Lut som ikke biter?

Vi har lutet gjæringskar (ca 225 g krystallsoda på 60 liter ) i 3 uker.
Når vi skyllet oppdaget vi at det fremdeles var et tynt lag med noe som satt fast. Det kunne minne om et tynt lag med fett.
Det måtte kraftig gnukking til med en ren svamp før et lite område ble bedre (såg at det lyste hvitt fra plasten).
Hva i granskauen er det som overlever en slik omgang med lut?

Hadde forventet at det bare var å skylle, for å fjerne alt som hadde vært der.
 
Vi har lutet gjæringskar (ca 225 g krystallsoda på 60 liter ) i 3 uker.
Når vi skyllet oppdaget vi at det fremdeles var et tynt lag med noe som satt fast. Det kunne minne om et tynt lag med fett.
Det måtte kraftig gnukking til med en ren svamp før et lite område ble bedre (såg at det lyste hvitt fra plasten).
Hva i granskauen er det som overlever en slik omgang med lut?

Hadde forventet at det bare var å skylle, for å fjerne alt som hadde vært der.

Kanskje det var luten dere ikke fikk skylt bort?
Den kan være litt «seig»
 
Jeg mener å ja hørt at det lønner seg å skylle med noe basisk etter kaustisk soda, men det er sikkert noen kjemikere her som vet mer om det enn meg.

Eller bar det syre man burde skylle med?
 
Eller nøytalisere :rolleyes:
Ja kanskje, men tenker det er vanskelig å få til uten å få det for surt igjen. Men skylling gjøres best med rent vann, gjerne varmt. Da får du bort det luten har løsnet. Syren kjøres etterpå for desinfisering. Selvfølgelig aldri regel uten unntak, men dette er en god måte å gjøre det på :)
 
Det jeg leste, og som jeg brukte etter en kraftig omgang med kaustisk soda, var å skylle med syre for lettere å få med all lut. Jeg brukte eddik før jeg til slutt skylte med vann. Deretter vanlig starsan når jeg tok det i bruk.
 
Jeg skjønner tankegangen, det krever godt med enten vann(gjerne varmt, men under 82 grader), flow, eller skrubb å fjerne all lut, men det er en del av det å fjerne det som har løsnet. Bare være litt obs på det hvis du baserer skylling på pH måling. Vanskelig å skille om du har skylt bort luten, eller bare nøytralisert den. Du vil ha den bort ;)
 
Vi har lutet gjæringskar (ca 225 g krystallsoda på 60 liter ) i 3 uker.
Når vi skyllet oppdaget vi at det fremdeles var et tynt lag med noe som satt fast. Det kunne minne om et tynt lag med fett.
Det måtte kraftig gnukking til med en ren svamp før et lite område ble bedre (såg at det lyste hvitt fra plasten).
Hva i granskauen er det som overlever en slik omgang med lut?

Hadde forventet at det bare var å skylle, for å fjerne alt som hadde vært der.
Krystallsoda er ikke lut. Det er et mye svakere, men et mye sikrere alternativ til lut. Typisk brukt til å vaske (krystall-) glass etc. Lut vil (med litt tid) skade glass. I eks. husvask og særlig kraftvask er det lut, og etikettene sier spesifikt at du må skylle vinduene dine spesielt godt om du har fått stoffet på. Lut er skummelt, BRUK BRILLER!
 
Har du hardt vann danner kaustisk soda en film som er vanskelig å fjerne, (reaksjon). Man tilsetter stoffer (Ethylene Diamine Tetra-acetic Acid (E.D.T.A.), Sodium Gluconate, eller Sodium Hexametaphosphate) for å unngå dette. Da unngår man at karbonat skilles ut.
Kan bestilles på eBay.
Tipper PBW (ol) er en slik blanding:
«PBW is an alkaline, non-caustic, environmentally and user friendly cleaner. Cleaner is very effective in removing thick, difficult, and caked-on organic soils. Effective substitute for caustic soda cleaners and household cleaners.»
 
Sist redigert:
Har du hardt vann danner kaustisk soda en film som er vanskelig å fjerne, (reaksjon). Man tilsetter stoffer (Ethylene Diamine Tetra-acetic Acid (E.D.T.A.), Sodium Gluconate, eller Sodium Hexametaphosphate) for å unngå dette. Da unngår man at karbonat skilles ut.
Kan bestilles på eBay.
Tipper PBW (ol) er en slik blanding:
«PBW is an alkaline, non-caustic, environmentally and user friendly cleaner. Cleaner is very effective in removing thick, difficult, and caked-on organic soils. Effective substitute for caustic soda cleaners and household cleaners.»

men, nå var det tydeligvis ikke kaustisk soda ts brukte, jeg overså også glatt det
 
men, nå var det tydeligvis ikke kaustisk soda ts brukte, jeg overså også glatt det
Ops, ja. Krystallsoda er også natriumkarbonat, kaustisk soda er natriumhydroksyd. Men problemet er vel at kalsium i vannet binder seg opp og danner "beerstone", kalsium oxalat, (btw det samme som nyrestein), og dette skjer når vannet er alkalisk. Tilsetningene jeg listet opp er sekvesterende, (isolerer) karbonatet, slik at oxalatet ikke dannes, samt at det binder opp kalsiumet. Krystallsoda er også alkalisk, (samt at det inneholder karbonat), og kalsium finnes i vannet, så jeg vil anta at reaksjonen skjer allikevel(?)
Men er dette en kalsiumfilm vil sterk syre være botemiddelet, (hvis det allerede har dannet seg).
 
Tilbake
Topp