-34/70). Den lukter klart litt svovel, og det var ikke mulig for meg å få det til å bli oliven. Og jeg prøvde virkelig:).

Tilbake
Topp