Lys kandis og potensial.

Hei!

Lys kandissukker er listet med potensial 1.036 i BeerSmith og Brewer's Friend; jeg har ikke funnet andre referanser. Men siden dette er rent sukker, bør ikke potensialet være nærmere 1.046?

Håper noen har noen synspunkter på dette.

Nei, det er blokker med krystall!

http://www.brewferm.be/en/kandijsuiker.htm
Brewer's Friend lister faktisk eksplisitt sirup og sukker hver for seg. BeerSmith har bare "Candi Sugar" i div varianter, ingen som sirup. Men BS har "invert sugar", med SG 1.046, som jeg ville vente. Kandis er da invertsukker ...?

Men det forklarer kanskje en del, at ingrediensen som det siktes til i BeerSmith er sirup, og at det kanskje er feil hos Brewer's Friend. Jeg får høre med de direkte.

Best å sjekke om Beersmith mener sirup ja. Forstått det slik at de bruker en del kandisirup over there.

Hvis det er i krystallform (altså "steinene"), har det samme utbytte som farin/invertert sukker (og det er forøvrig ingen vits å bruke det helt lyse kandisukkeret fremfor farin...).

Takk for svar!

Dette har jeg nemlig lurt på; det er flere ulike holdninger ute og går. Men dette krystalliserte sukkeret er vel invertsukker? Er ikke dette sunnere for gjæren? (Er kanskje norsk farin annerledes enn amerikansk sukker (sukrose), slik at norsk sukker faktisk er helt eller delvis invertert?)

Hvis ikke det er noen vits i å bruke det, hvorfor i all verden selger de dette hos, feks, Bryggselv?

Tja. Det er normalt ikke noe problem for gjæren å spalte sukrosen (farin = sukrose) selv, så hvis du bruker frisk gjær og sukker i normale mengder, er det helt uproblematisk å bruke farin i stedet for lyst kandisukker. De mørkere kandisirupene er selvsagt en annen sak. Her er det mye smak å hente.

Hvorfor det selges? Antakelig fordi folk kjøper det.

Mener å ha lest at det i enkelte land (Belgia? Storbritannia?) er regler som sier at sukker må tilsettes i flytende form, men kan ikke huske hvor jeg har dette fra. I så fall er det jo naturlig at produktet finnes tilgjengelig. Det er i alle fall vanlig at bryggerier bruker flytende sukker, og da er det gjerne allerede invertert.

Tilbake
Topp