Lys amerikansk/meksikansk lager

Hei
Har prøvd meg på en Tsjekkisk og en pils ala Gahr . Kunne tenke meg å prøve en enda lysere ,
Tenkte 70 % pilsner malt og 15 % flaket mais og 15% ferdigris . Har det noen hennsikt å bruke både mais og ris , eller ?
Mvh
Rune
 
Hvis du vil ha det lysere og smaksmessig lettere, så har det en hensikt. Du vil (så fremt du har god kontroll på gjæringen) ende med noe som likner maltprofilen til en standard amerikansk lager (Bud/Miller/Coors).
 
Hei og takk for svar
Ja det var slik pils jeg tenkte på , har lyst til å få til det også. Har gjærskap med stc-1000 , tenkte å bestille wlp 940 gjær . Er den ok? evt. 840 Kunne 34/70 være brukbar her?
Så det er alltså bedre med 15% av hver enn å bare bruke 30% av en, hmm

Og må bare si : west coast lageren deres var bare helt super !
 
Hadde et prosjekt på denne tiden i fjor; målet var å lage en Corona klone.

Brukte da 50% pilsnermalt, 25% flaket ris og 25 % flaket mais. WLP 940 gjær.

Corona bruker mer ris/mais, men med den modifiseringsgraden "vår" malt har bør du ikke gå over 50/50. Gjør du det får du ikke nok enzymer til å omdanne stivelsen fra mais/ris til sukker. Corona bruker 6. row pilsner malt.

I meget uoffisielle blindtester kjente man ikke forskjell!  ;D Fargen blir dog en anelse mørkere enn en Corona.

Uansett hvilken "mix" du bruker her må du ha stålkontroll på alt du gjør. En liten feil i brygge-/gjæringsprosessen på en øltype som dette straffer deg hardt. Er ikke selv noen stor tilhenger av typen, men artig å bevise for seg selv at man kan!

PS Det verste med prosjektet var at vi valgte å tappe alt på Coronaflasker som selvsagt først måtte tømmes. Ble veeeeldig lei Corona!

PS2 Ikke prøv å desinfisere Coronaflasker i stekeovn, det er en plastetikett på baksiden som krøller seg ved varmebehandling!  ;)
 
Rognli's Close To Corona
OG = 1049
FG = 1012

Bryggesystem: Speidel 20l

Starter: 2 rør med WLP 940 beregnes i Mr. Malty til 24l lager. Dato settes til 120 dager før best before.. og magnetrører. OG = 1.049 Justeres til 2 rør. Resultatet multipliseres med 1.1 = lav overpitching. Eks. om Mr. Malty sier 3 liter lager jeg 3.3 liter. 330 gram lys spraymalt tilsettes kolben og kolben fylles med vann til 3.3l. 2 tsp med gjærnæring tilsettes. 1 dråpe foam Control tilsettes. Alt røres godt rundt til jeg er sikker på at ikke noe spraymalt er festet til kolben. Starteren kokes opp på gass. Legges nært vannrett, og magnetpinnen tilsettes. Koker i 15 min. Kjøles ned til 20 grader. 2 desinfiserte rør tilsettes. Står i 36 timer på 19 grader. Kjøles ned til 5 grader i 12-24t. for bunnfelling.

Malt:
2150 g Pilsnermalt
800 g Carapils
830 g Flaked Corn (Mais)
830 g Flaked Rice (Ris) Her kan f.eks. Uncle Bens hurtigris 5 min. Benyttes i stedet for.

Alt kjøres i kvern med 1.2 mm

Humle:
25 g Hallertauer Mittelfruher (4.5%) - 60 min.
20 g Hallertauer Mittelfruher (4.5%) - 10 min.
10 g Tettnanger (4.7%) - 5 min.

Vannjustering:
CaSO4 i kjele - 5 g.
CaCl i kjele - 2.5 g.

CaSO4 i skyll - 1 g.

Vann i Kjele = 26l
Skyll = 5l

Meskeskjema:
Innmesk 52 grader
Step 1: 5 min 57
Step 2: 30 min 60
Step 3: 40 min 66
Step 4: 10 min 72
Step 5: 5 min 78

Kok:
90 min på 101 grader + 2 drpåer foam Control

Tilsettinger:
Whirfloc tablett, 1 stk. på -15 min.

Kjøles raskt til 8 grader. Tappes i desinfisert kar. O₂ tilsettes til 18 PPM. Gjær (som er dekantert og temperert til ca. 9 grader) tilsettes.

Gjæring:
6 dager på 9 grader
2 dager på 13 grader
20 dager på 9 grader

10 ml Isinglass tilsettes fat sammen med ølet. Karboneres naturlig eller kunstig.

Modning:
2 mnd. på 2-4 grader

Nyt! (med en dråpe lime  ;) )
 
Gikk for denne med 4 rør wlp840 på lørdag morgen og fortsatt ingen aktivitet av gjæren, er dette normalt? Har aldri brukt flytende gjær på lagerene mine .Stort sett brukt 34/70 på pils og den har alltid dratt godt i gang med gjæring innen ett døgn. Eneste jeg kan tenke meg som ikke var helt ideelt var att jeg ikke fikk kjølt vørteren mer enn til 14'c før jeg tilsatte gjær og satte den i gjærskapet . Da ble den jo kjølt ned til10'c etter att gjæren var tilsatt . Ser ut som gjæren har bunnfallt og ikke er i gang . Er noen millimeter med helt hvitt skum på toppen men ellers ingenting ? Noe jeg bør gjøre?
Rune
 
Hei takk for svar .
Ja er ett par mm hvitt skum men kan det være fra ristingen ved tilsetting av gjær? Håper det kommer seg
Vørteren ser helt klar ut  med ett lag trub i bunn og ett gjærlag over det . Aldri opplevd så rolig gjæring men
 
Vil ikke tro det er fra gjærtilsettingen hvis du pitchet gjær i går morges. Ved bruk av flytende gjær bør du alltid lage starter. En av grunnene er det du observerer nå.
 
Ja kanskje noe å vurdere starter , eller så får jeg holde meg til tørrgjæren på pilsen . Har aldri opplevd dette med fersk gjær på iPA o.ll
Men da er det jo mye varmere . Skal jeg vurdere å sette opp temp litt så det kommer mer i gang?
Takk for att du tar deg tid Gahr!
 
Lager relatert spørsmål:

Hvor lenge bør en pils som gjæres med 34/70 (brukte 2 poser) egentlig stå? Har 23L i kylen nå på 11-12 grader og etter 9 dager har ploppingen i gjærlåsen stoppet og det ligger en solid gjærkake i bånn. Ikke noe reaksjon når jeg trykker veldig lett på lokket i bøtta... (ingen bobler eller reaksjon i gjærlåsen).

Holder det med 14 dager totalt, eller skal jeg la den stå totalt 21 dager før jeg tapper over i fat for kald lagring i en måneds tid?
 
Tilbake
Topp